• Strumpan 78

våga försöka igen?

Min son föddes i v 25+6, tyvärr klarade han sig inte. Just nu känns allt nattsvart, men samtidigt kan jag inte låta bli att undra om man vågar försöka igen.

I mitt fall är man inte helt säker på varför han kom tidigare. Jag åkte in till förlossningen för säkerhetskull, hade haft mer rikliga flytningar under en dag, och lite molnande värk i ryggen, på kvällen hade det även kommit en blodstrimma i flytningarna. Väl inne på förlossningen upptäkte man att jag var öppen, läkaren såg fosterhinnor och uppskattade att jag var öppen 5 cm. Man gjorde vad man kunde för att stoppa förlossnignen, men det gick inte. Drygt ett dygn senare föddes min son. Man trodde att han kom tidigare p.g a en infektion hos mig, jag hade en snabbsänka som låg mellan 130-150 under det dygnet jag var på förlossningen. Tyvärr klarade inte min son sig, utan dog i onsdags, 8 1/2 dygn gammal, han dog av en massiv lungblödning toligen orsakad av att en av fosterförbindelserna öppnat sig igen. Varför det öppnat sig igen vet man inte säkert, det kommer kanske visa sig vid obduktion.

Mitt i denna sorg så funderar jag mycket på vad som egentligen hände, både före förlossningen som efter. Om vi bestämmer oss för att försöka igen, vilka extra kontroller kan man begära? Hur ska man våga försöka igen? Jag skulle så gärna vilja veta exakt vad som orsakade att han kom tidigare, men jag antar att det inte är möjligt.
    Skulle vilja veta hur ni andra resonerat kring det här med att skaffa syskon till era prematurbarn. Fick ni extra kontroller på spec mvc?

• Svar på tråden våga försöka igen?
  • Katarina76

Vad ledsen jag blir att höra om det ni går igenom just nu! Förstår att det måste vara ett kaos av känslor även om jag inte upplevt det själv. Jag hoppas ni får bra stöd att bearbeta och gå igenom vad som hände.

Oftast vet man inte varför man födde för tidigt. Det finns en ökad risk att föda för tidigt igen, men generellt sett går de flesta tiden ut nästa gång. Ofta är det orsaken som avgör vilken risk man har, och vet man inte den kan det vara svårt att bedöma. Jag tycker du ska kontakta SpecMVC och fråga dem vad de tror.

Personligen tycker jag ni ska försöka igen om ni vågar, för det kan gå mycket bättre nästa gång även om det blir en för tidig födsel. Det finns ju ett änglaforum här på familjeliv, kanske du kan fråga där hur de funderade runt syskon?

• Lilla Ls mamma

Hej,

Först och främst vill jag beklaga sorgen. Jag skriver det här inlägget eftersom dina symptom är mer eller mindre exakt som mina var, det behöver ju inte betyda att det vara samma sak men det kan ju vara bra att veta. Det började med rikligare flytningar och väldigt täta lätta sammandragningar, enligt barnmorskan var det inget att oroa sig för. Men när det kom blodstrimmor och började mola ut åt ryggen blev vi rådda att åka in, då var jag öppen 3 cm och L föddes morgonen därpå efter att de försökt stoppa värkarna under hela natten, jag var då i vecka 25+0. Jag hade ett förhöjt infektionsvärde samt en lätt feber vilket gjorde att de misstänkte en infektion även i mitt fall. Detta fick jag bekräftat ett par månader senare då de undersökt min moderkaka och konstaterat att infektionen fanns där, dock visade inte tapp-provet som togs när jag kom in på någon infektion. Enligt läkaren som ringde angående infektionen i moderkakan så är risken inte större än för någon annan att jag ska få prematurt igen och skulle vi bestämma oss för att skaffa ett barn till så blir det täta kontroller, vilket känns bra men i nuläget vet vi inte om vi vågar skaffa ett barn till. I vårt fall gick det bra, L är nu 15 månader okorrigerat. Hoppas att du hittar styrkan att försöka igen. Stora kramar.

• kiwi81

Strumpan 78, jag beklagar sorgen. Jag hoppas att ni hittar styrka och stöd hos varandra och klarar er genom denna sorg.

• Strumpan 78
    Katarina76 skrev 2009-11-17 12:57:38 följande:
    Vad ledsen jag blir att höra om det ni går igenom just nu! Förstår att det måste vara ett kaos av känslor även om jag inte upplevt det själv. Jag hoppas ni får bra stöd att bearbeta och gå igenom vad som hände.Oftast vet man inte varför man födde för tidigt. Det finns en ökad risk att föda för tidigt igen, men generellt sett går de flesta tiden ut nästa gång. Ofta är det orsaken som avgör vilken risk man har, och vet man inte den kan det vara svårt att bedöma. Jag tycker du ska kontakta SpecMVC och fråga dem vad de tror. Personligen tycker jag ni ska försöka igen om ni vågar, för det kan gå mycket bättre nästa gång även om det blir en för tidig födsel. Det finns ju ett änglaforum här på familjeliv, kanske du kan fråga där hur de funderade runt syskon?
    Precis, jag önskar jag visste orsaken, så man kan veta hur stor risken är för att föda tidigt vid en enventuell ny graviditet.
    Jag kommer nog kontakta spec mödravåden i framtiden, just nu har jag nog inte kraft till det, även om det plågar mig att inte veta varför vår son kom så tidigt.

Lilla Ls mamma skrev 2009-11-17 13:11:59 följande:
    Hej,Först och främst vill jag beklaga sorgen. Jag skriver det här inlägget eftersom dina symptom är mer eller mindre exakt som mina var, det behöver ju inte betyda att det vara samma sak men det kan ju vara bra att veta. Det började med rikligare flytningar och väldigt täta lätta sammandragningar, enligt barnmorskan var det inget att oroa sig för. Men när det kom blodstrimmor och började mola ut åt ryggen blev vi rådda att åka in, då var jag öppen 3 cm och L föddes morgonen därpå efter att de försökt stoppa värkarna under hela natten, jag var då i vecka 25+0. Jag hade ett förhöjt infektionsvärde samt en lätt feber vilket gjorde att de misstänkte en infektion även i mitt fall. Detta fick jag bekräftat ett par månader senare då de undersökt min moderkaka och konstaterat att infektionen fanns där, dock visade inte tapp-provet som togs när jag kom in på någon infektion. Enligt läkaren som ringde angående infektionen i moderkakan så är risken inte större än för någon annan att jag ska få prematurt igen och skulle vi bestämma oss för att skaffa ett barn till så blir det täta kontroller, vilket känns bra men i nuläget vet vi inte om vi vågar skaffa ett barn till. I vårt fall gick det bra, L är nu 15 månader okorrigerat. Hoppas att du hittar styrkan att försöka igen. Stora kramar.
    Tack för ditt svar! Vad glad jag blir när jag läser att det gått bra för er och L! Din förlossning verkar ha startat på samma sätt som min!

Hmm, undra om de tog nått prov på moderkakan i mitt fall, det vet jag inte. Är det rutin när man inte vet vad som förorsakade en prematur förlossning? Tapp-provet su skriver om, är det ett prov på livmodertappen? För någon sådant togs inte i mitt fall i alla fall eftersom de inte undersökte mig nått mer efter de konstaterat att jag var så pass öppen.
    Min sänka visade på infektion, men jag hade aldrig feber.
  • Lilla Ls mamma

Tapp-provet togs vid den enda undersökningen som gjordes, då de konstaterade att jag var öppen. Kan säga att jag inte hade koll just då utan läkaren berättade detta efteråt. Samma med moderkakan, jag hade ställt in mig på att aldrig få reda på vad som orsakat den förtidiga förlossningen så jag blev något förvånad när de ringde. Jag tycker att när du känner att du orkar så ska du be att få prata med läkaren som var ansvarig. Även om det dröjer innan ni är redo så sparas ju alla journaler, för visst vill man ju veta och även om man inte kan få reda på exakta orsaken så kan det ju vara bra att få höra vad de tror. Har tyvärr ingen aning om det är rutin att kontrollera moderkakan.

Svar på tråden våga försöka igen?