• Frappuccino

matning

Har en liten fundering när det gäller matning av era prematurbarn. Är det vanligt att de vill äta mycket mer än den mängd som ev är uträknad för dom? Våra gör så just nu, men har inte gjort det från början. De är 5 veckor idag och är födda i v 33+4. vägde 1610g resp 1760g- Idag lite över 2 kg. Flickan som är minst tycker jag äter betydligt mer än pojken både vid amning och ur flaska. De har ökat sin matmängd otroligt bara på några dagar.

Båda har hållt ungefär samma rytm vid matningarna under dygnet, 2.5h-4h emellan sen de kom hem (var tredje timme på sjukhuset). Vår pojke har nu börjat vilja ha mat ibland med 1,5 h mellanrum. Ammar honom rätt så mycket och mindre flaska. Kanske reglerar de sina mattider mer och mer nu själva med tanke på att de blir större och närmar sig det datum då de skulle kommit till världen...(BF eg 2 dec). I början fick vi ibland väcka upp om.

Hur bör man tänka vad gäller napp? Hur har ni gjort?

• Svar på tråden matning
  • gosnosens mamma

Napp fick vår kille redan på neo när han var nyfödd (föddes vecka 26+5). Och det har han använt flitigt sen dess :) Han har haft en jätte sug behov redan rån början.

• Katarina76

Vad roligt att höra att ni är hemma! Jo, de nog mycket piggare nu och orkar äta mer. Och kanske vill de ta igen lite hull ;) Men om de börjar vilja äta hela tiden (typ varje timme), så kan det vara lite magont som spökar. När vi låg inne fick vår dotter mat (sond) i underkant mot slutet, så att hon skulle vara mer motiverad att amma. Hon fick givetvis så mycket att hon gick upp tillräckligt i vikt. När vi kom hem åt hon betydligt mer både amning och flaska. Det man ska tänka på med flaskan är att man har en napp med små hål så att maten inte kommer för fort. Annars hinner de inte känna att de blir mätta och kan trycka i sig mycket större mängd än om de skulle ha ammat.

När det gäller napp har mitt BVC inga råd, de tycker man ska göra som man vill. På BB tycker de man ska vänta tills amningen fungerar bra, samtidigt har en del barn större sugbehov och det kan spara bröstevårtorna lite. Vi införde napp då amningen gick åt skogen efter 3-4 månader. Dottern fick lättare att sova av det.

• Frappuccino

känner mig verkligen som en nybörjare och kanske en dum fråga..tycker vår tjej visar tydligt att hon är hungrig och äter det som erbjuds plus massa mer.. kanske bara sugbehovet och jag misstolkar det? Rädd att jag ska sticka åt nappen fast hon är hungrig, tex vill ha mer mat efter att hon redan fått etc.. i vilka lägen borde jag testa med napp och hur vet jag när det handlar om hunger och inte. När jag testat hittills har hon nappen en stund men åker ut eller nästan kväljer henne till slut. Går nog bättre och bättre kanske om vi försöker.

Svar på tråden matning