• Purlan

Vad kan era 7-månaders?

Skulle just skriva en tråd och såg att någon startat en om 8-månaders, men jag vill veta om era 7-månaders. Vad kan de för nåt? Är både nyfiken på fysiska bebisar och på bebisar som mer håller på med finlir som att prata, vinka etc.

• Svar på tråden Vad kan era 7-månaders?
  • nötskrikan

Hmm, jag har väl en fysisk bebis då. Saga är drygt sju månader och kan sitta, sätta sig själv, krypa, ställa sig upp med stöd, gå längs möbler och stå utan stöd ca 30 sekunder. Hon säger mamama, papapa osv, försöker sig på pincettgreppet men det går inte alltid så bra. Hon äter bra men sover uselt och jag är trött...

• Flickan och kråkan

Lilla a blir 7 månader om 4 dagar. Han sitter hyfsat bra, tokrullar och "maskar" sig framåt med huvudet i backen och rumpan i vädret tills han blir förbannad för att det inte går särskilt bra och lägger sig ner och skriker. Kan stå en stund mot något, vill dra sig upp själv - gör små tafatta försök - men det går inte ännu . Grabbar med hela handen, men har inte fattat poängen med annan föda än bröstmjölk. Lite småjobbigt. Glad galosch mest hela dagarna, har aldrig sovit särskilt mycket - varken dag eller natt - och har precis börjat jollra lite mer. Ga ga ga och da da da. Han är väl varken fysisk eller håller på med finlir. Bara en alldeles liten vanlig bebis

• IsaW

Josefin är 7 och en halv månad. Hon kan sitta, krypa (men ibland tar det stopp, hon får fortfarande kämpa hårt för att komma dit hon vill och det är inga långa sträckor), sätta sig upp och snurra i olika riktningar. Hon kan också stå på fötter och händer, så jag tror hon tränar för att stå upp. Om jag ställer henne mot ett stöd kan hon stå själv och hålla i sig en kort stund.

Hon säger mamma, och tränar på bababa-ljud. Hon älskar att prutta med läpparna också . Hon har börjat vinka, men inte varje gång man vinkar till henne utan mer som ett "hej". Äter inte så mycket ännu, gillar frukt och några grönsakspuréer, samt gröt. I övrig ammar hon fortfarande.

Hon är som lyckligast när hon får titta i en spegel eller åka kollektivtrafik, eftersom hon älskar att flörta med folk !

• LillaFlingan

Elias blev 7mån för 6 dagar sedan..

Han började i början av november med att dra sig sigleds och trycka sig bakåt..
    Idag tog han sig upp och stod och gungade på alla fyra :)

Han säger dadada eller dedede , ma ma ma , nä nä nä, oj, gott, mmm.. ;)

Han är OERHÖRT social och blir TOKGLAD så fort någon pratar med honom glatt, då svarar han och skrattar hööögt och ger världens leende :)
    Kända som okända människor!

Han sitter helt obehindrat och började sitta utan stöd vid 5mån ålder.

Han äter som ett monster, äter ALL mat! men älskar fruktpuré och dricker vatten som jag vet inte vad (jag är oxå en stor vattendrickare).
    När vi matar honom med riktig mat så blir han jättearg för han vill helst äta själv.. vilket inte går så bra Ännu :)

Han kunde rulla från mage till rygg redan vid 3v ålder, men började inte rulla från rygg till mage förrän vid 5mån.

Vet inte om jag skulle kalla honom fysisk på så vis, han kan ännu inte krypa osv som jag vet att mååånga andra bebisar kunnat ett bra tag vid 7mån..

han älskar att kasta saker i golvet, slå händerna på saker, klappa sig själv på huvudet, ta i folks ansikten, och att gooosa!:)
    Han sitter mer än gärna i min famn med huvudet lutad mot mig :)

Och han har sprungit runt i sin gåstol sedan han var 3mån gammal :)

• jonsan01

min son är född 110327, alltså 7 månader och snart en vecka :)

han kan krypa riktigt bra och kunnat ett tag
    ställa sig upp mot möbler och ta enstaka steg utmed möblerna
    går om man håller han i händerna
    sitta själv
    är ett riktigt matvrak och sover sen en månad tillbaka oftast 12 timmar/ natt utan att vakna :)
    bra på att leka och underhålla sig själv lääänge

han är sen med talet, men gör pruttljud när han är missnöjd med något, eller är mätt :P
    men sen är han tidigt fysiskt, så talet kommer väl det med, han har börjat låta mer nu senaste dagarna,
    så härligt att höra :)

• Mellanmjölkens land

Dottern blir 7 mån om 1,5v men jag svarar ändå.

Sitta och sätta sig upp själv
    Krypa även om hon allt mer sällan lägger sig ner och ålar istället
    Ställer sig mot möbler och kan även gå om hon håller sig i med bägge händerna
    Försöker klättra men lyckas inte alltid så bra
    Äter sen ett par dagar riktig mat till lunch och kvällsmat, ammas utöver det
    Vill helst äta maten själv men vi har inte hittat så mycket som är lämpligt, har precis börjat gå med på att bli matad
    Jollrar på m när hon är ledsen (vi tolkar det som mamma men de exakta ljuden varierar)
    Vinkar men verkar inte ha förstått betydelsen
    Sover 12h men vill ha mat 4-5ggr per natt, dagtid blir det 1-3h vanligtvis uppdelat på 2 ggr

Tuggar på allt och älskar när mamma gör pruttljud, sjunger eller klappar i händerna. När vi är ute är det en favorit att gunga.

• Loth

Våran 7 månaders har börjat krypa ordentligt på knäna nu, pincettgreppet sitter nästintill, sätter sig och sitter utan stöd, ställer sig upp med stöd.

Pratet har dock inte blivit mer än baba mama ungefär haha. Storebror gick sina första steg vid 7.5 så han har att brås på, men ack så olika ändå, underbara ungar!

Svar på tråden Vad kan era 7-månaders?