• minipini

Varför vaginalt ul i v 34+1

Hej

Jag är nu gravid med mitt andra barn och det får mig att tänka mycket på min första graviditet.

Min graviditet var helt normal men vid 34+1 tror jag slemproppen gick. Jag ringde då förlossningen och fick komma in. Jag visste ju inte vad som var bäst men de sa att de ville göra ett vaginalt ul. Jag lät dem göra det för jag litade ju på dem.
    Som jag förstår nu så är detta antagligen anledningen till varför min dotter kom dagen efter. Jag läser ju i trådar att de inte ens vill känna efter om man e öppen i de veckorna. Men på Mig gjorde de som sagt ett vaginalt ul. E det någon annan där ute som varit med om det samma?

Allt gick ju bra när hon kom och vi fick stanna på neo i 2 veckor. Men det var oehört dramatiskt och jobbigt ändå för jag var ju inte beredd. Sen har det ju gjort att jag anklagar mig själv till VARFÖR jag lät dem göra ett vaginalt ul i så. Men jag visste inte... Jag litade ju på dem.. Men jag tänker ändå på det och ältar detta ofta. Mer nu när jag är gravid kommer dessa tankar mer och mer.

Ville bara skriva av mig lite och höra vad ni tycker om det.

• Svar på tråden Varför vaginalt ul i v 34+1
  • jayne doe

Hur vet du att din dotter kom pga vul:et? En förlossning startar inte för att man för upp något i slidan, det är helt styrt av hormoner.

Man använder vaginalt ultraljud bl.a. för att kolla om tappen är påverkad, så det var troligtvis därför de gjorde det på dig.

Du ska absolut inte klandra dig själv för att du "lät" dom göra vul. Du var patient och du trodde på din vårdpersonal. Du fattade helt rätt beslut.

♥25♥
  • minipini

Tack för svaret. Jag litade ju på dem. Och länge trodde jag att det inte var något fel. Men flera bm har sagt till mig att de inte ska gå in och kolla något i absolut nödfall för det kan "reta" igång förlossningen.

Jag är ju inte säker på att det var vul som gjorde det men känns så onödigt att de gick in och gjorde det.

Men tack, för jag behöver höra att det är ok att de gjorde det och att det är sådant de gör.

Är det någon annan som har varit med om liknande och isåfall satte det igång förlossningen?

• jayne doe

Oj, jag har aldrig hört att man kan reta igång en förlossning, såvida man inte har en riskgraviditet.
    Man får ju lov att ha sex ända fram tills vattnet går.

Vad tråkigt att det blev en negativ upplevelse för dig, men jag är hundra procent säker på att du fattade rätt beslut som litade på din vårdpersonal.

Min svägerska hade en riskgraviditet, en onormalt kort tapp gjorde att hon hela tiden riskerade att förlossningen kom igång. Hon fick göra vul ganska ofta för att kontrollera att tappen inte ändrat mer på sig. När förlossningen till slut kom igång i vecka 34 så var det inte i samband med vul.

♥25♥
  • Weezy

i samband med att livmodertappen gick för mig Oxå v 34+1 så gjordes både Ultraljud Och vaginalt samt undersökning av livmodertappen med hand av läkare.

Anledning till Vaginalt ul är att de kan komma närmare livmodertappen och se om det finns förändringar så som uppmjuknad livmoder på insidan samt om tappen är kortare än vad den normalt bör vara.

Jag va inna som sagt 34+1 . Hade då inte haft vattenavgång vilket kunde ses med vanligt Ul.

VUL visade tydliga förändringar i livmodern att den va uppmjuknad innefrån samt att tappen va kortare än 1,5 cm.

Man känner efter med hand och inser samtidigt att livmodern var öppen, alltå läkaren kunde få in ett finger plus lite till så i mitt fall är jag redan på g MEN saknar regelbundna värkar.

Varje dag som går är jag överlycklig att mitt lillaknyte ligger kvar i magen , samtidigt vill jag ha ut barnet eftersom det påverkar mig otroligt med smärta över blygbenet och foglossningar samt värkar var 15:e minut ...

Så jag önskar lycka till, till denna graviditet, hoppas att allt går bra och som föregående sa så klandra inte dig själv, det var inte ditt fel att barnet kom utan mest troligt att barnet kände sig redo, och allt gick ju väl i slutändan.. du fick ett litet knytte..

• Weezy

kan tillägga att jag har fortfarande inte fått igång förlossningen!:O)

• Katarina76

Det stämmer att man inte vill undersöka tappen för att det kan reta igång en förlossning, men samtidigt är ultraljud ett bra sätt att mäta tappen på. Så det blir lite paradoxalt eftersom undersökningen kan starta det man vill undersöka...

Det är klart att man litar på dem, man gör ju det för att de oftast har mer erfarenhet än man själv. Sedan kan läkare också göra missbedömningar eftersom det här med bedömningar vid förlossningar mm är så svårt.

• minipini

Tack för alla svar! Detta känns så bra att höra för mig som anklagar mig själv. Men då kna det ju varit så att hon helt enkelt ville ut och jag hade fött oavsett.

Hoppas min lille pojke stannar lite längre. Jag är i v 31+4 idag och allt känns mycket bra än så länge

• SaraahM

Jag gjorde ett vaginalt UL i v 28 . min dotter kom sen efter några dagar men inte pga UL:et .. Som jag förstod det gjorde dom det mer för att kolla hur livmodern satt osv .
    har nog inget med din förlossning att göra

• minipini

Nu e jag i vecka 32+4 och de vill göra ett vaginalt ul på mig IGEN. Jag sa nej denna gången. Anledningen är att jag har ett tryck neråt. Det trycker på som att han vill komma ut. Han är ovanligt långt ner såg de på vanliga ul och bm kände och han är inte fixerad men långt ner och ruckbar.

De ville göra ett vul så att de kan se om livmodertappen är förändrad och så men jag ville inte de för de kan ju ändå inte göra något om den nu är det.

Enda anledningen är så jag kan bli sjukskriven men jag har eget företag så jag går hemma ändå.

Han kommer nog komma tidigt denna gången med.

Linda

• Katarina76

Tycker du gör rätt som säger ifrån. Däremot om du får sammandragningar eller vattnet går är det kanske bra att veta mer.
    Jag håller tummarna för att du går mycket längre och slipper neo.

• minipini

Tack Jag tror jag behöver all hjälp jag kan få så han inte kommer för tidigt

• kiwi81

Hej, hur har det gått?

Jag födde min son i v 31+3. Tack vare att jag fick göra ett VUL kunde man se att min tapp hade börjat förkortas redan i v 26 och jag blev sjukskriven med vila. I v 29 var jag på återbesök och man gjorde ett nytt VUL, då såg man att tappen förkortats ännu mer och jag lades in och fick cortison. Efter ytterligare 2 veckor föddes sonen och tack vare cortisonet gick allt bra.

Nu är jag gravid igen. Är i v 30+4 nu. Har fått gå på regelbundna VUL sedan v 16 den här gången för att se om det händer ngt med tappen. Den har förkortats lite igen så nu är jag sjukskriven och äter bricanyl. VUL låter jag dem gärna göra. De brukar inte föra in ultraljudsproben så pass långt in att den nuddar tappen, man ser jätte bra ändå (jämför: man behöver inte nudda bebisen med UL-proben för att se bebisen på skärmen).

Det jag har fått höra är att de vill undvika gyn-undersökning, där man undersöker med fingrarna. Då behöver man ju röra vid tappen för att kunna bedömma den och ofta föra in ett finger in i tappen för att se om den är öppen.

Jag tycker inte du behöver ha dåligt samvete för att du lät dem undersöka dig med VUL. Med tanke på att slemproppen redan hade gått så var det nog redan på G, och VULet bekräftade det nog bara. Din bebis hade nog kommit när den kom ändå!

Hur har det gått nu?

Lycka till!!

• minipini

Tack Kiwi 81

Jag behöver verkligen höra det.

Det konstiga är att min bm ville göra gyn undersökning denna gången innan läkaren skulle göra vul. Jag fattar kanske att det är bra att kolla med vul men att hon ville göra gyn undersökning innan verkar ju lite onödigt.

De ville ju sjukskriva mig nu med men för att göra det så behövde de göra ett vul och eftersom jag som sagt var rädd för det så fick de ju inte göra det. Jag jobbar i mitt familjeföretag och kan gå hemma ändå så jag har tagit det superlugnt. Allt känns bra men det gjorde det förra gången med innan det satte igång. Jag har tryck ibland men inte lika mycket som innan.
    Jag tror han e fixared helt nu och det får jag se på måndag när jag ska på undersökning igen. Jag tror han kommer komma tidigare men vi får se.

Vet ni om det är lönt att ta cortison spruta efter fullgångna v 34?

• AnniPanni

Ett vaginalt UL påverkar mindre än vad en vaginal undersökning gör. Själva staven kommer inte emot livmodertappen utan det är ju som att ha samlag underfär.. något upp i slidan .
    Att känna med handen betyder att man rör vid livmodertappen för att avgöra dess status och kan mycket väl få en lättretad livmodertapp att reagera.

Jag tycker att du kan slappna av. Troligtvis hade din son kommit tidigt utan VUL också.

• kiwi81

Efter fullgångna 34 veckor tror jag inte att de ger cortison. Då brukar bebisens lungor vara tillräckligt mogna ändå.

• kiwi81

Kan förresten tillägga att jag gick med på en gynundersökning i v 29+0. Jag var inne på förlossningen då för en kontroll pga väldigt mkt sd och hade redan blivit sjukskriven då man sett att tappen förkortats en aning på VUL (27 mm så rätt ok lång ändå). Jag ville ändå veta hur LUGNT jag var tvungen att ta det hemma (ex om det är ok att jag busar med sonen på 2 år ibland, eller bör jag mest ligga på soffan). Det är nämligen enbart genom en gyn undersökning man kan bedöma om tappen är mjuk-hård, framåt-bakåtriktad och om den yttre modermunnen är öppen. Min tapp var mjuk, centrerad och 1 cm öppen. Så även om tappen var rätt lång så kan jag inte andas ut helt utan får försöka ta det lugnt, även om det var svårt. Men det var inget som satte igång ngn förlossning i alla fall och tappen var 1,5 vecka senare lika lång. Nu är jag i v 30+5 och hoppas passera nyårsskiftet med bebisen i magen den här gången!

• minipini

Lycka till Kiwi 81 och hoppas att vi iallafall går till v 36 men våra i magen. Får se vad de rekommenderar igen. Kanske eftersom jag gått så långt så avvaktar man bara nu. Jag tar det mycket lugnt på grund av att jag helt enkelt inte ens kan göra så mycket pga av foglossning med.

Tack för alla svar.

Svar på tråden Varför vaginalt ul i v 34+1