• kullanmuru

några funderingar kring äggdonation

jag har för ett tag sen fått veta att jag inte kan få barn pga av att mina ägg inte delar på sig, dem misstänkte kromosomfel... tydligen väldigt ovanligt...
    sedan var min livmoder hjärtformad vilket jag läst kan innebära större risk för missfall... jag och sambon vill ställa oss i kö för äggdonation, jag ringde till v-ås kvinnoklinik och talade om vad jag fått veta av uppsala... nu har det gått ett par veckor och jag har inte hört något från någon. står vi i kö nu? har läst att man ska göra något slags lämplighetstest och dylikt innan, vilket vi inte gjort än. hur lång tid kan man räkna med att det kan ta innan man ens kommer till att "stå i kö"? har läst att kö tiderna är 1-2 år. kan man stå i adoptionskö samt äggdonations kö samtidigt?

• Svar på tråden några funderingar kring äggdonation
  • anirac1

Visst kan man stå i kö samtidigt. Har dock för mej att dom helst inte vill att man ska gardera sej så. Fast andra sidan så får man ju ngt annat å tänka på.... Är det inte lika lång väntan på utredning inom adoption som donation? Och de här lämplighetstestet brukar dom gör strax innan själva behandlings starten. Så var det för mej allafall.

• orpan

nån som vet hur man går tillväga om man vill donera ägg?

• Leiben

jag tycker att man ska stå i alla köer man bara kan! vad livet och en själv vill är föränderligt.

• Bette
    kullanmuru skrev 2009-11-17 20:03:18 följande:
    jag har för ett tag sen fått veta att jag inte kan få barn pga av att mina ägg inte delar på sig, dem misstänkte kromosomfel... tydligen väldigt ovanligt... sedan var min livmoder hjärtformad vilket jag läst kan innebära större risk för missfall... jag och sambon vill ställa oss i kö för äggdonation, jag ringde till v-ås kvinnoklinik och talade om vad jag fått veta av uppsala... nu har det gått ett par veckor och jag har inte hört något från någon. står vi i kö nu? har läst att man ska göra något slags lämplighetstest och dylikt innan, vilket vi inte gjort än. hur lång tid kan man räkna med att det kan ta innan man ens kommer till att "stå i kö"? har läst att kö tiderna är 1-2 år. kan man stå i adoptionskö samt äggdonations kö samtidigt?
    Ni står nog inte i kö nu, vet ej om västerås utför dessa behandlingar. Det är endast Universitetsklinikerna i Sverige som utför dessa. Det kanske är Uppsala då som ni ska vända er till eller Huddinge, kolla upp det.

Bette
  • volbaby
    Bette skrev 2010-01-18 08:44:12 följande:
    Ni står nog inte i kö nu, vet ej om västerås utför dessa behandlingar. Det är endast Universitetsklinikerna i Sverige som utför dessa. Det kanske är Uppsala då som ni ska vända er till eller Huddinge, kolla upp det.Bette
    Hej den enda staden som utför äd är Umeå fick vi veta idag
  • LoLiNi
    orpan skrev 2010-01-15 13:14:39 följande:
    Man kontaktar närmaste klinik som utför det, i Sverige är det bara universitetssjukhusen och en klinik i Umeå som har tillstånd att utföra den behandlingen.
  • Okara

Den vanliga vägen är att hemortsläkaren (eller ev. IVF-klinik) skickar en remiss till de kliniker som har rätt att utföra äggdonation (i ert fall borde Uppsala vara närmast). Tycker ni ska ringa läkeren i Västerås och höra om de skickat någon remiss.

Efter ett tag blir ni kallade för samtal med kurator samt gynekologisk undersökning. Ni ska också ta blodprov för att se så ni inte har HIV etc. Har dessutom för mig att dessa prover ska göras två gånger med 6 månader emellan. Hur lång väntetid det sedan är beror på klinik, om ni har en egen donator eller inte etc.

Det finns inget som hindrar att ni står i kö för äggdonation och adoption samtidigt. Även adoption kräver lämplighetstest och dessutom föräldrautbilningskurs. Man kan dock betala för att köa "passivt" för att på så sätt förkorta väntetiden den dag det blir aktuellt.

Lycka till!

• anirac1
    orpan skrev 2010-01-15 13:14:39 följande:
    Nu vet jag inte var du bor men gå in på huddingesjukhus hemsida å till kvinnokliniken så står det där hur man går till väga på huddinge. Annars kanske dom kan hjälpa dej med ett annat sjukhus el klinik.
  • orpan
    anirac1 skrev 2010-01-26 20:59:28 följande:
    Nu vet jag inte var du bor men gå in på huddingesjukhus hemsida å till kvinnokliniken så står det där hur man går till väga på huddinge. Annars kanske dom kan hjälpa dej med ett annat sjukhus el klinik.
    hej jag bor i sala och det visar sig att men genom v-ås kan "putta" fram de som behöver äggdonation genom att donera, antar att allt sköts genom uppsala men vill hjälpa om jag kan:)
  • isisisis

När du sedan står i kö så kan du "snabba på" ön och gå före om du fixar en "egen" donator som blir godkänd.
    Du behöver inte använda just DEN donatorn ,utan ni kan sedan "korsbefrukta"så någon annan får henne och du får den som står i tur.

• orpan
    isisisis skrev 2010-02-05 16:55:07 följande:
    När du sedan står i kö så kan du "snabba på" ön och gå före om du fixar en "egen" donator som blir godkänd. Du behöver inte använda just DEN donatorn ,utan ni kan sedan "korsbefrukta"så någon annan får henne och du får den som står i tur.
    precis:)
  • J Anttila

Förlåt att jag stövlar in här med en fråga men hur gör man för att få bli ägg donator. Bor nämligen i Umeå, och är faktiskt sugen på att bli det.

ERIK Mammas lill hjärta
Svar på tråden några funderingar kring äggdonation