École maternelle är alltså skolan (förskolan) och det är kommunen som är ansvarig för inskrivningen. Vänd er till la Mairie. Förskolan är inte obligatorisk, så det är inte säkert att ni får en plats om ni kommer under läsåret. Skolan är gratis, men man betalar för maten.
Det finns ofta privata alternativ, särskilt katolska skolor. De flesta är "sous contrat d'association avec l'État", vilket innebär att de följer samma läroplan och att lärarna har samma utbildning som i statliga skolor. Jag tror att alla privata skolor tar ut en terminsavgift.
Förskolans tider är 8:30-16:30 fyra dagar i veckan (må, ti, to, fr). Ett vanligt alternativ till att äta i skolan är att äta hemma eller hos en dagmamma. Barnet hämtas i så fall 11:30 och lämnas igen 13:30.
Vad gäller barn under tre år, så finns det dagis (crèche) i olika former, dagmamma (assistante maternelle), barnflicka (garde à domicile), delad barnflicka (garde partagée) och au pair (jeune fille au pair). Jag har testat alla alternativen, utom garde partagée, så jag vet hur det funkar praktiskt och ekonomiskt. Fråga om du undrar över något av alternativen!
När det gäller en assistante maternelle, så finns det ingen som är ansvarig för att förmedla kontakten mellan familj och dagmamma. Det är även familjen som är arbetsgivare, utan mellanhand. De godkända dagmammorna (assistante maternelle agrée), som berättigar till vissa subventioner och bidrag, kontrolleras av regionen (le conseil regional) via något som liknar bvc och heter la pmi (protection maternelle et infantile). De handhar även listor på dagmammor i närheten. De kan även informera er om minimilöner och annat praktiskt. En dagmamma kan vara godkänd för att ta hand om ett till tre barn under tre år. Ibland har det även hand om barn över tre år efter skolan och på onsdagar.
Beroende på var ni kommer att bo kan det vara olika svårt att hitta en dagmamma med en ledig plats. Jag ringde till ett trettiotal dagmammor innan jag hittade en som kunde ta emot vår dotter på de tider vi behövde. Hos oss är priserna höga, då efterfrågan är så mycket större är tillgången.
Vi har en snart-fyraåring och en tvååring. Storasyster går i skolan och lillasyster går på dagis med samma tider som storasysters skola. Vi har utöver det en au pair som sköter hämtning och lämning på dagis och skola och tar hand om dem tills vi kommer hem. Hon passar dem även hela onsdagen. Det är ett dyrt alternativ, men vi är mycket nöjda med hur det fungerar praktiskt.
Om du betalar au pairen 350 ? i månaden, så kostar det totalt 514 ? med arbetsgivaravgifter. Tänk på att en au pair får jobba max 30 timmar i veckan. Andra former för barnomsorg ger subventioner i form av bidrag eller skattelättnader, dock inte en au pair.