• Fiaflopp

I Sverige..hur funkar det egentligen?

Jag är grön på detta område även om jag gjor 5 ivf försök så måste jag nu se ett steg längre och undrar nu om någon vänlig själv kan förklara för mig hur det egentligen funkar?
    Jag har ju gjort ivf försöken vi fått gratis på 2 privata men då får man väl inte ÄD också betalt?
    Hur betalar man för ÄD i landstingen i Sverige?
    GUD så grön jag låter men så är det...
    vill förbereda mig så mycket som möjligt på detta nu flr det är nog vår enda hcnas verkar det som!
    Om man har egen donator,hur funkar det då? Vet att man inte får dennes Ägg vilket är bra men hur blir kötiden?

Kort sagt...hur funkar det med ÄD i Sverige om man gjort sina ivf försök men nu måste ta till ÄD?

• Svar på tråden I Sverige..hur funkar det egentligen?
  • Jola

Jag måste också "läsa på" lite om ÄD. Om det inte blir några ägg detta försök heller så tycker inte kliniken att det är värt att göra några mer försök utan istället börja tänka på ÄD och ställa oss i den kön. Den tanken har bara inte mognat färdigt hos mig riktigt än.

• Fiaflopp

Blev uppringd i dag...
    Om man har donator så är kön 2-3 år men har man egen donator så blir den kortad till 1.2 år...kostar runt 2000 kr endast om man nu orkar stå i kön...

• Jola

Ok. Jag bor ju i kumla så jag hör till Örebro. Dom har just startat med ÄD så kön är ju inte så lång, det är bara det att det finns inga donatorer än så länge.

• Angla

Jag tror du kan få ÄD också....åtminstonde så kan man få DI trots tidigare IVF. Men HS är restriktiva enl S:t Göran som haft ett par de skrev remiss för först till IVF och sen till DI men det paret fick avslag trots ett solklart fall av mycket extremt dåliga spermier.

• Litet

Angla - Det var precis det jag funderade över om man kan nyttja landstingets IVF och sedan ev. ÄD.

JAg är osäker för vad som är bäst för mig. Har ju gjort två försök med totalt 15 ägg varav ett var moget... Vilket innebär att det känns som om IVF kan komma att bli rätt svårt då läkarna säger att det kommer att se ut ungefär så här hela tiden...

Då är ju frågan om det är vär IVF eller om det är bättre att satsa på ÄD.
    Just nu så ruvar ju på ett tvåcelligt ägg, onget toppen ägg men jag fick iallfall tillabaks mitt enda mogna ägg. SÅ jag försöker fokusera på det me det är rätt svårt...
    Det känns så hopplöst ibland, så är man nog rädd för att hoppas för mycket så det är nog nån form av skydd..... Omd et funkar är nåt annat, kommer säkert att bl lika kedsen om det blir negativt ändå...

Men om det nu blir så så är det iallfall skönt att ha något hum om vad nästa steg blir.
    Fast läkaren sa att han trodde att vi kunde lyckas via IVF ändå....
    Vet inte vad man ska tro....

Men tolkade jag det rätt, att det kan vara så att man kan få nyttja både IVF samt ÄD men det är inget man kan vara helt säker på?

Trevlig helg på er!!!!

• Misty

Hej!

I Gävleborg där jag bor får man remiss till Uppsala för ÄD...enligt min läkare. Har min ingen donator är väntetiden 1-2 år och har man så är väntetiden 6 månader (den tiden det tar för att ta de prover som behövs).

Vi funderar skarpt på ÄD men det är inte många här inne som diskuterar det så man vet ju så lite om det.

Fler som funderar eller kanske har provat på ÄD???

Kram Misty

• Angla

Ja vad jag förstått från en läkare så har du chans till det.

• Litet

Tack Angla!

Misty, vi funderar på det, ska iallfall prata med min läkare omd et om det inte går vägen den här gången. Så får vi se vad hon säger.

Varför funderar ni på det?

Kram!

• Lilla molnet

Fiaflopp och Misty: vet ni om väntetiden på privat klinik är lika lång som i landstingsregi?

Tänker på om det mera är en fråga om att hitta en donator, eller om det är själva kön som man ska "brottas" med?

• Fiaflopp

Lilla molnet: privata ÄD försök finns inte än så länge i Sverige tyvärr så det blir Finland om man inte vill vänta och där kostar det 5.500 euro vilket är ca 54.000 svenska kronor.
    Ska vi ta sällskap?

• Fiaflopp

Man får ÄD via HS trots ivf försöken man gjort,fick mail i går från HS där de bekräftade detta!
    Det enda som krävdes var en journal och remiss...

• Litet

Vad bra Fiaflopp, då har vi ju hört direkt från HS att det är så det fungerar...

Tack för infon

• Lilla molnet

Åhhh, jag går och velar om ÄD är något för oss. Har aldrig förr tänkt i dom här banorna; visste inte ens att det var ett alternativ. Trodde att om IVF inte funkade så var det totalt kört. Stopp. Slut. Finito. Rätt skönt att det inte fanns några alternativ (förutom adoption, förstås), så att man inte skulle behöva ta fler beslut.

Nu dyker nya tankar upp som jag måste ta ställning till. Vill jag bära en annan kvinnas barn i magen? Hur kommer jag att se på barnet, blir det vårt eller min mans barn? Hur känns det att inte kunna se sig själv i barnet? Vad säger man till vår biologiske son - säger man nåt över huvudtaget? Vad säger vår familj (även om det inte är speciellt avgörande...). Hur många försök ska man gå igenom, och har vi verkligen råd till det?

Normalt ser jag mig som en rätt förnuftig person, men här känns det som om det är känslorna som styr rätt kraftigt. Hur stor är min längtan? Min man är nöjd med ett barn och tycker inte att vi behöver få fler barn, men jag är rätt kluven. Det är en lyx att ha fått ett barn, det har man ju insett i det här forumet, och jag får ju uppleva hur underbart det är att vara familj redan, men jag hade ju aldrig påbörjat IVF-behandlingen om det inte var för att få fler barn!

Hur tänker ni? Är det bara jag som tänker så här???

• lys

Min kompis fick 3 ivf på Sahlgrenska sen fick hon ytterligare två ÄD försök på landstingets bekostnad. Inte dåligt!

• Litet

Lilla Molnet, nej det tror jag absolut inte! Jag har också lite likande tankar.

Hur länge ska man försöka med IVF, när är det dags att försöka med ÄD, och i så fall var ska man gå? Har vi råd med allt, det finns ju ändå inga garantier. Det är väl bara att hoppas att donatorn får många ägg som blir befruktade.

Skönt att veta att man iallafall kan få uttnyttja både IVF samt ÄD. Men ,men jag ahr ju inte pratat me dvår läkare ännu, det var ju nyligen vi fick det bekräftat att mina ägg inte är bra.
    Mitt problem är att de inte mognar. Har på två försök fått totalt 15 ägg och ett som varit moget.....

Däremot så tror jag inte att jag skulle ha några problem att se barnet som mitt i och med att det ärjag som bär och föder det.... Hade det däremot varit spermierna som varit problemet så tror min sambo att han hade känt sig lite "utanför" eller hur man ska uttrycka det.

Men just nu så ruvar jag mot alla odds, så vi får väl vänta ut det och sedan prata med vår läkare.....

• Vichynoveau

Med egen donator väntade jag ca 1 år i Göteborg, fick även äggen av henne, som är min syster.

Svar på tråden I Sverige..hur funkar det egentligen?