• Mia80

Hjälp Vaginalt eller snitt

Hej!
    Behöver lite råd från er som har varit med om båda!

Har en son på 3 år. Jobbig förlossning som jag fick sy efter. Hade problem minst ett halvår efter.
    Nu undrar jag lite på ni som har varit med om båda vad föredrar ni?? Jag är så rädd för att föda igen.

*Hur länge behöver pappan vara hemma efter ett snitt?
    *Orkar man med hushållssysslorna?
    *Hur funkar sexlivet efter man snittas? (Klararde inte av det på många månader efter första pga av smärtan)
    *När är det normalt att man klarar av att gå ut o gå.
    *Hur är det att gå på toa efter? Om det gör ont hur och var??
    Har så många funderingar!!!
    Är glad för all info jag kan få!
    Tack

• Svar på tråden Hjälp Vaginalt eller snitt
  • Trollmor 86

Jag snittades med mitt första barn och kommer nu snittas med mitt andra pga bäckenträngsel som de upptäckte när jag väntade första. Kan svara på de frågor jag kan då mitt första barn kom 11 veckor förtidigt så vi var flera veckor på sjukhus efter hennes födsel.

Jag vet inte hur länge pappan behöver vara hemma eftersom jag fick all den hjälp jag behövde på sjukhuset. Man får ju inte lyfta för tungt i början. Men vår dotter vägde bara 1360g så det var inga problem med henne.

Hushållssysslorna är också svårt att svara på men första gången jag åkte hem var 2-3 veckor efter förlossning och då var det inga problem med den saken för min del.

Sexlivet fungerade utmärkt såfort avslaget lagt sig. Testade ej innan. Man fick såklart vara lite mer försiktig än i vanliga fall, men det funkade fint.

Jag snittades vid midnatt, sov till morgonen, flyttade upp till BB och sov lite till. När jag vaknade vid ett, halv två (sov rätt dåligt) så var jag uppe och gick direkt. Det gick inte fort men det gick frammåt.

Man kan gå på toa efteråt. Men de rekommenderas att man är väldigt kissnödig då det var lite besvärligt att hitta rätt muskler igen. Men när man väl hittade dem var det inga problem. Kunde göra lite ont i snittet när man skulle göra nr 2 om man tog i för mycket. Men tog någon dag innan nr 2 var igång men det var normalt sa de.

• ElinOlsson

Hur länge behöver pappan vara hemma efter ett snitt?
    Du får ju itnte lyfta tungt i början, men man klarar av en dag med barnen utan pappan fort. De 10 dagarna man får räcker. De första dagarna är du sjukskriven, alltså tiden du är inskriven på sjukhuset, då kan pappa ta vanliga försäldradagar om han vill och spara på sina 10.
    Som ovan, man får inte lyfta tungt, men att plocka fixar man. Dammsugningen och knäskurandet får du lämna till gubben - länge
    *Hur funkar sexlivet efter man snittas? (Klararde inte av det på många månader efter första pga av smärtan)
    Inga problem alls, så fort avslaget är borta, precis som efter en vanlig förlossning. Sen hade jag sköra slemhinnor, men det beror ju inte på vägen bebisen kom ut på.
    Jag kom ut ganska fort. Kommer inte ihåg hur länge, men nån vecka kanske.
    Gick hur bra som hellst. Trodde det skulle göra ont i snittet, men inte alls.

Nu har jag ingen vaginal förlossning att jämföra med, bara två snitt. Etfer mitt första var jag mer pöntad och hade ondare, men det var ett urakut snitt och barnet satt fast.

• Schnooglewookiemush

Har endast blivit akutsnittad, ska försöka med en vaginal förlossning nu i januari. Kan ju dock svara på dina frågor angående snitt.

*Hur länge behöver pappan vara hemma efter ett snitt?
    Några dagar behövde jag verkligen hjälp med att ta hand om barnet, sen så kunde jag göra allt själv om jag hade behövt.

Inga problem, en vecka efter snittet var allt som vanligt.

Inga problem alls.

Jag ville upp och gå tre timmar efter snittet, det fick jag inte dock. Dagen efter fick jag tillåtelse att vara uppe och gå, det var inga problem. Tre dagar efter kunde jag gå promenader som vanligt.

Jag blev väldigt förstoppad, och visste inte om att jag kunde fråga om medicin e.dyl. Frågar man om det så får man dock. Kunde göra ont i snittet de första dagarna, men inte så farligt.

• Mamma matte hustru
    Mia80 skrev 2009-11-23 21:04:16 följande:
    Hej!Behöver lite råd från er som har varit med om båda!Har en son på 3 år. Jobbig förlossning som jag fick sy efter. Hade problem minst ett halvår efter.Nu undrar jag lite på ni som har varit med om båda vad föredrar ni?? Jag är så rädd för att föda igen.*Hur länge behöver pappan vara hemma efter ett snitt?*Orkar man med hushållssysslorna?*Hur funkar sexlivet efter man snittas? (Klararde inte av det på många månader efter första pga av smärtan)*När är det normalt att man klarar av att gå ut o gå.*Hur är det att gå på toa efter? Om det gör ont hur och var??Har så många funderingar!!!Är glad för all info jag kan få!Tack
    Efter snitt får du inte lyfta mer än vad bebisen väger de första 4-5 veckorna. Sexlivet har inte varit problem kört på så snart avslaget försvunnit. Alla orkar olika.. min karl har fått tvinga mig att ta det lungt då jag har velat göara allt så fort vi kom hem.... Alla snitt är olika och alla reagerar olika 4 timmar efter andra snittet och bedövningen började släppa villa jag upp... hushållssysslorna har jag orkat med men man har ju fått tänka sig för så man inte burit mer än bebisens vikt och man har fått känna efter så fort kroppen protesterar så får man lugna sig. jag har gått ut och gått kortare promenader allt mer efter kroppens återhämtning.. med första gick jag 500 meter tregje dagen nu efter andra klarade jag kvarteret efter 4 dagar sen har jag ökat på allteftersom. Gå på toa efter första inga problem efter andra blödde jag mer och det var småjobbigt inga problem att göra varken nr 1 eller 2. Ont gör det i snittsåret men man får bra smärtstillande på sjukan sen klarar man sig på panodil. Värsta smärtan är att det i alla fall för mig brände som eld i snittet när jag skulle resa mig upp från stolar och sängen de första två veckorna men det var för att jag försökte använda magmusklerna som blivit avskurna/ uttöjda...
  • anju79

Fick barn nr 1 vaginalt och nr 2 med akutsnitt:

Hur länge behöver pappan vara hemma efter ett snitt?
    Sina 10 dagar räcker. Här blir kvinnan inte sjukskriven.

Orkar man med hushållssysslorna?
    Tog nån vecka innan jag orkade med de tunga sysslorna typ dammsuga o tvätta golv, handla. Hade ont ett bra tag efteråt.

*Hur funkar sexlivet efter man snittas?
    När avslaget var borta så var det som vanligt. Vid vaginal födsel tog det säkert 3 mån innan vi hade sex o jag hade inte spruckit alls.

När är det normalt att man klarar av att gå ut o gå?
    Tog nog 1-1 ,5 v innan jag orkade ta en tur med vagnen.

Hur är det att gå på toa efter? Om det gör ont hur och var??
    Inga problem alls efter varken vaginalt eller snittet, viktigt att man inte blir förstoppad bara.

Skulle jag ha fler barn hade jag valt vaginalt. Där hade jag ont i underlivet i några dagar jämfört med snitt som gjorde ont bra längre samt alla risker med snitt.

Svar på tråden Hjälp Vaginalt eller snitt