våga försöka igen?
Min son föddes i v 25+6, tyvärr klarade han sig inte. Just nu känns allt nattsvart, men samtidigt kan jag inte låta bli att undra om man vågar försöka igen.
I mitt fall är man inte helt säker på varför han kom tidigare. Jag åkte in till förlossningen för säkerhetskull, hade haft mer rikliga flytningar under en dag, och lite molnande värk i ryggen, på kvällen hade det även kommit en blodstrimma i flytningarna. Väl inne på förlossningen upptäkte man att jag var öppen, läkaren såg fosterhinnor och uppskattade att jag var öppen 5 cm. Man gjorde vad man kunde för att stoppa förlossnignen, men det gick inte. Drygt ett dygn senare föddes min son. Man trodde att han kom tidigare p.g a en infektion hos mig, jag hade en snabbsänka som låg mellan 130-150 under det dygnet jag var på förlossningen. Tyvärr klarade inte min son sig, utan dog i onsdags, 8 1/2 dygn gammal, han dog av en massiv lungblödning toligen orsakad av att en av fosterförbindelserna öppnat sig igen. Varför det öppnat sig igen vet man inte säkert, det kommer kanske visa sig vid obduktion.
Mitt i denna sorg så funderar jag mycket på vad som egentligen hände, både före förlossningen som efter. Om vi bestämmer oss för att försöka igen, vilka extra kontroller kan man begära? Hur ska man våga försöka igen? Jag skulle så gärna vilja veta exakt vad som orsakade att han kom tidigare, men jag antar att det inte är möjligt.
Skulle vilja veta hur ni andra resonerat kring det här med att skaffa syskon till era prematurbarn. Fick ni extra kontroller på spec mvc?