Vecka 34+0
Jag undrar hur det har gått för er som fatt i barn i vecka 34+0 eller i närheten...Hur länge fick ni stanna på Neo och hur mår barnen idag?
tacksam för svar
Jag undrar hur det har gått för er som fatt i barn i vecka 34+0 eller i närheten...Hur länge fick ni stanna på Neo och hur mår barnen idag?
tacksam för svar
Fick tvillingar 34+2 (1720g & 2080g båda 43cm) vi fick stanna 10 dgr . Därefter återbesök efter 3 dgr för koll och utskrivning. De sondmatades i 5 dgr + amning därefter amning + flaska (med bröstmjölk). Vi hade ingen hemsjukvård.
Idag är de som vilka 2-åringar som helst men de är ngt kortare än storasyster i samma ålder. De gick 2 veckor innan sin 1-årsdag.
Men i början fick man tänka korrigerad ålder ang första gången de log, vände sig, satt etc. Vid 10 månader var de i kapp.
Våra tvillingkillar kom v.32+4 och vägde 1906g och 1607g. Vi stannade på neo i 19 dagar. Vi kom hem lite tidigare eftersom vi valde att flaskmata dom, annar skulle det ha blivit 2-3 veckor till. Vi tyckte att det var mer värt att få komma hem, speciellt när man hade fler barn därhemma.
Har en liten kille på 2 år som föddes i vecka 34+4, Han var ganska stor när han föddes 2872gr 43 lång om jag inte minns fel....vi låg 10 dagar på neo, kopp/finger matades de första dagarna sen ammade jag. Han hade lite svårt att hålla värmen och fick ligga under sollampa några gånger men annars gick allt bra.
Idag märks absolut ingenting på honom. Han var dock lite sen tills han kom ikapp med vikt, men idag är han en av de längsta i sin ålder på dagis.
Fick en dotter i v.34+6. Hon vägde 2925g och var 44 cm lång vid födseln. Vi fick stanna på BB spec i en vecka. Hon fick inte i sig maten som hon behövde och gick ner för mycket i vikt så därför fick hon föras över till neonatal i några dagar, där hon fick sondmatas.
Nu är hon snart 9 månader okorrigerat och mår bara bra. Hon har dock en mistänkt fördröjd synutvrckling så vi går på undersökningar lite då och då för detta. Men det motoriska är det inget fel på.
Va skönt att höra...har rätt så mycket värkar och har haft länge, sen vecka 20 men har fått bricanyl hela tiden.Nu säger dom att det inte behövs längre så jag ville mest höra att det kan gå bra om liten skulle vilja kika ut nu..Tack alla!
fick min dotter för 3 veckor sen i v.34+1
hon mår helt bra o har gjort de hela tiden, va inskrivna på neo i 2 veckor (varav sista 1/2 veckan fick vi permis o va hemma med besök på avd varannan dag).
Hon hel ammas o går bra upp i vikt
Jag fick min kille i v. 34+1 och vi bodde på neo i 14 dagar. Han fixade andningen efter ett dygn men behövde hjälp med värme och sondmatning!
Idag är han 8 månader och har växt om alla sina jämnåriga vänner :)
Lycka till!
Vår tös kom i 35+0. Vi stannade fem dagar på neo, och hade hemsjukvård i ytterligare en vecka. Hon behövde sola lite, och få lite hjälp med maten.
hej har en nu stor tös på 9 år som föddes i v.34+3. hon vägde 2970gr o var 46 cm lång. vi fick stanna i 17 dagar. på neo. tog 10 dagar innan hon fick sin sugförmåga o kunde börja ammas,innan blev hon "koppad" eller sondmatad.hade en väldigt envis gulsot som gjorde att hon fick ligga under sol-lampa i 9 av dessa 17 dagar.Mår idag bra ,men med diverse andra sjukdommar som inte är prematur relaterade. Lycka till
Vi fick våran flicka för en månad sedan i vecka 34+1, vi fick stanna i 6 dagar sedan var vi hemma. Och efter 10 dagar skrev dom ut oss helt och hållet.
Vår tjej är jätte stark och hel ammade redan efter tre dagar.
När hon föddes vägde hon 2105 g och var 43 cm lång. Nu är hon över tre kg och är nästan" för stor för 50kläderna
Så för oss har det gått jätte bra.
Lycka till
Va skönt att höra att det går bra för er alla!Min lilla har stannat än sålänge trots att det har läckt lite vatten och så vi får se hur det går.35+0 i morgon så det verkar som att det här ska gå bra...
tack för alla svar