Åldersgräns för IVF
Undrar om det finns någon övre åldersgräns för mannen vid IVF? Jag är strax under 40, men min man är lite drygt 20 år äldre än jag. Jag är så orolig för att vi inte ska få någon hjälp att jag knappt törs söka. Någon som vet?
Undrar om det finns någon övre åldersgräns för mannen vid IVF? Jag är strax under 40, men min man är lite drygt 20 år äldre än jag. Jag är så orolig för att vi inte ska få någon hjälp att jag knappt törs söka. Någon som vet?
Kvinnor som fyllt 39 år får inte hjälp från landstinget med provrörsbefruktning. Efter denna ålder är risken att befruktningen misslyckas väldigt stor. För män är åldersgränsen 55 år.
http://www.vardguiden.se/Tema/Gravid/Svart-att-fa-barn/Fragor-och-svar-om-provrorsbefruktning-IVF/
Privata kliniker kan i vissa fall vara lite mer frikostiga med åldersgränsen och göra mer individuella prövningar.
Enklast är att ringa den klinik som kan komma ifråga om det är gratisförsök eller alla privata kliniker. Utomlands är de generösare.
Tack för svar! Är det någon som känner till fall där man nekat pga mannens ålder?
Pimpinellan, menar du landstingförsök när du skriver gratisförsök?
Anonym (undrar) skrev 2009-11-21 12:45:02 följande:
Puffrar inlägget.
Hur har det gått? Är i samma sits, jag 31 år och min man är 60 år. Får ingen hjälp någonstans känns det som. Har varit på utredning på ferilitetsklinik där de konstatera att jag var fullt fungerande och min man hade lågt antal spermier och att provrörbefruktning var vår enda chans. Dock faller vi under åldergränsen 55 år som de flesta IVF-kliniker verkar ha.
Hej, jag är i samma sits som er,
undrar hur det har gått för er? Dvs har ni lyckats få en IVF ( eller betala) trots att mannen är över 55?
Skulle bli jätteglad om ni svarar!
Hur tänker ni när ni vill skaffa barn med någon som är 20-30 år äldre än er själva? Ska pappan stå med rullator på studentutspringet, eller ännu värre, vara begraven? Tycker det är bra att man inte får, tycker faktiskt 55 är en väldigt generös gräns som det är. Förstår man inte att "morfar" har passerat sin fertila ålder sedan länge? Och att landsting ska bekosta dessa galenskaper.. herregud.
Kan du tänka lite längre än näsan räcker när du skriver ett inlägg? Ja, pappan blir gammal, men menar du att en jämnårig pappa per automatik är idealisk?
Öppna upp sinnet. Kärnfamiljen har varit på utdöende i flera år. Inte ens "perfekta" förutsättningar kan garantera en bekymmersfri uppväxt. Vet många som i desperation för att få en familj i 30 års åldern skaffar barn med ngn som de ej älskar eller är kompatibla med. Bråk, depression och missnöje. Är det en bättre uppväxtmiljö?
Nej det är inte idealiskt att ha en 20 år äldre pappa, men vad är idealiskt idag? Eller förr för den delen?
Städa framför din egen dörr innan du dör andra. Eller är allt i ditt liv idealiskt?