Hjälp, var hittar jag färsk jäst i Frankrike (Paris)?
Har letat i alla affärer men kan inte hitta någon.
Är det någon som vet?
Har letat i alla affärer men kan inte hitta någon.
Är det någon som vet?
Jag bor i Schweiz och hade också lite svårt i början. I Sverige ligger ju jästen i kyldisken tillsammans med mejerivarorna. Här måste man dock leta bland smördeg på rulle, bakeup-bröd mm. Paketen är dessutom lite mindre än i Sverige.
Jag har aldrig sett förpackad färskjäst, men det kan ju förstås finnas ändå. Det enda sätt jag vet är att fråga på ett bageri, eller en pizzeria om de kan sälja en bit. Själv bakar jag bara med torrjäst numera.
Nej, jag har inte heller hittat det men eftersom det finns på bageri osv. så borde det ju finnas i affärerna eller är jag helt ute och cyklar nu?
Men bagarna handlar ju inte sina ingredienser i samma affärer som vi. Kanhända säljs det bara av grossister i förpackningar på 1 kg?
Jag har hittat jäst i nästan alla affärer, Carrefour, E Leclerc, Super U, mm. Man hittar den på samma hylla som de färdiga bakverken, tårtor mm, däremot är förpackningen bara på 42 gram jämfört med den svenska som är 50 gram. Fast jag märker ingen skillnad när jag bakar, jag använder "bara" 42 gram även om det står 50 i receptet. Jag hoppas att du hittar den i din affär, Lycka till!
Ja, jag har hittat färsk jäst i alla affärer i den delen av Frankrike jag bor i, men som sagt var, även här bland bakelserna. Inte sa lätt att hitta alltid!
Förresten tycker jag att det är lite konstigt att det är sa daligt och dyrt med bakingredienser här. Jag undrar vad det beror pa -är bagerierna sa bra här att man inte bakar själv? Eller har man inte tid? Eller helt enkelt inte i deras kultur - men förut maste man ju bakat själv eller?
Om jag handlar bakingredienser (även mandlar nötter osv) sa aker jag till Schweiz. Där hittar man mycket större urval och mycket billigare.
Och sa kanske jag far kidnappa traden lite - är det nagon som prövat baka typ bullar eller sockerkakor med mjöl "fluide" ? Köpte det av misstag en gang. Det funkar bara bra till pannkakor och sa (det är väl det och saser det är till för enligt förpackningen) men om det är mjöl maste det väl även fungera till bakning? (vagade inte chansa med mina lussekatter )
Ain: Ja jag har bakat med mjöl fluide och det fungerade bra, jag köpte också det av misstag en gång och använde det till bullar, jag fick dock använda lite mer mjöl än vanligt men resultatet blev bra ialla fall.
Jag håller med dig angående bakingredienserna, det är svårt att hitta och dyrt! Så när vi är i Sverige så passar jag på att ladda upp med bakpulver, vaniljsocker, pärlsocker, sirap, ströbröd och sist men inte minst bullpapper, jag kommer ihåg första gången jag skulle baka bullar i Frankrike och skulle köpa bullpapper och det enda jag hittade var små paket med 20 papper i och dyrt var det dessutom, så nu har jag hela skåpet fullt med svenska bullpapper
En fråga bara, vad har du i dina lussekatter? I Sverige använde jag alltid Kesella för att "katterna" inte skulle bli så torra, nu har jag slutat baka lussekatter för jag har inte hittat något som kan jämföras med kesella här, så hur gör du?
Farine fluide är även tänkt till bakning, men då främst småkakor, alltså inte jäsdegar. Men jag säger som ReJeKe, det funkar ändå.
I Frankrike brukar man klassa mjölet efter askhalt. Farine fluide är av typen T45. Till bröd rekommenderas mjöl av typen T55 eller högre. Ju högre tal, desto mer kli innehåller mjölet (mycket kli och skaldelar -> fullkorn). Dessutom tror jag att farine fluide är mer finmalt och troligen mer homogent, för att lösa sig bättre.
Ofta behöver man ta mer franskt mjöl än de svenska recepten anger till jäsdegar, oavsett typ. Det verkar som om malningen gör att det binder mindre vätska än det svenska.
Jag tror att bagerikulturen är djupt rotad i det franska medvetandet, åtminstone i städer och byar. Långt ute på landet har det kanske varit annorlunda. Min mans mor- och farföräldrar har aldrig bakat hemma, däremot slaktat och plockat hönor...
Fluide mjölet känns ju liksom konstigt pa nagot sätt. Inte sadär "knarrigt" som vanligt mjöl utan strävare. Svart att beskriva. Men konstigt. Fast pannkakor och sa blir ju hur bra som helst, sa när det väl kommer i vätska verkar det ju ganska normalt.
Tack för svaren, da kanske jag vagar baka med det da.
Jag köper kvark till mina lussekatter - séré - men i Schweiz Det är praktiskt med tva länder att välja pa. Har nog inte sett det i franska butiker faktiskt. Där finns pärlsocker med...
Jo, det finns ju endel saker man köper i Sverige kan man lugnt säga. Sirap är ju ett maste... Och odense nougat. Farinsocker köper jag ibland, men brukar köra med cassonade och det fungerar halvbra. Bullpapper rationaliserade jag dock bort för länge sedan Men just nu funderar jag lite över knäckpapper. Har hittat nagot som ser ut som det, men jag misstänker att det inte släpper sa bra. är ju ganska jobbigt om man inte far loss pappret. Och jag är för lat för att göra en "provsats" bara för att se om det funkar med pappren...
Tack för infon om vad du använder till dina lussekatter, fast då blir det nog inga lussekatter i år heller I och för sig har jag bara cirka en timme till Geneve men att bara åka dit för att köpa kvark känns lite onödigt för tillfället, men tack för tipset.....kanske till nästa år!
Haha, ja kanske lite langt... (fast det finns ju annat att göra i Geneve ocksa
) Det är ju dumt att det inte är nagot man kan köpa när man ända är där och sedan spara till jul...
Jovisst finns det mycket att göra i Geneve, synd bara att jag redan har köpt alla julklappar, annars hade jag nog inte tackat nej till att åka till "utlandet" och shoppa!
Nu blev jag ju sugen att aka nagon annanstans än Geneve och shoppa - det där stora shoppingcentret i Lyon tex