• zingoalla

spjälsäng konstigt mått, lite panik

Dags att sätta upp spjälsäng till vår dotter hon har sovit mellan oss hittils.
    Sängen är gamal(17 år) men fräsch o fin.Så ny madrass o spjälskydd tänkte jag.
    Botten har mått 54,5 x 115.men sängar jag hittar på nätet har bäddmått 60x 120.
    Vad ska man ha för madrass o var hittar man den i vårt mått?Finns det nu? Eller är det standardmått på alla?Något särskillt man bör tänka på?Duger en madrass från Jysk?

• Svar på tråden spjälsäng konstigt mått, lite panik
  • Skummis

Jag köpte madrass på ikea, tog ut den ifrån klädseln och klippte ner den i rätt storlek (skumgummit alltså). Att sedan klädseln är lite för stor är inget som märks.

• ljuvliga

Har också en gammal spjälsäng till min dotter. Vi köpte en ny madrass från jysk, men eftersom madrassen var som du säger 60x120 så skar vi till den så den passade sängen.

• zingoalla

smart, då får det bli till att skära här med.Känns ju lite lyx att behöva köpa ny säng liksom.
    Spjälskydd då, har ni någon smart lösning på det,bara låta det gå omlott vid fotänden eller nåt? Det är ju oxå för långt.

• MissLillis

har tänkt att använda min gamla spjälsäng (36 år {#lang_emotions_surprised}) och upptäckte då samma sak som du. Men efter att ha frågat i en Babyproffs butik, så sa de att de kan beställa hem 115*55 och det skulle kosta samma som de andra de hade, en för runt 350 och en lyxigare (tjockare) för 500 kr. Antar att man kan kolla med andra barnbutikskedjor också.

• vivianne

Angående spjälskyddet så går vårt i omlott och det funkar utmärkt MEN jag fick sy dit nya knytsnören så att de hamnade rätt i hörnen, annars säckade det ihop. Jätteenkelt bara man tänker på det!

• zingoalla

oj,vad synd jag inte kunde lugna mig med madrass.Nu köpte vi en på jysk som jag måste skära lite, men men...
    Verkar ju som att det kan funka bra då med skyddet omlott.

• Alwali

Billiga och bra madrasser finns på COOP stormarknad, de har måttet 58x115 och kostar 199:- :D

• Dr Mupp

Vi köpte madrass på jysk som hade måtten 55x115. Vi köpte spjälskydd begagnat och det passade då sängen. Att sakerna sen inte användes är ju en annan sak. Numera är sängen kaserad och vi har använt långsidorna till trappgrindar.

• Kajak

Spjälskydd SKA gå i omlott... så det ger skydd till barnet eller rättare sagt se till att nappar eller småmjukis ska vara kvar i sängen inte trilla ut genom "hålet".

Man kan sy fast några extra snöre så man kan spänna ut det på bra sätt.

Lycka till.

• Mandragora
    zingoalla skrev 2009-11-22 14:58:19 följande:
    Dags att sätta upp spjälsäng till vår dotter hon har sovit mellan oss hittils. Sängen är gamal(17 år) men fräsch o fin.Så ny madrass o spjälskydd tänkte jag. Botten har mått 54,5 x 115.men sängar jag hittar på nätet har bäddmått 60x 120. Vad ska man ha för madrass o var hittar man den i vårt mått?Finns det nu? Eller är det standardmått på alla?Något särskillt man bör tänka på?Duger en madrass från Jysk?
    Vår spjälsäng har måtten 55 x 115 och på Babyproffsen har de madrasser med exakt mått.
    shakti.blogg.se | kattägd narcissistisk vegetarian och blivande prettomorsa
  • Lilly80

Har också en gammal säng, och måttet är 55 x 112 . Vet inte heller hur vi ska lösa madrassproblemet.

• bebbe2008

Vi hade en spjälsäng som ursprungligen är från min morfars mamma. Dvs sent 1800-tal. Köpte madrass på barnens hus. Där kan man måttbeställa så man får exakt den storlek man vill ha. Tror det kostade typ 20 kr extra att måttbeställa jämfört med deras standard madrasser.

• Tiff

vi har oxå en spjälsäng med mått 115x55 cm och vi hittade madrass i det måttet på babyland för 199 kronor.

Svar på tråden spjälsäng konstigt mått, lite panik