• inkan70

Har någon använt sig av ett fruset obefruktat ägg?

Hej,
    Jag och min man funderar på att åka till Estland för att få en äggdonation av ett obefruktat fruset ägg. Är det någon som har gjort det samma har det fungerat?
    Tacksam för snabbt svar då vi måste bestämma oss på måndag.

• Svar på tråden Har någon använt sig av ett fruset obefruktat ägg?
  • plupp06

Jag har nog varit i kontalt med samma klinik i Estland som dig för i mailet från dem står det att de fryser ägget 6 månader innan återföring. Men det som gjorde mig fundersam är att kan man verkligen frysa ett obefruktad äggcell?? Var helt övertygad om att det inte fungerar. Någon annan som kanske vet?

• inkan70
    plupp06 skrev 2009-12-05 11:56:37 följande:
    Jag har nog varit i kontalt med samma klinik i Estland som dig för i mailet från dem står det att de fryser ägget 6 månader innan återföring. Men det som gjorde mig fundersam är att kan man verkligen frysa ett obefruktad äggcell?? Var helt övertygad om att det inte fungerar. Någon annan som kanske vet?
    Hej Estra,

Jag hoppas att det fungerar, det jag hittar på nätet om detta i Sverige är att dom vid tex en cancer sjuk patient har frusit ner obefruktade ägg som sedan använts och lett till en graviditet.
    Hoppas att någon annan på forumet har mer info.
  • villsågärna38

Vad jag förstår är det mer på försöksstadiet fortfarande, t o m i USA, även om det är ett sätt som håller på att öka. Ingen aning om oddsen men tror att det är större chans om ni gör äggdonation med färskförsök - varför väljer ni den här metoden istället?

• inkan70
    villsågärna38 skrev 2009-12-06 12:01:27 följande:
    Vad jag förstår är det mer på försöksstadiet fortfarande, t o m i USA, även om det är ett sätt som håller på att öka. Ingen aning om oddsen men tror att det är större chans om ni gör äggdonation med färskförsök - varför väljer ni den här metoden istället?
    Hej,
    Vi skulle egentligen fått en äggdonation här i Sverige v 51, men för andra gången denna höst har det blivit strul med donatorn..
    Jag har börjat min medicinering plus att jag varit i väg på en resa och gjort en "detox".
    Vill verkligen försöka denna vecka annars blir det ytterligare väntan..
    Vad har du läst eller hört om att det är på försökstadiet?
    Kanske jag har förstått den kliniken jag tog kontakt med i fredags fel, men enligt henne har dom frusna ägg som kan användas med kort varsel.
  • villsågärna38

Det är säkert så, har ju ingen aning om hur det är i Estland men vet att det fortfarande inte finns lika mycket forskning och dokumentation på frysta obefruktade ägg som frusna embryon. Har bl a hört det på Doctors på tv och läst en artikel i DN förra året. Men vem vet? Kolla med dem om oddsen, det kanske går jättebra. Tråkigt med er donator - vad var det som hände där? Kram

Svar på tråden Har någon använt sig av ett fruset obefruktat ägg?