• marjalena

Fettförbränning/spinning?

Hej!

Jag har gått på spinning flera gånger i veckan i några år nu och tycker att det är en bra träning. Det jag i första hand vill med min träning just nu, är att bränna fett och forma min kropp med muskler.

I helgen var jag på ett spinningpass som skulle fokusera på just fettförbränning. Det passet var väldigt olika de jag brukar gå på. Intensiteten var mycket lägre och pulsen skulle inte komma upp i mer än 65-70% av maxpuls, väldigt behagligt (men svettigt) i jämförelse med de andra passen.

Min fråga är då: Är det bättre för mig att köra på det här sättet på passen om jag vill bränna fett? Dvs, Köra med ganska tungt motstånd så att det är jobbigt för benen, men att ändå pulsen hålls på en lagom nivå och bara mala på hela passet. Strunta i tempoökningar och liknande som instruktören säger..... Eller ska jag fortsätta att följa det givna tempot på passen som jag har gjort tidigare?

Någon som har koll?

• Svar på tråden Fettförbränning/spinning?
  • frukarlssonn

Det jag vet är att man inte ska ta ut sig på det sättet som på andra spinningpass, utan hålla just den puls ungefär som du skrev. Men sen om instruktören säger att ni ska göra en tempoökning så kan du ju göra det. Kör så tungt som du orkar men ändå så du inte känner dig totalt utmattad utan att du håller en jämt lagom puls. Alltså inte maxpuls då. Oj kanske blev lite upprepningar men hoppas du förstår

♥ Olivia 090610 ♥
  • stockholmspingla

Det bästa om man vill fettförbränna är att kombinera spinning med styrketräning. Alltså att kombinera styrka med konditionsträning i någon form.
    Vill du dessutom tighta till kroppen som du skriver bör du verkligen hitta någon form av styrketräning som komplement till spinnandet. Vanligt gym eller styrketräning hemma. Lycka till!

• marjalena
    stockholmspingla skrev 2009-11-12 16:33:18 följande:
    Det bästa om man vill fettförbränna är att kombinera spinning med styrketräning. Alltså att kombinera styrka med konditionsträning i någon form.Vill du dessutom tighta till kroppen som du skriver bör du verkligen hitta någon form av styrketräning som komplement till spinnandet. Vanligt gym eller styrketräning hemma. Lycka till!
    Tack för att du svarade!

Jo, jag kombinerar spinning med bodypump och vanlig styrketräning i gymmet, och hoppas på goda resultat!
  • stockholmspingla

Men, det låter ju hur bra som helst! Hur ofta tränar du?

• marjalena
    stockholmspingla skrev 2009-11-12 20:32:50 följande:
    Men, det låter ju hur bra som helst! Hur ofta tränar du?
    Måndag: Spinning 45 min
    Tisdag: "ledig"
    Onsdag: Bodypump 60 min
    Torsdag: spinning 45 min
    Fredag: Bodypump 60 min
    Lördag: Ledig
    Söndag: Ledig (eller ibland spinning 75 min)

Så här ser veckorna ut när jag är igång, men jag är periodare och kommer lätt av mig om jag tex missar en träningsdag eller två.
  • frukarlssonn

Det låter som ett bra träningsschema Det gav mkt goda resultat på mig när jag hade ett liknande schema som du har.

♥ Olivia 090610 ♥
  • marjalena
    Marinero skrev 2009-11-12 20:46:13 följande:
    Det låter som ett bra träningsschema Det gav mkt goda resultat på mig när jag hade ett liknande schema som du har.
    Ja, det känns som ett bra tränings-schema
  • Anton Chigurh

Det är såhär med fettförbränning, alltså, du vill bränna så mycket fett så möjligt dvs att du egt vill minska midjemåttet (mm). Det som spelar roll då är din TOTALA energiförbrukning över dygnet (vs matintag såklart) men grejen är att på ditt sk fettförbränningspass håller du lägre intensitet än annars på spinningpassen, vilket innebär att du bränner färre kalorier, således blir din totala energiförbrukning lägre sett över dygnet vilket i sin tur gör att du får sämre effekt vad gäller minskningen av midjemåttet.

Så mitt råd är faktiskt att ösa på, i långa loppet tjänar du på det. Garanterat.

• marjalena

Arnold Braunsweiger skrev 2009-11-13 12:30:47 följande:

men grejen är att på ditt sk fettförbränningspass håller du lägre intensitet än annars på spinningpassen, vilket innebär att du bränner färre kalorier, således blir din totala energiförbrukning lägre sett över dygnet vilket i sin tur gör att du får sämre effekt vad gäller minskningen av midjemåttet. Så mitt råd är faktiskt att ösa på, i långa loppet tjänar du på det. Garanterat.
    Men jag fattade det som att när man kör i ett lägre tempo, dvs svettigt men inte särskilt pulshöjande så bränner kroppen fett. Om man instället kör ett vanligt spinningpass med betydligt högre puls så har kroppen inte riktigt tid att bränna fettet utan tar istället av kolhydraterna i kroppen...

OM det är som jag förstod så borde det ju innebära att ett spinningpass i högt tempo, förbränner många kalorier men att de tas från "fel ställe" för mig som vill få bort fett. Jag kan ha surrat till allt totalt och missuppfattat dock!
  • Jessi1982

Men bränner du mer kalorier så bränner du mer fett också:)
    Som någon skrev här så handlar fettförbränningen om hur du lägger till det över dygnet.
    Efter man sovit tex så är det bra att utöva någon form av lågintensiv träning eftersom att när man sover så är förbränningen hög, så om du knyter på dig skorna och går på en promenad direkt du vaknar så håller du samma förbränning uppe.
    Sen spelar det ingen roll om det är på morgonen eller mitt på dagen, bara du har sovit innan. Det är därför många säger att det är bra att träna på morgonen före frukost. Men intensiv träning ska man ju inte göra innan frukost eftersom kroppen behöver energi för det.
    Hoppas du förstod nåt av mitt dravel:)

• marjalena
    Jessi1982 skrev 2009-11-13 14:21:34 följande:
    Men bränner du mer kalorier så bränner du mer fett också:)Som någon skrev här så handlar fettförbränningen om hur du lägger till det över dygnet.Efter man sovit tex så är det bra att utöva någon form av lågintensiv träning eftersom att när man sover så är förbränningen hög, så om du knyter på dig skorna och går på en promenad direkt du vaknar så håller du samma förbränning uppe.Sen spelar det ingen roll om det är på morgonen eller mitt på dagen, bara du har sovit innan. Det är därför många säger att det är bra att träna på morgonen före frukost. Men intensiv träning ska man ju inte göra innan frukost eftersom kroppen behöver energi för det.Hoppas du förstod nåt av mitt dravel:)
    Oj, är förbränningen hög när man sover?! Då kanske man borde försöka sova av sig fettet istället?! Haha!

Jodå, jag förstår vad du menar! En morgonpromenad skall införas tror jag! Tack för tipset!
  • Anton Chigurh
    marjalena skrev 2009-11-13 14:14:04 följande:
    OM det är som jag förstod så borde det ju innebära att ett spinningpass i högt tempo, förbränner många kalorier men att de tas från "fel ställe" för mig som vill få bort fett. Jag kan ha surrat till allt totalt och missuppfattat dock!
    Nädå, du tänker helt rätt, men att säga att kalorierna tas från fel ställe är en sanning med modifikation. Vid hyfsad intensiv träning tas energin i första hand från dina glykogenförråd, en sorts kolhydratförråd (och faktiskt i andra hand från musklerna, men strunta i det det här sista, så långa pass tränar du förmodligen inte så det blir aktuellt ).

Nåväl, när du tränat klart och använt bränsle till spinningpasset från ditt leverglykogen och äter sådär lite lagom resten av dagen, så har du förhoppningsvis ett litet underskott av energi till natten, och det är på natten, som ju är det mest lågintensiva du kan göra ( iaf om du sover ) som du bränner fett, och då är det bra med ett underskott av energi. Nyss nämnda underskott är större ju mer energi du bränt under dagen. Tex ett hårt spinningpass.

Lite rörigt.....ja, men hoppas du fattar.
  • marjalena

Arnold Braunsweiger skrev 2009-11-13 15:08:57 följande:

Nädå, du tänker helt rätt, men att säga att kalorierna tas från fel ställe är en sanning med modifikation. Vid hyfsad intensiv träning tas energin i första hand från dina glykogenförråd, en sorts kolhydratförråd (och faktiskt i andra hand från musklerna, men strunta i det det här sista, så långa pass tränar du förmodligen inte så det blir aktuellt ).Nåväl, när du tränat klart och använt bränsle till spinningpasset från ditt leverglykogen och äter sådär lite lagom resten av dagen, så har du förhoppningsvis ett litet underskott av energi till natten, och det är på natten, som ju är det mest lågintensiva du kan göra ( iaf om du sover ) som du bränner fett, och då är det bra med ett underskott av energi. Nyss nämnda underskott är större ju mer energi du bränt under dagen. Tex ett hårt spinningpass. Lite rörigt.....ja, men hoppas du fattar.
    Tack för att du tar dig tid att förklarar för en virrpanna som mig!! Jag tror att det klarnar lite i min hjärna nu, får informationen sjunka in lite så fattar jag nog klockrent!!

Ps: I fortsättningen ska jag aldrig göra annat än att sova på nätterna!! Allt för fettförbränningen!
  • frukarlssonn

Att du bränner extra fett just på morgonen innan frukost, direkt du stigit upp, är för att du inte ätit ngt på så många timmar och för att kroppen direkt tar av fettet och inte kolhydrater. Därför är morgonpromenader extra effektiva i fettförbränningssyfte

♥ Olivia 090610 ♥
  • Anton Chigurh
    marjalena skrev 2009-11-13 16:15:47 följande:
    Tack för att du tar dig tid att förklarar för en virrpanna som mig!!
    Så lite så.

Men du är ingen virrpanna, det är inte alldeles lätt det här.
  • marjalena
    Marinero skrev 2009-11-13 16:25:39 följande:
    Att du bränner extra fett just på morgonen innan frukost, direkt du stigit upp, är för att du inte ätit ngt på så många timmar och för att kroppen direkt tar av fettet och inte kolhydrater. Därför är morgonpromenader extra effektiva i fettförbränningssyfte
    Morgonpromenixer får det bli framöver!
  • marjalena

Arnold Braunsweiger skrev 2009-11-13 16:31:57 följande:

Så lite så. Men du är ingen virrpanna, det är inte alldeles lätt det här.
    Jag känner mig som en virrpanna i det här området iaf. Ena sekunden tycker jag mig förstå precis hur det fungerar för att i nästa sekund inte fatta nåt alls. Men nu tror jag det börjar klarna lite iaf, tack vare er här!!
  • frukarlssonn
    marjalena skrev 2009-11-13 17:07:52 följande:
    Morgonpromenixer får det bli framöver!
    Va bra
    ♥ Olivia 090610 ♥
  • matilden

Jag läste precis att när man springer snabbt så fokuserar kroppen på kondition och när man springer långsamt så fokuserar kroppen på fettförbränning så jag tror att det ligger nått i det där med låg puls :) Men då måste du se till att du äter frukt och grönsaker i massor! Få i dig myyycket vatten och ät rekommenderad daglig intag! Då lyckas du nog med ditt mål :) Ett annat tips är att sätta upp delmål, det är liksom väldigt "oklart" med att få mindre fett på kroppen, ha små delmål som du klarar så håller du igång motivationen också! :)

Svar på tråden Fettförbränning/spinning?