• tiias84

Gravid och ont :(

Det är så att min flickvän är gravid och är i vecka 19 nu. Hon har ont nedre delen av magen i navelhöjd på höger sida när hon trycker lite löst, sen kommer det av sig sj då och då fast hon inte trycker:( hon har haft så flera veckor nu. Förklarade för BM men hon visste inte va det berodde på.

Någon som haft liknande och vet va det beror på?

Vore tacksamm för svar
    //orolig pappa:(

• Svar på tråden Gravid och ont :(
  • LillaFlingan

gör det ont hela tiden???
    kan ju vara ligamentsmärtor, brukar kännas när man går, eller om man setat länge och sen reser sig upp.. då känns det som nåt nästan tänjs ut långt ner i magen o det gör Oooont..

• Ninnis75

Svårt att säga men det kan dra och göra ont just pga av dom ligament och muskler som håller hela livmodern på plats. Det gör väldigt ont om det blir överstäckt t.ex. om man nyser eller hostar plötsligt så gör det så vansinnigt ont,just pga det.

Tror inte du ska vara orolig men visst blir man det ändå.

:) Grattis till bebisen & lycka till

• Hoppfull mamma

Är det första barnet? jag är gravid med andra och har skitont och BM säger att andra grav gör ondare...

Annars tycker jag också att det låter som ligamentssmärtor. Det är som ett skarpt sendrag som gör skitont mest när man rör sig. Helt ofarligt dock. Sen får man tänka på att barnet växer otroligt fort nu och det kan ju vara växtvärk.

Om hon är orolig tycker jag hon ska kontakta gyn och be om ett extra ultraljud. Jag kan dock lugna er med att det GÖR ont att vänta barn. Det sträcker och drar och ömmar. Nya smärtor man inte känner igen. Hela kroppen går ju igenom en jätteförvandling. Kram

• reell

Ja det är mycket som ska växa och töjas. Jag kände mycket mensvärksliknande smärtor runt vecka 15-20, som säkert berodde på ligamenten. Vad säger barnmorskan? (Min svarar "det är normalt" på vad jag än frågar verkar det som)

• tiias84

Det gör specielt ont på höger sida av naveln när man tar eller råkar stöta till just på höger sida:( Våran BM hade faktist inget svar på va det kunde bero på. Men vi ska på UL nu till veckan som kommer. Kan dom se om allt står rätt till på UL?

Det är vårat första barn och att inte få riktiga svar på va smärtorna beror på gör en mer orolig att nått är fel. Men det e specifikt på höger sida av naveln det gör ont å ingen annan stans. ingen som haft likadant?

• LillaFlingan

vill bara även tillföra att min navel var JÄTTEÖM 1a grav!!!!...
    frågade aldrig bm, bebisen såg helt normal ut på r-ul och även när han kom ut :)

tror inte ni behöver oroa er öht! man kan ha ömma punkter på magen..

• lisadragon

Till höger om naveln sitter väl blindtarmen? Blir hon dålig så kan det vara den som är inflammerad och ska man väl söka sjukvård ganska fort.
     Lill-brorsan fick väldigt ont, gick dubbelvikt och hade feber samt spydde galla.
     Stor-brorsan hade bara väldigt ont och var kass i magen.

Hoppas det går över!!

• xXMaLoXx
    lisadragon skrev 2009-11-22 11:22:56 följande:
    Till höger om naveln sitter väl blindtarmen? Blir hon dålig så kan det vara den som är inflammerad och ska man väl söka sjukvård ganska fort.  Lill-brorsan fick väldigt ont, gick dubbelvikt och hade feber samt spydde galla.  Stor-brorsan hade bara väldigt ont och var kass i magen.  Hoppas det går över!!
    Blindtarmen kan du "känna" om du drar en diagonal mellan naveln och höger höftben. Ömmar/smärtar det någonstans i mitten på den diagonalen så kan det vara blindtarmen. Man kan också testa att ligga på rygg och dra upp ett knä mot magen, är det blindtarmen som bråkar så gör det ont. Men visst kan man ha ont i hela magen vid en blindtarmsinflammation.
  • idakristina

jag ska till BM idag för nästan samma sak, får dock även sammandragningar =(
    Får jag veta nåt som kan hjälpa er så skyndar ja mig till datorn =)

• jamenn

Hej! Ser att detta är en gammal tråd, men buffar den då jag har liknande besvär. Får också ont främst till höger om naveln och det kan komma både när jag är stilla och rör på mig. Är i v22 och Ville mest höra hur det gick för er eller om.någon annan upplever/upplevt samma och kan dela med sig? Tacksam för svar!

Svar på tråden Gravid och ont :(