• bebislös i timrå

    Hjälp, min 15 åriga dotter dricker alkohol

    Jag har en dotter, en exemplariskt dotter. Duktig i skolan, duktig hemma. Trevlig, sympatisk osv.... En kanontjej. Trodde hon var det tills igår... Då visade det sig att hon tricker alkohol. (inte dricker, smakar, enligt henne) Hon har gjort det ett antal gånger. Inte 50... Allt allt från 1 - 49. ( allt enligt henne) ...Jag har sagt att om hon inte dricker alkohol innan körkortet kommer hon att få 5000:- från sin morfar, ( det var hans önskemål). Men det hjälpte tydligen inte... VAD SKA JAG GÖRA!!! Jag vill NTE att hon vid den åldern 15 ska dricka, men det går inte att förbjuda henne egtersom jag inte kan vara en lite mus vid hennes sida hela tiden, eller ska jag göra ett kompisförbud? Jag står helt villrådig! Hjälp mig, snälla!

  • Svar på tråden Hjälp, min 15 åriga dotter dricker alkohol
  • LaJohannan

    Att hon är 15 och dricker är ju inget ovanligt, det gjorde nog dom flesta vuxna när vi var 15. Jag ska absolut ta efter min mammas inställning till det som hon hade när jag och mina systrar va yngre. Hon sa att hon absolut inte tyckte om det, men att om vi dricker så ska vi alltid komma hem, fast att det är pinsamt! Och ringa om det är något!
    Bättre än att förbjuda, för det kommer inte att funka ändå. Och då vet man vart man har dom, vet att dom inte håller sig hemifrån efter en kväll med alkohol...så slipper man nog en del oro oxå.

  • ebben

    jag tycker absolut man ska säja att man INTE står bakom att de dricker-nolltolerans till 18år-då kan de gå o köpa själva. innan dess-nä,då accepteras det inte.
    men visst,man måste ju vara ödmjuk. De ska våga komma hem i alla situationer,men de ska ju ändå inte dricka

  • EJai

    Få henne att förstå att skall man absolut dricka så gör det med måtta. Se till att hon blir den som håller kll på sina vänner och inte att dem skall behöva ta hand om henne eller att du skall behöva åka ut och leta diken. SOm hon börjat och finner en njutning lär hon inte sluta för att du förbjuder henne från saker. Kommer säkert bara bli att hon börjar ljuga coh ni kanske förlorar endel kontakt som kan vara bra. Bättre att du vinner hennes förtroendeoch får veta vilka som dricker och vart dem håller hus osv.

  • johanna8985

    bebislös i timrå skrev 2009-11-18 15:29:21 följande:


    Jag har en dotter, en exemplariskt dotter. Duktig i skolan, duktig hemma. Trevlig, sympatisk osv.... En kanontjej. Trodde hon var det tills igår... Då visade det sig att hon tricker alkohol. (inte dricker, smakar, enligt henne) Hon har gjort det ett antal gånger. Inte 50... Allt allt från 1 - 49. ( allt enligt henne) ...Jag har sagt att om hon inte dricker alkohol innan körkortet kommer hon att få 5000:- från sin morfar, ( det var hans önskemål). Men det hjälpte tydligen inte... VAD SKA JAG GÖRA!!! Jag vill NTE att hon vid den åldern 15 ska dricka, men det går inte att förbjuda henne egtersom jag inte kan vara en lite mus vid hennes sida hela tiden, eller ska jag göra ett kompisförbud? Jag står helt villrådig! Hjälp mig, snälla!
    Jag tror att du visste att hon har testat.. Du är inte dum.
  • LaJohannan
    ebben skrev 2009-11-18 15:44:39 följande:
    jag tycker absolut man ska säja att man INTE står bakom att de dricker-nolltolerans till 18år-då kan de gå o köpa själva. innan dess-nä,då accepteras det inte. men visst,man måste ju vara ödmjuk. De ska våga komma hem i alla situationer,men de ska ju ändå inte dricka
    Ne om allt vore så lätt, att bara säga att man har nolltolerans till Alkohol, tobak, droger, sex, komma för sent på kvällarna osv, så slutar ens tonåring med det...
    Så brukar det ju inte fungera hur gärna man än önska det... så man får göra det bästa av situationen.
  • Söta Nasse

    vem fasiken skulle hålla sig till 18 med att dricka? gjorde du det själv ts?
    okej röka,men inte dricka. det gör ju alla. sen behöver det inte inte vara några större mängder

  • agua

    En av mina kompisar var faktistk 18 när hon smakade alkohol första gången och min syster fyller 18 om 1 månad samma med henne, men det är väldigt ovanligt.

    Själv var man 16.

    Se till att prata om riskerna och gör tydligt att hon alltid kan ringa hem ifall de skulle vara något.

  • ebben

    ALLA ,dricker INTE som 15åringar!!???
    alla dricker inte alls.......

  • Söta Nasse

    nä, men väldigt väldigt många gör det. Sen är det väl skillnad på dricka och dricka. Vissa super varje helg och andra kan ta sig ett glas nu och då helt kontrollerat och enligt mig helt accepterat.
    Och det säger jag som är nykterist, men drack mellan 17½-19år, men insåg jag att det inte var nån höjdare.

  • Panzergrenadier

    Jag tycker att om hon bara smakar som hon säger så är det väll ingen fara, hon kommer knappast bli alkoholist eller förstöra kroppen på på det.
    Men om hon börjar komma hem dygnrak borde du nog ge henne utegångsförbud eller något.

Svar på tråden Hjälp, min 15 åriga dotter dricker alkohol