shanghaibaby skrev 2009-11-22 15:11:37 följande:
Jag är adopterad från ett mindre land i Sydamerika och har aldrig varit intresserad av att finna några rötter eller what so ever. Tanken har faktiskt aldrig slagit mig att det skulle finnas en annan familj någonstanns. I går fick jag en smärre infarkt när jag öppnade mailen. En kvinna påstår sig vara min bio.kusin. WTF?!jag svarade att jag faktiskt aldrig varit intresserad av någon kontakt och att jag inte vill veta något nu heller. Det jag blev nyfiken på var hur hon hittat mig och varför hon tror vi är släkt. Hon verkar helt besatt och jag är väldigt skeptisk och har inte gett någon info av det jag vet om adoptionen. Och vad gör människan, jo hon berättar att jag har en syster och en bror. Just det jag inte ville veta, just nu i alla fall. Nu är det lite hål i hennes berättelse och jag väntar på hela historien eftersom hon sagt A kan hon lika gärna dra hela alfabetet. Men jag kommer inte vilja ha en fortsatt kontakt. Någon annan som känner likadant.
Hej "shanghaibaby",
jag var med om samma sak som du för några år sedan (före fb:s tid

!).
Det var min "pappa" som hade tagit kontakt med adoptionsbyrån från mitt hemland och de "spårade" mig via den svenska adoptionsbyrån.
Nu är det ju så att jag är såå vääldigt gammal (var bland de första adoptivbarnen som kom till Sverige) så mycket information som finns idag fanns inte då.
Hans "berättelse" var också chockerande att höra eftersom jag inte alls var/är intresserad av att söka mina rötter.
Jag har alltid hört att jag är ett hittebarn, kóm till barnhem, fick namn av personalen på barnhemmet, därefter slussades till fosterfamilj för att därefter komma till Sverige (en process på totalt 2 år).
Hans version var att min mamma hade dött, han hade ingen möjlighet att ta hand om mig, jag hade 2 äldre syskon som bodde med honom...
MEN, det som gjorde att hans historia inte höll var att han sa att han hade sett mitt namn i barnhemmets inskrivningslistor och kände igen att jag var hans barn!!! WHAT?? HUR kunde det namnet som han hade givit mig överensstämma med det namnet jag hade fått på barnhemmet?!? No shit!!
Nej du, där drog jag öronen åt mig och bad adoptionscentrum att tacka för vänligt visat intresse, men nej tack! Förmodligen var mannen gammal, hade adopterat bort ett barn och nu "ångrat" sig (vem f-n skulle inte göra det...) men jag är ledsen, jag hade ingen lust att ens kolla om han var min biopappa - OM jag skulle ha gjort det och sedan kommit fram till att han inte var det?!? Hjärtesorg - igen!!!
Lycka till och stå på dig vilket beslut du än tar! *Kram*
PS. Om du vill får du gärna inboxa mig