Resa till Egypten med barn ?
Vilka har varit i Egypten med sin familj ?
Vart ska man åka?
Vart ska man inte åka?
Tips på bra hotell, roliga utflykter osv ?
Varningar för...?
Tacksam för svar !
Vilka har varit i Egypten med sin familj ?
Vart ska man åka?
Vart ska man inte åka?
Tips på bra hotell, roliga utflykter osv ?
Varningar för...?
Tacksam för svar !
Åk till ex Makadi Bay Hotell Saraya Suits, Fritidsresor.
Vi hade en kanonvecka där!
Ta med handsprit och sprita händerna och låt bara en ta hand om pengarna.
Vi var där första gången dec 2000 när äldste sonen var 10 månader gammal! Gick bra men jag blev dålig i magen och eftersom jag ammade kunde jag inte ta några stoppande piller heller... det gällde att ha koll på var toaletterna fanns.
Vi ska åka hela familjen nu i december, en vecka i Hurghada. Vi ska dock besöka Kairo 2 dgr och Luxor 1-2 dgr så det blir inte att vara så mycket på hotellet. Vi ska använda alkogel flitigt, tvätta händerna i tid och tid, tänka på vad vi äter och använda köpesvatten till tandborstning osv. Plus ha med magmediciner! Det ska nog gå bra! Jag har varit i många länder och sällan blivit dålig.
För egen del är det Hurghada som gäller då jag åker till Egypten, o då hotell Grand Resort (redseahotels.com/index.php) om jag bor på hotell! Toppentoppentoppen :D!
Utflykter att göra beror väl kanske också på hur gamla barnen är men en snorkelutflykt är ett måste, alternativt en tur med en glasbåt för de mindre barnen.
Har det varit många terrordåd i Egypten? Min man är lite orolig för detta..
Det har förekommit terrordåd, i Sharm för nga år sedan (men även i Cairo för inte så längesedan). Självfallet är det hemskt att sådant händer - men positivt är att säkerheten ökat. Tycker inte ni skall behöva vara oroliga för det. Väldigt mga poliser, sk. turistpoliser, är placerade i/på turistorterna, o man ser dem i vart enda gatuhörn samt i hotellentréerna. Som sagt, en säkerhetsåtgärd.
Säkerheten är också stor kring vem som kommer in på orterna. Har åkt de lokala bussarna mellan Hurghada o Cairo mga gånger o "passkontrollerna" är flera. Har man inte ett id-kort eller ngt annat pappersbevis som styrker att man arbetar i Hurghada är det otroligt svårt att som egyptier komma förbi dessa spärrar.
Några tips?
Vi var där för en vecka sen och blev inte magsjuka alls, vi hade tagit ett magvaccin innan som vi drack och kanske hjälpte de oss, fina stränder, bra väder, billigt att gå ut och äta och en underbar utflykt till Kairo och vi såg pyramiderna vi hade med vår snart fyraåriga dotter och hon älskade denna resa och vill resa tillbaks.
Blue Star Saraya Suites FFFF Kul det hotellet har vi bokat. Har bara läst positiva saker MEN undrar fortfarande om man behöver badskor till stranden... Ingen som skriver om det förutom att fritidsresor har noterat att det kan behövas.