• ViTreSkaBliFyra

Vad ska jag säga!?

Jag har en enorm förlossningsrädsla vilket jag fick av min förra förlossning som slutade i akut kejsarsnitt. Jag trodde jag skulle dö under förlossningen. Är nu gravid igen. Personen som bestämmer om man får snitt eller inte på mitt sjukhus lovad att de inte kunde tvinga mig till vaginal förlossning om jag skulle bli gravid igen, detta gjorde hon dagen efter förlossningen. (det kommer personen aldrig komma ihåg att hon gjort iofs) Har pratat med aurora BM och ska nu vidare till ett möte med personen som bestämmer om jag kommer få snitt eller inte. Jag har så svårt att berätta hur jag känner och säga dem rätt sakerna. Någon som kan hjälpa mig med ett par väl valda ord. Jag vill verkligen att de ska förstå att jag är så rädd för vaginal förlossning och kommer aldrig på frågan att jag kommer föda utan ett snitt.
    Helst av allt vill jag våga, men gör tyvärr inte de och hoppas de förstår mig! HJÄLP!

• Svar på tråden Vad ska jag säga!?
  • vattendjuret

försök förbered dig inför mötet genom att skriva ner alla dina känslor i ett brev och lämna till dem. det kanske hjälper dig dels att sortera alla tankar kring förlossningen för din egen del men så får de mer information om hur du känner.

kanske börja med att skriva ner allt du känner i punktform och sedan sortera upp punkterna i olika kapitel. det brukar funka för mig om man vill få fram ngt som man känner är viktigt och är rädd för att bli avbruten av den man ska förmedla sig till.

försök vara så detaljerad som möjligt för då riskerar du ju inte att "glömma" ngt och de får en mer sammansatt bild av vad du känner.

kanske tom skriva ner om det är delar i förlossningen som du INTE är rädd för. kan vara ett bra komplement.

jag hoppas du får den förlossning du känner dig trygg i!
    stort lycka till!!

• ViTreSkaBliFyra

Tack för hjälpen!
    Ska försöka skriva ner mina tankar. Jag hoppas att jag kan få dem att förstå att jag menar allvar. Jag har så svårt att prata inför andra som jag inte känner och sedan är jag så ledsen över detta.''Tusen tack igen för hjälpen"

• vattendjuret

Hoppas det går bra för dig.

skriv att du har svårt för att sätta ord på dina känslor och att du är rädd att de inte ska ta dig på allvar. det är ju oxå en del i din rädsla.

du har ju din journal som stöd oxå. där står ju hur din förra förlossning var.

Svar på tråden Vad ska jag säga!?