• AnetteGunnarsson

Har grannar klagat på skrikiga lekiga barn i er lägenhet???

Hej!
    Ni som har grannar under er..

Får era barn köra dockvagn, läragå vagn, bobbycar, dragleksaker i er lägenhet?? Vilka tiden isf?

Har någon klagat på att era barn skriker ibland på nätterna??
    Min dotter som är 2,5 år och i trotsåldern har mycket mardrömmar på nätterna nu och skriker en del i drömmen tex...

Har någon klagat på att era barn skrikit o gapat mycket men ni vet att det bara är trotsen o går inte att göra något åt liksom?

Har någon klagat på att ert barn badat ??

Vad bör vi tänka på som bor i lägenhet ?

Har något sagt till om mycket spring i lägenhet?

Om man får tillsägelse av hyresföreningen hur mycket har dom att säga till om egentligen om man verkligen försöker vara så "normal" som möjligt med barn..?

Tack för svar! :)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-09-19 10:51
    Kan ju tillägga att det är ingen som har klagat någongång.. =)
    men ville bara veta.. för ibland känner man sig stressad av att barnen skriker o gnäller när man vet att grannarna hör.. tack för svaren!

• Svar på tråden Har grannar klagat på skrikiga lekiga barn i er lägenhet???
  • Schnooglewookiemush

Har aldrig fått klagomål. Det är fullt rimligt att barn låter, och barn ska få leka i sitt hem. Dock så ska det ju vara så tyst som möjligt tidigt på morgonen och på kvällen, men ett barn leker ju oftast inte då heller.
    Att ett barn skriker på natten är också något är helt okej, oavsett vad grannarna säger eller tycker. Du kan inte göra något åt att ditt barn skriker, det är liksom det barn gör.
    Dock så är det ju självklart att man inte låter barnet stå och hoppa som tusan så att fönstren gallrar.

• Hemmaföräldern

Barn ska få synas och höras :) Bobbycar och bad ska ju inte ske efter kl 21.00 då ska det vara så lugnt det går i huset, men få barn är väl uppe då :) Barn som skriker på nätterna kan de inte klaga på, det tillhör det normala. Det man kan göra som förälder att försöka t ex på morgnarna att se till att barnen leker lite lugnare lekar tills klock an är efter 7 i veckorna och efter 9 i helgerna. Inte ett måste men sjysst mot de som vill vila ut på helgerna och sova lagom länge i veckorna.

Spring och bad , skrik och gap på dagtid alltså mellan 7-21.00 ska grannarna verkligen inte klaga på. Barn är barn och de måste få leva och ha utrymme. Ta inte åt dig utan är grannarna jobbiga så be dem klicka in på Hyresgästföreningens hemsida så kan de lära sig vad som gäller

• jana69

Fick klagomål en gång för längesedan. Min 3-åring lät för mycket när hon gick i trappan.
    Nu har jag inte detta problem längre eftersom jag bor i markplan.

• Jag bryr mig inte vad ni tycker

Så fort min äldsta son leker eller om lillebror skriker, så ska det jämt knackas. . Jävligt störande är det, men än har det inte kommit upp någon granne och ringt på dörren. De ska vara jävligt glada att de sover hela nätterna och vaknar 8.00-8.30.

• Dr Mupp

Normalt störande är ok.

Att köra bobbycar på parketgolvet är ju onödigt eftersom man vet att det låter mycket. Regler om att inte springa/hoppa inomhus är vettigt. Inget skrik och spring i trapphuset. Lära barnen att det finns grannar och att de störs om man skriker och gapar inomhus.

Försöka hålla sig till lugna tysta aktiviteter under tidig morgon. Har man bebis som gråter mycket på natten kan man ju tänka på vart i bostaden man är. Vi brukade hålla oss i köket mycket eftersom det låg längst bort från grannarnas sovrum.

• Blivande 3 barnsmamma

Jag har fått klagamål för mina barn. De låter aldrig före 8 på morgonen och aldrig senare än 6 på kvällen.

Grannarna tycker de smäller i dörrarna och skriker, min son får ibland utbrott och jag gör så gott jag kan för att hålla ljudet nere.

Är själv rädd att de ska få mig vräkt pga mina barn, å nu ska jag snart få en bebis, kankse bara räkna med att bli vräkt med sådana grannar

• Cecci78
    Blivande 3 barnsmamma skrev 2009-12-31 17:55:56 följande:
    Jag har fått klagamål för mina barn. De låter aldrig före 8 på morgonen och aldrig senare än 6 på kvällen.Grannarna tycker de smäller i dörrarna och skriker, min son får ibland utbrott och jag gör så gott jag kan för att hålla ljudet nere.Är själv rädd att de ska få mig vräkt pga mina barn, å nu ska jag snart få en bebis, kankse bara räkna med att bli vräkt med sådana grannar
    Du kan inte bli vräkt pga att barnen låter! Det är inte sådana störningar man kan ha som grund för vräkning. Jag tycker du ska kontakta din hyresvärd i förebyggande syfte och förklara att du fått klagomål och att ni snart får en bebis och att det är normalt att bebisar skriker på nätterna tex. Vet hur jobbigt det är, har själv flyttat pga gnälliga grannar som hotade med att anmäla till soc för att sonen (då bebis) grät... suck...
  • StaffenAssar

Vår granne under har klagat ca tusen ggr på att sonen springer för mycket tidigt på morgonen. Han har också klagat flera ggr till "bovärden" som fastighetsskötaren kallas inom svenska bostäder. Han har klagat till och från i 18 månader nu, det började med att han gratulerade när minsta pojken fötts eftersom han hört mig gå omkring, något som vi i efterhand förstått var en pik. Han har också klagat på att vi går för tungt. Stora sonen är nu tre år och vi försöker få honom att leka stilla på morgonen (han går upp mellan sex och sju nästan jämt) men han är en ganska vild pojke. Det känns heller inte bra att parkera honom framför tv:n bara för att grannen inte ska bli störd, men det är nästan så det har blivit nu. Nu är han lite lättare att säga till, men när grannen klagade som mest var han två år, och det gick verkligen inte att förklara för honom att han inte fick springa, något som grannen vägrade förstå. Vi har ju självklart gjort vårt bästa, och plockat bort högljudda leksaker, satt på honom tofflor, satt honom med välling framför tv:n och försökt leka något lugnt med honom, trots detta klagar grannen fortfarande. Som tur är har vi en superbra bovärd som säger att mellan 6-23 får man absolut föra så mycket väsen som att duscha, gå omkring, spola i toaletten osv, och att små barn springer och för lite liv helt enkelt, det får man acceptera om man ska bo i flerfamiljshus. Bovärden sade också till oss att vi nästa gång grannen klagade skulle säga åt honom att vända sig till bovärden ist, vilket det nu verkar som att han har fattat, men han klagar ju fortfarande där. Det har varit mycket obehagligt, särskilt för min sambo eftersom grannen av någon anledning helst klagar till honom. Grannen har även sagt att vi kanske borde flytta till villa om vi har så vilda barn, inte kul.

Han har dock aldrig klagat på när de skrikit eller de få gånger hunden skällt.
  • Liljan77

Mina grannar kan inte klaga,då de för någe hemskt oljud ibland.Speciellt när de dricker,då spelas de musik å bråkas.

• zezzan

Vi fick klagomål på att våra barn vaknade tidigt och grät/skrek, grannen ville få oss vräkta men vårt hyresbolag hävdade att skrikande barn får man "leva" med, de blir större... så det kändes jättebra att få det bekräftat.... som "tack" lät grannen kattf*n pissa i vår barnvagn... inte kul så till slut gav vi upp och flyttade i alla fall och bor nu på ett ställe med andra barnfamiljer med högljudda barn, kunde inte blivit bättre...

Svar på tråden Har grannar klagat på skrikiga lekiga barn i er lägenhet???