• Angla

Förtidigtfödd, FK-tips & försäkring

Hej

Vad ska man tänka på om barnet är förtidigt fött? Från vilka försökringar kan man söka pengar? Vad gäller med försäkringskassan? Kan båda föräldrarna få ersättning?

• Svar på tråden Förtidigtfödd, FK-tips & försäkring
  • Angla

Ingen som kan ge tips och råd? Någon måste väl ha erfarenhet?

• Umetjejen79

Vi fick pengar för varje dygn bebisen var inskriven på sjukhus från vår vänta-barn försäkring (200:-/dygn). Om båda föräldrarna skulle ha jobbat kan båda föräldrarna få speciell tillfällig föräldrapenning. Vi fick det inte för barnets pappa studerade.

• Angla

Kan man inte få via sin hemförsäkring eller liknande om man inte hade någon gravid försäkring?

• Written Fiction

det beror helt på vad för försäkring du har.
    Jag hann aldrig skaffa gravidförsäkring. och ångrar det faktiskt då de flesta gravidförsäkringar börjar gälla i vecka 26. Vissa försäkringar täcker omvårdnad, mat, om barnen får blod, diverse annat beroende på vad man tecknat.
    Min son är född i vecka 27 fick ligga på sjukhus i 4 månader och sedan hemsjukvård (som fortfarande räknas som sjukvård) Dagen då han blev utskriven från hemsjukvården började jag officiellt min föräldrarledighet, min man började med sina 10 pappadagar då. sedan återgick han till arbetet. Han räknades som allvarligt sjuk väldigt länge då han vårdades i respirator, sedan CPAP och sedan hade han syrgas väldigt länge.

bägge föräldrar har rätt att vara hemma(och få ersättning) med vård av sjukt barn när man får för tidigt fött barn som vårdas på neo.du skall alltså inte plocka något från din föräldrarpenning. Ta kontakt med sjukhusets kurator som skall kunna bidra med blanketter och allt. Det är tillfällig föräldrarpenning man får under tiden barnen vårdas på neo. (dock har inte alla den ekonomiska möjligheten) Är föräldrarna studerande har jag dock inte en susning om hur det går till.

Har man ett allvarligt sjukt barn (läkarbedömning) får man tillfällig föräldrarpenning för allvarligt sjukt barn och då plockas det inte av de dagar man har per år i tillfällig föräldrarpenning. totalt kan två föräldrar ha 120 "vabb" dagar om året.

Vad gäller försäkringar nu så är det krångligt att hitta ett bolag. Låg vikt, komplikationer vid födsel och likn är vad som får dom flesta bolagen att dra öronen åt sig. Är man med i facket brukar man dock få någon form av försäkring utan problem.

• Katarina76

Vi ville båda vara på sjukhuset så mycket som möjligt och tog ut Tillfällig FöräldraPenning (TFP). Jag tog 7 dagar per vecka och pappan fick ta ut 5 dagar per vecka. Man ska anmäla detta så fort som möjligt då barnet fär fött för att slippa tjafsa med Försäkringskassan. Kolla om det finns någon kurator som kan hjälpa er.

Svar på tråden Förtidigtfödd, FK-tips & försäkring