• Flippen

Någon som har en Wake up -light?

Min make har så fruktansvärt svårt att komma upp ur sängen på morgonen, så jag tänkte köpa en Wake up -light till honom i julklapp.
    Det finna ju i alla möjliga prisklasser men jag tänkte nog hålla mig till den lägre.

Men vad jag undrar är: Funkar det verkligen?
    Ni som har en sådan och som tycker att det är något lättare att vakna på morgonen, var har ni köpt den och vad kostade den på ett ungefär?

• Svar på tråden Någon som har en Wake up -light?
  • Joico

Min sambo försov sig imorse Han har en klockradio som går igång på högsta volym, ibland flyger han upp och stänger av den och sen ska han bara sträcka på sig och ja.... så var det imorse. Jag tycker det är skitjobbigt och får en klump i magen och skäms så extremt, trots att det inte är mig det handlar om Imorse var det jag som vaknade till när jag skulle vända på mig och då var klockan 12över och han börjar prick.

Har funderat på en wakeup-light och såg en billig på Biltema för 299 :- .. nackdelen är att dom inte har någon projektor så vi kan se klockan på väggen. Men jag tror säkert att dom funkar, om man är känslig för ljus. Kan han sova med rullgardinen uppe och lampan tänd så kanske det inte funkar. Kanske kan du prova att tända taklampan en morgon och se om han reagerar?

(Gud va långt inlägget blev, förlåt )

• Cremo

Jag fick min i present så jag har inte exakt koll på priset, men nånstans runt dryga tusenlappen, tror jag. Tidigare har jag haft andra ljusterapilampor, men de har inte varit lika bra, tycker jag.

Jag tycker den funkar hyfsat som väckarklocka. Det är skönt att det blir riktigt ljust i sovrummet, även om jag i sömnen många gånger grottar ner mig längre o längre under täcket i takt med att "solen" går upp. En sak som är trist med min lampa är att man inte kan ställa in att man vill att den ska börja tändas en kvart innan radion går på och sedan inte vara heltänd förrän en kvart efter att radion gått igång. Alltså, det blir alltid helt ljust innan själva väckningsfunktionen går igång, vilket gör att man inte kan vakna med både gryning och radio.

En jättebra sak med att ha den som sänglampa är just det här att det går att reglera ljusstyrkan. Om jag vaknar mitt i natten och inte kan somna om, kan jag sätta igång lampan på nån av de allra lägsta nivåerna och läsa bok utan att maken vaknar eller störs av ljuset. Riktigt mysljus blir det! Jättebra även om man ska upp mitt i natten för att gå på toa och vill ha lite ledljus.

Lampan är jättebra även när man målar väggar! Den lyser upp och visar alla ojämnheter som vanliga lampor missar.

Jag gillar min WUL-lampa!

• Linapina

Hejhej!

Vi har en wake-up light, köpte den för ca 1300;-, men det var för ett år sen ungefär. Köpte den på Elgiganten tror jag.

Jag tycker att den funkar bra, tillslut så vaknar man av ljuset, istället för alarmsignalen. På våran så kan man välja att vakna av radion, eller av olika ganska behagliga alarmsignaler.

För mig tog det ca en vecka innan jag vaknade av ljuset istället för själva alarmet.

Min sambo har det nog tyvärr varit lite trögare för... Just nu använder han wake-up lighten plus sin mobiltelefon. Han skulle nog istället behöva ett sånt där pusselalarm som flyger iväg när klockan går... :)

Jag är jättenöjd med den, men alla är ju olika...

• Flippen
    Joico skrev 2009-12-03 10:02:15 följande:
    Min sambo försov sig imorse Han har en klockradio som går igång på högsta volym, ibland flyger han upp och stänger av den och sen ska han bara sträcka på sig och ja.... så var det imorse. Jag tycker det är skitjobbigt och får en klump i magen och skäms så extremt, trots att det inte är mig det handlar om Imorse var det jag som vaknade till när jag skulle vända på mig och då var klockan 12över och han börjar prick.Har funderat på en wakeup-light och såg en billig på Biltema för 299 :- .. nackdelen är att dom inte har någon projektor så vi kan se klockan på väggen. Men jag tror säkert att dom funkar, om man är känslig för ljus. Kan han sova med rullgardinen uppe och lampan tänd så kanske det inte funkar. Kanske kan du prova att tända taklampan en morgon och se om han reagerar? (Gud va långt inlägget blev, förlåt )
    Tack för ditt inlägg!
    Jag såg också den på Biltema och det var ju ett väldigt bra pris. Frågan är om den fungerar.
    Nja, han gillar ju inte när man tänder taklampan på morgonen, men det är ju det som är meningen. Däremot så har han varje höst problem med att komma upp på morgonen, eftersom han är i så extremt stort behov av ljus. Därför tror jag att detta skulle kunna funka på honom.
    Men vill samtidigt inte lägga pengar på en sådan om alla andra tycker det är skit.
  • Hägris

Jag är nyfiken på dom jag med, kan tänka mig att betala 5-600 för den.. Någon som provat den prisklassen?

Nåt kul, fyndigt och smart!
  • Blåklockan79

Har köpt en på Clas ohlsso till sambon i julklapp, kan ju inte utala mig om den är bra ännu, men den var billigare 399:-

• Flippen

Tack för alla svar!

Cremo: Vet du vad det är för märke på din WUL?

Linapina: Pusselalarm? Det lät roligt! Vad är det för något?

• Cremo
    Flippen skrev 2009-12-03 10:14:47 följande:
    Cremo: Vet du vad det är för märke på din WUL?
    Jag har en sådan här: www.consumer.philips.com/c/ljusterapi/hf3461_01/prd/se/

Man kan välja att vakna till radio, grodljud/djungelljud eller fågelsång. Grodljuden är ganska effektiva för man blir full i skratt av dem.... *buäääk buääk*
  • Linapina
    Flippen skrev 2009-12-03 10:14:47 följande:
    Tack för alla svar!Cremo: Vet du vad det är för märke på din WUL?Linapina: Pusselalarm? Det lät roligt! Vad är det för något?
    Här har du några som verkar roliga: www.coolstuff.se/search/alarm

Fast det fanns inget pussel, har sett det på nåt tv-program för längesen... :)
  • Flippen
    Linapina skrev 2009-12-03 22:15:32 följande:
    Här har du några som verkar roliga: www.coolstuff.se/search/alarmFast det fanns inget pussel, har sett det på nåt tv-program för längesen... :)
    HAHAHA!! Fy f-n vad jobbigt att behöva trycka på en serie blinkande lampor i rätt följd för att den ska sluta tuta.
  • mosterYster

Vi har en och älskar den. Jag köpte den som julklapp till maken för 3 år sedan. Betalade 1400 kr men det var det värt - dessutom finns ju billigare varianter nu.

Dock skulle jag se till att det finns några olika väckningssignaler - det är SÅ MYSIGT att vakna av lite mjukt ljus och svagt fågelkvitter! Tidigare var man ju förbannad när man klev ur sängen, nu märker man inte ens att man vaknar...!

• Flippen
    mosterYster skrev 2009-12-07 15:01:29 följande:
    Vi har en och älskar den. Jag köpte den som julklapp till maken för 3 år sedan. Betalade 1400 kr men det var det värt - dessutom finns ju billigare varianter nu.Dock skulle jag se till att det finns några olika väckningssignaler - det är SÅ MYSIGT att vakna av lite mjukt ljus och svagt fågelkvitter! Tidigare var man ju förbannad när man klev ur sängen, nu märker man inte ens att man vaknar...!
    Tack för ditt svar!
    Jag vill nog inte lägga riktigt så mycket pengar eftersom jag redan har köpt några grejer, men jag vill absolut ha funktionen med fågelkvitter. Låter så mysigt att vakna till!
  • zeldur

Hej!

Jag har en från Philips som jag ser kostar typ 600:- och uppåt (https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2103027). 

+ Ordentligt, bra ljus
    + Tydlig larmsignal som väcker mig i alla fall
    + Hyfsat snygg (eller inte ful i alla fall, hehe)
    + Hyfsat enkel att ställa in

- Kan inte välja att lampan ska tändas en viss tid utan att också sätta alarmljudet (jag hade tyckt det var trevligt om bara lampan tändes på t.ex. helgen vid en viss tid utan att den börjar tjuta)
    - För att ställa in ljusstyrkan så börjar den lysa (vilket kan vara störigt om man vill fixa det när t.ex. en partner sover, men det är en detalj)

Och ja, jag tycker absolut det funkar :) 

Svar på tråden Någon som har en Wake up -light?