• Niinis

Någon som kan tyda styrka på glasögon, hur grava synfel har min son?

ja som rubriken lyder, han har på ena ögat Sf + 3, Cyl -1,5 Ax 100 och på andra ögat Sf + 3,5 Cyl -2.0 Ax 80

är jätte dålig på att första sånt här då jag själv aldrig haft glasögon, sonen fick då han är född i v.24. han är nu 5 år. köpte tunnaste glaset åt honom men ändå är den väldigt tjock! hans pappa har stora synfel men hans glas är mkt tunnare än sonens! så någon som kan tyda lite ang. hur grava synfel detta är? mkt tacksam för svar!

• Svar på tråden Någon som kan tyda styrka på glasögon, hur grava synfel har min son?
  • Eldo

Det borde inte vara några grava synfel.

Min son har:
    sfär +5.50, cyl - 2.00, axel 15
    sfär + 6.00, cyl -2.50, axel 175

Min son är översynt och astigmatisk (brytningsfel i vardagstal).

• MaNiMi

Låter inte så gravt!
    Min älste son hade när han var 4 år +8 på ena ögat och +2 på det andra (de andra siffrorna kommer jag inte ihåg)
    8:an räknades som gravt översynt och lapp samt att vara noga med glasögonen rekommenderades trots att han konstigt nog inte skelade..
    Å det hjälpte faktiskt! Det sämsta ögat ligger idag på +0,75
    och det är ju inget. Har hållt sig så sen han var 12 ungefär.
    Min yngste son låg på +4-5 någonting på båda ögonen samt brytningsfel av lite värre sort som inte växer bort/går att avhjälpa helt ens med glasögon.

• MaNiMi

Har pappan kanske "glasglas"? eller en sån specialvariant för såna tunna bågar?
    Barns specialbehandlade plastglas blir oftast lite tjockare.
    Mins sons första par var nästan 1cm tjocka på ena glaset..men sen blev de allt tunnare vartefter.

• AnnBrittS

Men det finns ju någon behandling av glasen så att de kan bli tunnare,vår dotter har det men kommer inte ihåg vad det heter.

• Supersnälla SilverSara
    Niinis skrev 2009-12-08 16:21:01 följande:
    ja som rubriken lyder, han har på ena ögat Sf + 3, Cyl -1,5 Ax 100 och på andra ögat Sf + 3,5 Cyl -2.0 Ax 80är jätte dålig på att första sånt här då jag själv aldrig haft glasögon, sonen fick då han är född i v.24. han är nu 5 år. köpte tunnaste glaset åt honom men ändå är den väldigt tjock! hans pappa har stora synfel men hans glas är mkt tunnare än sonens! så någon som kan tyda lite ang. hur grava synfel detta är? mkt tacksam för svar!
    Hej!
    Nej, det är inte jättehöga synfel din son har, men det är jätteviktigt att han bär dom hela tiden. Om han har tur växer det bort. Du kan inte jämföra din sons glasögon och hans pappas om du inte vet vad pappan har för styrka. Det kan vara så att pappan är närsynt (som är tvärtemot din son som är översynt) och har små bågar som gör att glaset ser mycket tunare ut (spec. centrumtjockleken). Är pappan oxå översynt har han ju betydligt större bågar jämfört med din son och då upplevs (eller är) glaset även tunnare här. Jag jobbar som leg. otiker sedan 2004, men är mammaledig för tillfället. Ska mjukstarta och börja jobba 2 dagar/vecka efter nyår. Ska bli kul! Lycka till med din son.
  • knäppisen
    MaNiMi skrev 2009-12-08 23:42:27 följande:
    Låter inte så gravt!Min älste son hade när han var 4 år +8 på ena ögat och +2 på det andra (de andra siffrorna kommer jag inte ihåg)8:an räknades som gravt översynt och lapp samt att vara noga med glasögonen rekommenderades trots att han konstigt nog inte skelade..Å det hjälpte faktiskt! Det sämsta ögat ligger idag på +0,75 och det är ju inget. Har hållt sig så sen han var 12 ungefär.Min yngste son låg på +4-5 någonting på båda ögonen samt brytningsfel av lite värre sort som inte växer bort/går att avhjälpa helt ens med glasögon.
    Så skönt att hör att det nästan vuxit bort helt. Det ger hopp om sonen som också ser lite halvtaskigt +5,5 på båda ögonen.
  • vittra

Låter inte alls farligt, men det är så pass att han ändå måste ha glasögon så låt honom inte vara utan!

Själv har jag -8,25 och känner mig i princip blind, särskilt i mörker
    Så fort ekonomin tillåter blir det ögonoperation!

Trodde däremot inte synfel kunde växa bort, men det låter ju lovande för er med småttingar som får ha glasögon. Förövrigt fick jag alltid höra att det brukar stanna av när man närmar sig 20, men min syn har förvärrats hela tiden och nu är jag 26 år. Det har visserligen saktat ner betydligt de senaste åren men har inte riktigt stannat av än, så ca vartannat år får jag kolla upp hos optikern för ny styrka.

• Supersnälla SilverSara
    vittra skrev 2009-12-09 11:59:26 följande:
    Låter inte alls farligt, men det är så pass att han ändå måste ha glasögon så låt honom inte vara utan!Själv har jag -8,25 och känner mig i princip blind, särskilt i mörker Så fort ekonomin tillåter blir det ögonoperation!Trodde däremot inte synfel kunde växa bort, men det låter ju lovande för er med småttingar som får ha glasögon. Förövrigt fick jag alltid höra att det brukar stanna av när man närmar sig 20, men min syn har förvärrats hela tiden och nu är jag 26 år. Det har visserligen saktat ner betydligt de senaste åren men har inte riktigt stannat av än, så ca vartannat år får jag kolla upp hos optikern för ny styrka.
    Tyvärr är det så med oss närsynta (jag har ca -5,00) att det oftast inte växer bort. Det är enkelt förkarat så att närsynta har ett för stort (långt) öga förhållande till brytkraften i linsen, och när man växer blir ju ögat bara länge och längre och således blir man mer närsynt... Oftast stannar det av runt 20 års åldern men inte alltid. För mig stoppade det vid 28-29 (är i dag 37). När man är översynt (plusstyrkor dvs) har man däremot ett för kort öga till förhållande till brytkraften i linsen, och då kan man ha tur att det växter bort! Men det är väldigt viktigt att man bär sina glasögon hela tiden och har ett tillräkligt stort glas så man inte tirrar över och "fuskar" (översynta kan jobba med linsen så att man ser tydligt, men får då mycket besvär med huvudvärk och trötta ögon. Och man kan tyvärr INTE träna upp ögat så det blir rättsynt... Man "skämmer" inte bort ögonen med glasögon).
  • 7 michelingodingar

låter som många skrivit inte som ett jättedåligt synfel
    själv har jag + 6,25 på bägge ögonen och ena sonen har +4,0 eller om det var +4,5 på sitt enda seende öga.
    tack o lov att det finns glasögon som kan hjälpa

• Niinis

tack så mkt för alla svar!! skönt att höra att han inte har så grava synfel!!

• Barababar

Nån som har lust att hjälpa mig med samma fråga;

Min son har varit på synundersökning idag, ingen synnedsättning men brytningsfel.

Hur mycket är;

Cyl. -3 Ax. 16
    Cyl. -3,25 Ax. 157

• Fija m 2 pojkar

Hej!

Jag har jobbat som optikerassistent.

Det är ett ganska rejält brytningsfel (astigmatism).
    Jag är själv både närsynt och astigmatiker, där de sista är ungefär de styrkorna. Vet inte riktigt hur det blir när man inte ser dåligt iövrigt. Jag brukar förklara med att när jag tittar på en kaklad vägg är inte fogarna jämna för mig... Men fullt korrigerad är det inga problem.

I axellägena, som mäts i grader, kommer glaset att bli tjockt, men det kan man reducera med lite dyrare glas. Man kan be att få en tjockleksmätning av optikern på glasen. Minusglas är tjockare i kanten, medan plusglas är som tjockast på mitten.

Lycka till!

• Maria E02

Varför måste minusglas vara tjocka i kanten där tittar man ju inte.När man har satt i glaset i glasögonbågen så kan man väl slipa bort lite ?

• MajaVira
    Maria E02 skrev 2014-03-08 17:06:51 följande:
    Varför måste minusglas vara tjocka i kanten där tittar man ju inte.När man har satt i glaset i glasögonbågen så kan man väl slipa bort lite ?
    Tanken är ju att man ska kunna titta uppåt, neråt och åt sidorna också - utan att alltid behöva röra huvudet... Vill du inte ha tjocka kanter måste du välja mindre bågar.
Svar på tråden Någon som kan tyda styrka på glasögon, hur grava synfel har min son?