• Mayen

Spelar in årets julkalender för att visa dottern nästa år, är det en knäpp idé?

Bor i Italien och här finns ingen julkalender (tv/radio)

Så jag fick den här idén:

Mina föräldrar spelar in varje avsnitt av årets julkalender på en dvd,
    vi köper "luck-kalendern" som hör till och nästa år tar jag fram det hela och visar ett avsnitt varje dag.

Är det överdrivet? Kan det bli en kul grej för min dotter eftersom julkalendern inte finns här? Hon är nästan 4 år, så nästa jul kanske är "lagom" ålder för att kunna följa och titta på julkalendern.

Är det nån mer som tänkt göra så här?

• Svar på tråden Spelar in årets julkalender för att visa dottern nästa år, är det en knäpp idé?
  • Stårschan

Mycket fiffigt. Annars kan man ju gå in på SVT.se och se avsnitten där...

Fä dör, fränder dör; du ska själv också dö; ett vet jag som aldrig dör; dom över död man.
  • Mayen
    Stårschan skrev 2009-11-30 12:50:52 följande:
    Mycket fiffigt. Annars kan man ju gå in på SVT.se och se avsnitten där...
    Fast jag tycker det är så tråkigt att sitta framför datorn på en stol och titta...
  • solida

De kommer på dvd nån gång under nästa år, så om du vill ha det enklare kan du köpa den då. Fast kalendern får du ju köpa nu förstås. Ganska kul idé tycker jag.

• sweetaly

Ciao Mayen,
    vi bor ju ocksa i italien och kikar kaleden pa svt.se.
    Satter laptopen pa tv-rumsboret och tjejerna pa soffan sa myser de eller nar de ater merenda efter skolan vid koksbordet.
    Kankse du har mojlighet att koppla in datorn till tv.annars...
    Hoppas bara att arets kalender ar battre an forra arets!

• SandraD
    Mayen skrev 2009-11-30 12:53:02 följande:
    Fast jag tycker det är så tråkigt att sitta framför datorn på en stol och titta...
    Kan du inte koppla in datorn i tv'n då?
  • Mayen
    sweetaly skrev 2009-11-30 12:58:27 följande:
    Ciao Mayen,vi bor ju ocksa i italien och kikar kaleden pa svt.se.Satter laptopen pa tv-rumsboret och tjejerna pa soffan sa myser de eller nar de ater merenda efter skolan vid koksbordet.Kankse du har mojlighet att koppla in datorn till tv.annars...Hoppas bara att arets kalender ar battre an forra arets!
    Har ingen laptop och datorn står på annan våning än TV:n, så jag tror det blir svårt att koppla ihop de. Därför känns det lite tråkigt att sätta sig på stol uppe vid datorn.
    Min dotter blir 4 år i februari, jag funderar på att det kanske är tidigt att följa kalendern i år. Hur gamla är dina barn?
  • solida
    Mayen skrev 2009-11-30 13:00:28 följande:
    Har ingen laptop och datorn står på annan våning än TV:n, så jag tror det blir svårt att koppla ihop de. Därför känns det lite tråkigt att sätta sig på stol uppe vid datorn.Min dotter blir 4 år i februari, jag funderar på att det kanske är tidigt att följa kalendern i år. Hur gamla är dina barn?
    Min son ska titta på den för första gången i år, och han blir 3 i januari. Men han kommer kanske inte alls att kunna hänga med utan vidare. Han kanske tycker det är jättetrist också, man vet aldrig.
  • sweetaly

den aldsta ar 7,5 och den yngsta blev 3 i september, de hangde med bada 2 forra aret.. ;)
    Kan ju vara lite trakigt att sitta pa en stol framfor datorn men avsnitten ar ju inte sa langa... Det som ar bra med svt.se ar att man kan kolla dem nar det passar en sjalv bast (aven om du har det inspelat pa dvd).
    Nu beror det ju pa hur den ar i ar men jag tror nog att hon skulle kunna hanga med redan nu...

• HarperSeven

Vi ser julkalendern varje kväll på internet. Laptopen sätter vi på vardagsrumsbordet och sedan så sitter vi hela familjen (3 personer) i soffan och tittar. Sonen blir fem i mars. Han tyckte dock att första avsnittet var läskigt när super snälla silver Sara var så arg. Men vi struntar i kalendern. Sonen har istället två kalendrar: en playmobil med riddare och en som min mamma har gjort med pusselbitar.

Svar på tråden Spelar in årets julkalender för att visa dottern nästa år, är det en knäpp idé?