• mando

Hjälp mig komma på ett citat/ordspråk/text att tatuera in!

Jag är sååå sugen på att tatuera mig, och är 90% säker på att jag vill göra det i nacken, eller möjligtvis strax under nacken. Och jag är också rätt säker på att det är en text jag vill tatuera, men jag vill ju att det ska vara något som är klockrent och som man inte tröttnar på.

Såå.. jag efterlyser därför hjälp från er som sitter inne med något fint ordspråk, citat eller någon kort text. Krav är att det inte är för långt, utan ska få plats på området jag nämnde, och att det är något som man inte lessnar på!

En text jag gillar är; Live the life you love, love the life you live.
    Den har liksom ett fint budskap, och är lite "peppande" sådär. Ungefär något sånt är jag ute efter, det får gärna vara på latin eller något sånt eftersom att det brukar vara jättefint. Annars på engelska, men inte svenska helst!

• Svar på tråden Hjälp mig komma på ett citat/ordspråk/text att tatuera in!
  • Stårschan

Varför inte svenska? (Jag är så nyfiken på detta med att de som är mest för tatueringar också verkar sammanfalla med dem som är mest mot svenska språket)

Du har ju en massa klassiker:

Carpe diem
    Amor vincit omnia
    Panta rei
    Live life to the fullest
    Life is what happens while you're busy making other plans.

Snart är det jul! Folk, fall nu neder, och hälsa glatt din frihet! (?!?)
  • Schnooglewookiemush

Du har inget artist eller ett band som du rådiggar?

Jag själv kommer någon gång att tatuera något citat från Cornelis Vreesvijk, Lars Winnerbäck eller Simon and Garfunkel. Alla tre har låtar med fantastiska texter.

• fjonkan

Life is what happens while you're busy making other plans.

En mycket fin textrad av John Lennon som jag diggar.

Annars ska det väl helst vara något du själv refererar till. Det e svårt att komma med ett sådant förslag när man inte vet hur du är som person,om du förstår?

Personligen hade jag valt citat på svenska för att sticka ut lite från mängden.

• Reglementet

Eh, motivet är det viktigaste.

Vänta med att tatuera dig tills du vet vad du vill ha.

• mando

Reglement - Eh, men för att veta vad jag vill kanske jag ska börja fundera redan nu vilket jag gör! Klart jag inte tatuerar om jag inte är säker.

Min favvotext som jag skrev i rubriken översatt till latin var fin tycker jag
    "Vive vitam quam amas,
    Ama vitam quam vivis"

• lillie

"Who let the dogs out? woff!woff! woff! woff! woff!"
    (som i låten för ett par år sen alltså...)

Förlåt, kunde inte låta bli....

• Tinko

Jag har den latinka texten "Alis volat propriit" tatuerat mellan skulderbladen, det betyder "Flyga med egna vingar". Valdet mellan den och "Ad astra" som betyder "Mot stjärnorna"

Slänger in några länkar till sidor med massor av latinska ordspråk

www.catweb.nu/citat/latin.htm

sv.wikipedia.org/wiki/Lista_%C3%B6ver_latinska_ordspr%C3%A5k_och_tales%C3%A4tt

www.livet.se/ord/kategori/Latin_och_Latinska_citat

www.bijweb.com/citat/latinska_citat.htm

• PrettyGirl

Finns det något som betyder något speciellt för just dig? Ett ord, en mening eller en bild av något som har en speciell betydelse? Så gör jag när jag funderar på tatueringsmotiv! I mars ska jag göra min tredje, på ryggen. Sommarblommor, knopp och lite blad. För mig betyder det styrka, hopp och kärlek, då våren och sommaren får mig att blomma upp och må som bäst. Ett exempel;)

• peikko

Jag ska göra texten "Per aspera ad astra".
    Men det är för att det symboliserar något för mig, då det finns med i mitt liv då jag börjat må bättre efter många år av depressioner och motgångar.

Det betyder för övrigt: Mot stjärnorna genom svårigheterna.
    Detta ska stå bredvid en fjäril jag redan har som för mig symboliserar pånyttfödelse.

• carolinae

Jag tycker det skulle vara läckert med en svensk text typ:

Jag klarar allt, vadsomhelst

Ingenting kan stoppa mig idag.

Vild, varm, vacker

Stark, stolt, snygg

• Gustav 800

jävligt häftigt med "Ingenting kan stoppa mig idag"

Svar på tråden Hjälp mig komma på ett citat/ordspråk/text att tatuera in!