Jag blir inte klok på deras ord!
Hejsan
Jag är gravid i vecka 37 (36+2) och är 17 år gammal. Min pojkvän är för tillfället arbetslös och går därför på socialen. Jag flyttar till honom den 4 december. Vi var på ett soc möte för ca en vecka sedan och fick lite information om pengar osv.
Enligt socialen så räknas jag och min pojkvän inte som sambos förrän jag är 18 år eftersom att då är inte mina föräldrar skyldiga att betala för mig. Så i 6 mars då jag flyller 18 så räknas vi som sambos. Och därför ser dom mig som inneboende. Och min sambo står som ensamstående förälder fram tills jag är 18.
Så, socialen har lagt fram en summa på ett ungefär på vad vi kommer att få. För min pojkvän och bebisen så ska han få en summa på 7560 kr (ungefär) och där ingår föräldrapenning och barnbidrag (alltså det är inräknat i summan). Mina föräldrar ska betala ca 3000kr för mig varje månad fram tills jag är 18år. (Jag tycker inte det är rimligt då de inte ens lägger så mycket varje månad på mig när jag bor hemma).
Men när jag fyller 18 så betalar socialen ut de pengar som mina föräldrar har betalat för mig (alltså de betalar istället för mina föräldrar). När jag fyller 18år så är mina föräldrar åter skyldiga att betala 3000kr för mig varje månad så länge jag går i skolan.
Nu säger jag inte att vi ska leva på soc tills jag börjar skolan igen osv men det här är vad socialen har lagt fram till oss. Vi hoppas innerligt på att min pojkvän får jobb och han söker för fullt dag in och dag ut men utan resultat. Har förstått att det inte alls är lätt att få jobb nu oavsett ens situation.
Jag undrar bara om ni tycker detta låter rimligt?