• siggy

Är det stor risk för utvecklingstörning hos extremt förtidigt födda?? v från v 23??

har googlat men hittar ingen regelrätt info då det står på vissa sidor att det är stor risk att mycketförtidigt födda barn kan drabbas av hjärnskador bla, damp, aspberger, autism eller annan typ av utvecklingsskador.

sedan står det på andra infosior att de har goda chanser att klarasig utan hjärnskador.

vad är det rätta svaret?? finns någon statistik över hur många barn födda runt v 23-28 som fått hjärnskador??

någon kunnig påläst som vet?? eller finns det någon som fött ett mycket förtidigt fött barn för några år sedan som vill berätta hur det barnet mår idag? men etc?

• Svar på tråden Är det stor risk för utvecklingstörning hos extremt förtidigt födda?? v från v 23??
  • Bliglin

Vet inte om jag är den rätte att svara... men av vad jag kunnat läsa mig till på nätet så finns det ju en viss förhöjd risk för utvecklingsstörning eller annan problematik för extremprematurer. Men risken är ju inte så mycket förhöjd. Exempelvis så tror man ju att risken för adhd är drygt 3 procent för alla barn medan den är drygt 4 procent för EPT. Så därmed är ju risken 25 procent större än i normalfallet men fortfarande är ju risken mycket låg.

ÖHt är det nog lite knapert med statistik av detta slaget. Det är ju inte så förskräckligt många barn som föds så förskräckligt tidigt och det behövs ju ett visst underlag för att få rättvisande forskning.

Och, som sagt, jag är ju ingen expert alls. Men jag tror att risken är betydligt större för andra funktionsnedsättningar än just utvecklingsskador som adhd etc. Dvs det är ju ganska vanligt med kronisk lungsjukdom, synnedsättningar och hörselnedsättningar samt vissa motoriska problem.

I vårt fall föddes sonen i v 27+1 och han är idag ca 17 månader korrigerad ålder, (dvs 20 mån faktisk ålder) och han visar i dagsläget inga tecken på att vara ept eller att ha någon form av problematik alls. Vi hoppas att det fortsätter så.

• gosnosens mamma

Hej!

Jag är inte heller någon expert på ämnet, men
    en faktor som kan spela in om barnet kommer att få en utvecklingstörning eller inte, är om barnet haft någon hjärnblödning eller inte, och vilken grad den varit! Det är inte ovanligt att extremt för tidigt födda får hjärnblödningat. Därför ultraljudar man hjärnan med jämna mellanrum. Sen gör man en MR när barnet är fullgånget ( 40 veckor)!

Min skrutt föddes i vecka 26+5 och har inte haft någon hjärblödning. Han är snart 9 månader ( 6 månader), och mår toppen. Men om han kommer få inlärningssvårigheter eller liknande får tiden utvisa!

Riskerar du at få förtidigt?

• siggy
    Bliglin skrev 2009-12-07 12:15:18 följande:
    Vet inte om jag är den rätte att svara... men av vad jag kunnat läsa mig till på nätet så finns det ju en viss förhöjd risk för utvecklingsstörning eller annan problematik för extremprematurer. Men risken är ju inte så mycket förhöjd. Exempelvis så tror man ju att risken för adhd är drygt 3 procent för alla barn medan den är drygt 4 procent för EPT. Så därmed är ju risken 25 procent större än i normalfallet men fortfarande är ju risken mycket låg.ÖHt är det nog lite knapert med statistik av detta slaget. Det är ju inte så förskräckligt många barn som föds så förskräckligt tidigt och det behövs ju ett visst underlag för att få rättvisande forskning.Och, som sagt, jag är ju ingen expert alls. Men jag tror att risken är betydligt större för andra funktionsnedsättningar än just utvecklingsskador som adhd etc. Dvs det är ju ganska vanligt med kronisk lungsjukdom, synnedsättningar och hörselnedsättningar samt vissa motoriska problem.I vårt fall föddes sonen i v 27+1 och han är idag ca 17 månader korrigerad ålder, (dvs 20 mån faktisk ålder) och han visar i dagsläget inga tecken på att vara ept eller att ha någon form av problematik alls. Vi hoppas att det fortsätter så.
    tack för ditt svar! skönt att er son mår bra ! önskar er all lycka i framtiden.
    tror att jag kommer att föda detta barn riktigt tidigt, därför försöker jag skaffa mig lite kött på benen.
Svar på tråden Är det stor risk för utvecklingstörning hos extremt förtidigt födda?? v från v 23??