• pappatillsally

Röd eller grön Mjölk?

Hej, har en dotter på 2 år som dricker röd mjölk till middagen. Men av en händelse häromdagen jämförde jag röd och grön mjölk, Arlas sortiment, och upptäckte att den gröna mjölken hade D-vitamin men inte den röda. Har trott att röd mjölk gällde då den var fetare. Så ska man fortsätta med den röda eller gå över till den gröna?

• Svar på tråden Röd eller grön Mjölk?
  • Julutzi

Vi ger bara den gröna just av den anledningen....

♥ Mamma till Julia 030527 och Emilia 080108 ♥
  • a mor

Mellanmjölken har tillsatt d-vitamin, i standard finns den naturligt. Fortsätt du med den röda.

• Senap

Det är D-vitamin tillsatt i grön mjölk eftersom när man tar bort fettet ur mjölken även tar bort d-vitaminet. D-vitamin är nämligen fettlösligt.
    Man behöver alltså inte tillsätta D-vitamin i röd mjölk eftersom det finns naturligt i den fetare mjölken.

Jag är allergisk mot det syntetiska D-vitaminet så jag har alltid druckit röd mjölk.

My sugar is raw
  • Senap
    Julutzi skrev 2009-12-07 17:10:33 följande:
    Vi ger bara den gröna just av den anledningen....
    Då kan du även ge röd mjölk i fortsättningen då.
    My sugar is raw
  • Julutzi
    Shoegirl skrev 2009-12-07 17:11:08 följande:
    Det är D-vitamin tillsatt i grön mjölk eftersom när man tar bort fettet ur mjölken även tar bort d-vitaminet. D-vitamin är nämligen fettlösligt. Man behöver alltså inte tillsätta D-vitamin i röd mjölk eftersom det finns naturligt i den fetare mjölken. Jag är allergisk mot det syntetiska D-vitaminet så jag har alltid druckit röd mjölk.
    Åh är det så det ligger till... Jag har hört på flera håll att den gröna är bättre! Nån som har lurat mig då?? Gav röd till min stora när hon va liten men blev rekommenderad att ge grön i stället... 
    ♥ Mamma till Julia 030527 och Emilia 080108 ♥
  • pappatillsally

Tack för otroligt snabba svar! Då fortsätter vi med den röda!!

• Cecarr

Sluta med manipulerad mjölk!

Arlas "Gammeldags mjölk" har varierande / naturligg fetthalt.
    Behöver Du vitaminer eller annat, tag det som Du behöver med Din egen dosering.

Det finns också Ekologisk Mild Yoghurt på samma villkor.

• Mormor07

Små barn ska dricka röd mjölk som är fet. Små barn får ju också AD-droppar och det täcker behovet av D-vitamin. Den gröna mjölken är endast aktuell för vuxna (men behövs egentligen inte då heller). Det är lätt att få för sig att den gröna mjölken skulle vara bättre eftersom den marknadsförs som den gör med upplysning om tillsatt D-vitamin. Men så är det alltså inte.

• JMorina

Men varför står det inte det då på förpackningen?? Om D vitamin i röd mjölk alltså.
    Om den innehåller D vitamin borde det väl vara med i innehållsförteckningen?

• Felicia111

Vi varvar och har både grön och röd mjölk hemma, då vitaminerna finns i den gröna och lite mer fett i den röda :)

• Vanilla ice queen

Jag kör på mellanmjölk. På mitt jobb får vi råd av dietisterna att ge mellanmjölk istället för standarmjölk till anorektikerna just av anledningen att det är fler tillsatta näringsämnen i mellanmjölken. Innan gavs standarmjölk.

Svar på tråden Röd eller grön Mjölk?