• Anonym

Klåda på handflatorna? orolig

Undrar om någon har haft samma problem.
    Jag är tokförkyld sen 2 dagar. Är gravid i v22 och har upptäckt att jag har enorm klåda på handflatorna...

Det jag undrar är kan det vara levern då?

Har även sedan det börjat druckit honungsvatten (har aldrig druckit det förr och inte ätit honung förr heller) märkte att det började egentligen efter att jag druckit det..Samma idag..kan det vara honungen? Jag är tokallergisk mot pollen i vanliga fall..

• Svar på tråden Klåda på handflatorna? orolig
  • Redbit

Det finns en bra artikel om graviditetsklåda/hepatos på www.growingpeople.se/templates/Page.aspx.

Just klåda på handflator/fotsulor är väl ganska typiskt! Det behöver dock inte ha med levern att göra. Enda sättet att få reda på det är att låta din BM göra ett blodprov - ta kontakt med henne.
    Annars finns ju alltid möjligheten att det är antingen honungen/förkylningen som utlöst det. I så fall borde det ju försvinna ganska fort!

• Anonym

Nja va nog inte honungen...Kliar fortfarande i handflatorna och åt honung igår kväll..Ska kontakta BM efter helgen då hon har tel.tid

• Anonym

Tack så mkt för svaret förresten! Hann aldrig skriva det..

Va inne och läste länken men undrar hur farligt kan det isåfall vara med hepatos? Kan det ta död på bebben? Jätteorolig för det nu..

• Redbit

Det stod väl i artikeln att det var först efter v 24 som fostret kan bli påverkat, eftersom det själv börjar producera gallprodukter (eller vad det nu var) då. Så du har nog got om tid att ta ett blodprov hos din BM först!

Svar på tråden Klåda på handflatorna? orolig