Verkligen omtänksamt av dig TS! Det är precis så där man hoppas att ens egna vänner ska resonera i sådana lägen!
Jag tycker du ska göra precis som du skrev, dvs. berätta för henne först och när ni är ensamma, så att hon slipper dölja att hon kanske t.ex. blir ledsen (för det blir man ibland, trots att man önskar sina vänner allt väl). Jag tycker också att du ska vara öppen med att du vet att det här kan vara jobbigt för henne. När mina vänner har sagt så, har det tagit bort mycket av mitt dåliga samvete för att jag blir ledsen när de är gravida. Kanske kan du också fråga henne hur hon vill att ni ska hantera det här. Hon kanske vill att du ska prata om din graviditet eller så kanske hon vill att ni undviker det ämnet om inte hon tar upp det.
Slutligen så tycker jag att du ska visa henne hur mycket du bryr dig om henne, men det gör du säkert redan :) Det jag har blivit mest glad av är när mina vänner har fortsatt fråga hur jag mår även månader efter sista ma. Det visar liksom att de förstår att det fortfarande gör ont och att de bryr sig om mig så mycket att de inte glömmer trots att jag har slutat prata om det. Lycka till!