• MilleMille

Jag blir inte klok på deras ord!

Hejsan

Jag är gravid i vecka 37 (36+2) och är 17 år gammal. Min pojkvän är för tillfället arbetslös och går därför på socialen. Jag flyttar till honom den 4 december. Vi var på ett soc möte för ca en vecka sedan och fick lite information om pengar osv.

Enligt socialen så räknas jag och min pojkvän inte som sambos förrän jag är 18 år eftersom att då är inte mina föräldrar skyldiga att betala för mig. Så i 6 mars då jag flyller 18 så räknas vi som sambos. Och därför ser dom mig som inneboende. Och min sambo står som ensamstående förälder fram tills jag är 18.

Så, socialen har lagt fram en summa på ett ungefär på vad vi kommer att få. För min pojkvän och bebisen så ska han få en summa på 7560 kr (ungefär) och där ingår föräldrapenning och barnbidrag (alltså det är inräknat i summan). Mina föräldrar ska betala ca 3000kr för mig varje månad fram tills jag är 18år. (Jag tycker inte det är rimligt då de inte ens lägger så mycket varje månad på mig när jag bor hemma).

Men när jag fyller 18 så betalar socialen ut de pengar som mina föräldrar har betalat för mig (alltså de betalar istället för mina föräldrar). När jag fyller 18år så är mina föräldrar åter skyldiga att betala 3000kr för mig varje månad så länge jag går i skolan.

Nu säger jag inte att vi ska leva på soc tills jag börjar skolan igen osv men det här är vad socialen har lagt fram till oss. Vi hoppas innerligt på att min pojkvän får jobb och han söker för fullt dag in och dag ut men utan resultat. Har förstått att det inte alls är lätt att få jobb nu oavsett ens situation.

Jag undrar bara om ni tycker detta låter rimligt?

• Svar på tråden Jag blir inte klok på deras ord!
  • The Black Lady

Ja, det låter helt rimligt!

• fetsnygg

dom lägger förmodligen visst så mycket på dig när du bor hemma.. de betalar för ditt boende, din mat, din elkonsumtion, dina kläder etc etc.. det är inte bara de pengar man ser som går till dig när du bor hemma vet du

• MilleMille

jaha så 3000 kr ska mina föräldrar ge mig tills jag är 18 alltså. Och sen när jag börjar plugga igen?

Sen förstår jag inte varför min pojkvän får mer pengar nu när han inte är pappa än vad han får sen när han är pappa? Nu får han 7300kr bara för han.. Sen när lillen kommer så får han ca 7560kr. Och där är föräldrapenning och barnbidrag inräknat.

Aja är det så, så är det väl så.

• MilleMille

Ah då hoppas jag verkligen att min pojkvän får ett jobb snart!

• ThisIsMe
    MilleMille skrev 2009-11-12 16:05:29 följande:
    Ah då hoppas jag verkligen att min pojkvän får ett jobb snart!
    Ja, hoppas! Så får ni det lite bättre ställt.
    Vad tycker dina föräldrar om att du flyttar hemifrån medans de fortfarande är försörjningsskyldiga för dig? Det blir ju dyrare för dem. Går de med på det?
  • MilleMille

Min mamma och pojkvän var först på ett soc möte och där sa dom inget om att mamma och pappa skulle betala så mycket till mig varje månad.

Då jag inte fattade så mycket när mamma pratade med mig om mötet så bokade vi ett nytt för mig och min pojkvän så jag också kunde få samma information...

Det var mina föräldrar som tyckte att det bästa vore om jag bodde med min pojkvän i hans lägenhet än att bo hemma med dom. Bland annat för att min pojkvän inte ska behöva betala underhåll. Sen tyckte vi alla att, att bo tillsammans är bäst för mig, min kille och för bebisen.

• MilleMille

Mina föräldrar visste att dom skulle betala för mig, men inte 3000 kr. Alltså att dom ger det direkt till oss varje månad. Vilket jag inte heller trodde eller visste. Men ja det dyker upp nåt nytt hela tiden.

• MilleMille

Jag blev förvånad eftersom att jag själv inte lägger märke till att mina föräldrar lägger 3000 kr varje månad på mig! Jag vill inte ens begära den summan av dom trots att det är vad dom är skyldiga. (vill ju klara mig så gott jag kan själv) Aja, synd att jobben inte växer på träd.

• Undret Gilan

Tyvär är reglerna sådana!
    Dina föräldrar är försörjningsskyldiga för dej tills dess att du är myndig eller lät klart gymnasiet, dock längst tills du är 21.
    Så hoppa din sambo får jobb snart:)

~~¤*Förlovad*¤~~
Svar på tråden Jag blir inte klok på deras ord!