Usch, allting är så tungt :(
Hej.
Jag är en ung blivande mamma på 17 år och min pojkvän är 22 år. Våran lille är beräknad om 6 dagar.
Jag pluggar andra året på gymnasiet inom vård och omsorg och min pojkvän är arbetslös och lever på socialen.
Sen en tid tillbaka så pratade jag med min pojkvän om att han skulle ta upp studierna igen så att han får en utbildning så han får större chanser till jobb. Han kom då först med en massa ursäkter om att det inte gick osv. Men jag och min mor tog reda på det och han fick ta studielån och börja plugga.
Han blev positiv och verkade jätte glad över att kunna plugga, han ska gå en kurs där han enbart pluggar upp ämnen och sen ska han söka till en utbildning.
Men nu har han kommit med att efter att han har pluggat upp bas ämnena så skulle arbetsförmedlingen fixa ett jobb åt honom och han skulle strunta i att söka in på en utbildning. Han menade på att han inte kan tacka nej till ett arbete som han kan bli kvar på, men hur skulle det bli om han fick sparken? Jo han skulle falla tillbaka på socialen.
Jag blev väldigt irriterad och ledsen för trodde att detta var allvar, men har förstått nu att han bara försöker komma undan för att slippa.
Jag vet inte riktigt vad jag ska göra, jag har ingen lust att sitta på socialen i flera år bara för att han är lat.
Jag har ledigt för tillfället från skolan fram till våren 2011 och sen ska jag plugga klart samt söka tim jobb.
Vad skulle ni gjort i min situation, vad skulle ni säga till honom?
Han blir bara sur när jag försöker, men jag tänker inte stanna och bo hos honom om han inte lägger ner någon tid på att försöka iaf. Han sitter ju bara där och tror att jobben faller ner i knät på honom!
:(