• beccagranen

vad innebär samfällighetsavgift?

Vad innebär det när "underhåll av tak, fasad och grund" ingår isamfällighetsavgift? underhåll, betyder det att dom kan hjälpa en att täcka en läcka i taket eller att dom rent av byter hela taket? Om man skulle behöva återgärd en fuktskada i källaren, lånar dom ut en fläkt för att torka ut eller ser dom till att det dräneras om återgärdar problemet?

• Svar på tråden vad innebär samfällighetsavgift?
  • Anatha

Samfällighetsavgiften ska väl inte täcka det egan boendet utan det som samfälligheten äger tillsammans. Så som de tex vägbanor, rabatter, skjul eller tvättstugor som ska underhållas och repareras.

• beccagranen
    Anatha skrev 2009-12-04 13:19:18 följande:
    Samfällighetsavgiften ska väl inte täcka det egan boendet utan det som samfälligheten äger tillsammans. Så som de tex vägbanor, rabatter, skjul eller tvättstugor som ska underhållas och repareras.
    jo det med, men vi är spekulanter på ett radhus där det även står att "underhåll av tak, fasad och grund" ingår i samfällighetsavgiften. Förstår att enklast är ju att ringa mäklaren och fråga, men han är inte tillgänglig förens på måndag. Har sökt på nätet men hittar inte det svar jag säker. Så jag tänkte att någon annan på fl kunde svara på det
  • Anatha
    beccagranen skrev 2009-12-04 13:34:58 följande:
    jo det med, men vi är spekulanter på ett radhus där det även står att "underhåll av tak, fasad och grund" ingår i samfällighetsavgiften.
    Jag tror inte man generellt kan svar på det jag tror sådan ska vara reglerat i stadgarna. Men är osäker.
  • johandra

Jag tolkar det som att det är samfälligheten som står för skötseln och underhållet av tak,grund och fasad.. Mao,ni behöver aldrig bry er om att byta tak,fasad eller fixa grunden om det händer nåt.

Hur mycket samfälligheten står för är olika från samfällighet till samfällighet. Avgiften regleras ju efter hur mycket den står för.

Vi bor i fristående hus men i en samfällighet. Vi betalar 1500kr/år och då ingår våra fina lekparker och skötseln av vårt område. Vi har en städdag per år och en veckas skötsel av en av lekparkerna varje år. Men allt som rör huset får vi stå för.

Mamma till världens finaste Ella 060309 och Alice 071219,bebis beräknad 3/4-10
  • Maggan01

Hej,

Alla samfällighetsföreningar har stadgar som anger vad som ingår och vad som inte ska inbegripas. Lagen om Samfällighetsföreningar anger ramar och där ska bland annat avsättas medel för underhållet. Av den anledningen ska en underhållsplan finnas som underlag för beräkning av avgiftens storlek. Alltså kolla i stadgarna som förmodligen finns hos ordföranden i samfälligheten.
    Lycka till 

• Harmagedon

Det är rätt vanligt att radhus har en sådan lösning för underhåll av det yttre skalet. Alla husen sitter ju ihop så det bli inte så bra om man lägger om taken en och en...

Svar på tråden vad innebär samfällighetsavgift?