• joasia

Olympen förskola -erfarenheter?

hej, har någon bra eller dåliga erfarenheter av Olympen förskolor i stockholmsområdet? Vi är även intresserade av deras engelska profil. Vi har två små killar som vi letar dagis till och då maken kommer från USA så vore engelska pedagoger något bra för oss. Vore jättetacksam att höra era åsikter och erfarenhater.

• Svar på tråden Olympen förskola -erfarenheter?
  • Hanna73

Min son började på Olympen på Jungfrugatan, och vi tog honom därifrån efter 4 dagar. Kändes som ren förvaring.

Vet inte om den engelska avdelninge är bättre än de andra- personalen verkade vara rätt så trevlig där, men det fanns flera brister på småbarnsavdelningarna i alla fall. Engelska avdelningen är från 2 eller 2,5 år, innan är det småbarnsavdelningen som gäller.

Först satte de min son som var 17 månader i en grupp med 13 barn i ålder 2,5-3,5 år och en flicka på 20 månader, och förväntade sig att han skulle anpassa sig efter de andra barnen...

Ingen tog sig riktig tid med min son de första 3 dagarna av inskolningen, och det var först på dag 3 som någon frågade vad han tycker om att göra. Ingen försökte hjälpa min son att få kontakt med de andra barnen, och vi fick själva stoppa de andra barnen från att slå min son när han störde deras lek.

När han efter 3 dagar fick byta till den andra småbarnsavdelninen där det fanns fler ynge barn, så fick min man ingripa för att en annan liten pojke gav sig på min son och försökte riva och bita honom, och förföljde honom. Personalen visste att den andra pojken var aggresiv men hade dålig koll på honom. Min son som höll på att skolas in blev livrädd och storgrät varje gång man tog in honom i rummet.

Vid lunch gick båda fröknarna ut ur rummet en liten stund medan barnen som var 1-2 år satt i höga barnstolar. En pojke på ca 16 månader ställde sig upp, och när min man påpekade detta fick han höra att det gör han ofta. Vår son brukade också ställa sig upp och försöka ta sig ner, något han inte behärskade alls då.

Vi har hittade också små stenar inomhus, ett barn hade en liten plastbit i munnen m.m.

Personalen verkar OK med att man påpekar farorna, men problemet är ju att säkerhetstänkandet brister, vilket är något av en kulturfråga. Det blir inte bättre av att de är något underbemannande, och verkar sakna bra rutiner för hur man t.ex. hanterar att någon i personalen blir sjuk under dagen, och överlag visar dåligt omdöme.

En person hade t.ex. flera gånger ansvar för 15 småbarn, och tog samtidigt mobilsamtal, eller ägnade sig åt 3-4 stycken medan de andra sprang omkring utan uppsikt.

När vi sade upp platsen så fick vi höra att "Vår pedagogik passar kanske inte alla", och de tog inget ansvar för bristerna.

Vi var utan dagis en månad p.g.a uppsägningstiden, men nu har vår son gått på ett föräldrakooperativ med underbar personal som ser honom, som låter honom vara liten och gradvis för in honom i rutinerna och som hjälper honom att komma in i gruppen. Han stortrivs och vi vet att han har det jättebra.

• Lille nydelige

Hei Joasia.

Vi har vår datter på Olympen Ruddammen. Vi er såååå utrolig fornöyde.
    Veldig trist at Hanna 73 ikke kan si det samme. Men jeg tror også det er en stor forskjell på de ulike Olympen avdelingene. Olynpen på Stadion er relativt sett ny. Den ligger på et sted jeg personlig ikke ville hatt mitt barn. Mye avgasser og trafikk rett ved deres lekeplass.
    Pedagogiken derimot vet jeg ikke om skiller seg så mye fra de ulike avdelingene. Fokus er jo på aktivitet og lek.

Vi har hvertfall vår 17 mnd gamle datter på Olympen Ruddammen. Det ligger velidig fint til med umiddelbar närhet til lilljan skogen og stor gröntområden. Nora har gått der oppe siden hun var 13 mnd, og jeg må si at jeg blir mer og mer fornöyd for hver dag som går. Det skal sies at vi ikke har noe annet å jämföre med bortsett fra hva andre foreldre berättar om sina barns dagis.

På olympen Ruddammen har de 5 avd. Nora er fremdeles på den minste avd hvor aldresgruppen er fra ca 12mnd til 24 mnd.
    De er 3 pedagoger på 11 barn, og det kommer alltid assistanse fra de andre avdelingene om en pedagog blir syk. På så sett kjenner barna alle pedagoger på huset godt når de selv skal flytte opp til neste avd.
    Det er et lungt miljö og mange harmoniske barn. Det er aktiviteter hver dag, og når de blir eldre er de knapt på Olympen men ute på utflykter som dans, simmning, sats, skogspromenader etc

Sykdomsstatistiken er lavere på olympen pga av all utomhus aktivitet og den hälsosama maten som de får.

Olympen ruddammen ligger veldig fint . Ingen trafikk og en underbar luft.

En siste sak som jeg virkellig liker med konseptet deres er maten. De får hjemme laget ekologisk mat hver dag, og når man holder på med inskolningen så får även foreldrene mat og jeg kan intyge at det er godt. Her er halvfabrikat bannlyst.

Som du kanskje kan se så er vi veldig fornöyde, men vi er alle forskjellige så man må nesten besöke dem og se om dette er noe for dere og deres livstil.

• Lille nydelige

Hei Joasia.

Vi har vår datter på Olympen Ruddammen. Vi er såååå utrolig fornöyde.
    Veldig trist at Hanna 73 ikke kan si det samme. Men jeg tror også det er en stor forskjell på de ulike Olympen avdelingene. Olynpen på Stadion er relativt sett ny. Den ligger på et sted jeg personlig ikke ville hatt mitt barn. Mye avgasser og trafikk rett ved deres lekeplass.
    Pedagogiken derimot vet jeg ikke om skiller seg så mye fra de ulike avdelingene. Fokus er jo på aktivitet og lek.

Vi har hvertfall vår 17 mnd gamle datter på Olympen Ruddammen. Det ligger velidig fint til med umiddelbar närhet til lilljan skogen og stor gröntområden. Nora har gått der oppe siden hun var 13 mnd, og jeg må si at jeg blir mer og mer fornöyd for hver dag som går. Det skal sies at vi ikke har noe annet å jämföre med bortsett fra hva andre foreldre berättar om sina barns dagis.

På olympen Ruddammen har de 5 avd. Nora er fremdeles på den minste avd hvor aldresgruppen er fra ca 12mnd til 24 mnd.
    De er 3 pedagoger på 11 barn, og det kommer alltid assistanse fra de andre avdelingene om en pedagog blir syk. På så sett kjenner barna alle pedagoger på huset godt når de selv skal flytte opp til neste avd.
    Det er et lungt miljö og mange harmoniske barn. Det er aktiviteter hver dag, og når de blir eldre er de knapt på Olympen men ute på utflykter som dans, simmning, sats, skogspromenader etc

Sykdomsstatistiken er lavere på olympen pga av all utomhus aktivitet og den hälsosama maten som de får.

Olympen ruddammen ligger veldig fint . Ingen trafikk og en underbar luft.

En siste sak som jeg virkellig liker med konseptet deres er maten. De får hjemme laget ekologisk mat hver dag, og når man holder på med inskolningen så får även foreldrene mat og jeg kan intyge at det er godt. Her er halvfabrikat bannlyst.

Som du kanskje kan se så er vi veldig fornöyde, men vi er alle forskjellige så man må nesten besöke dem og se om dette er noe for dere og deres livstil.

Lykke til

• Hanna73

På Olympen på Jungfrugatan var de 2 pedagoger på 11 barn i en av småbarnsgrupperna och 3 på 15 barn i den andra, så Ruddammen låter mycket bättre.

• joasia

oj- det låter som det är jätteskillnad mellan de olika förskolorna. Vi har vår äldsta son på ett dagis som är tvåspråkigt och vi är nöjda och framförallt han trivs. Men det ligger en bit bort, och nu ska de öppna en olympen förskola på samma gata som vi bor på till hösten...

• Sandra76

Hej
    Vi har precis som Hanna 73 väldigt dåliga erfarenheter av Olympens förskola. I vårt fall är det Stickelbärsvägen på Ruddammen. Olympen har ett genomgående vinstintresse vilket avspeglar sig på hela verksamheten. Vid sjukfrånvaro tas sällan eller aldrig in vikarier. Man har främst ung outbildad personal (=låga lönekostnader). På Ruddammen finns det en behörig förskolelärare på 4 avdelningar. Vi saknar pedagogisk plan i verksamheten trots att vi vid flertal tillfällen efterfrågat en sådan. Vår uppfattning är att man inte aktivt arbetar med pedagogik utan främst förvarar barn i stora barngrupper med få lärare. Precis som Lille nydelige skrev så lånas personal ut från andra avdelningar vilket resulterar i att avdelningarna med äldre barn blir underbemannade. Inte sällan har vi sett att en enskild pedagog varit ensam med en grupp på 12-16 barn.

citat från tidningen Mitt i älvsjö
    "Förra året gjorde Förskolan Olympen AB en vinst på drygt 3 miljoner kronor. Samtidigt tog den ensamma ägaren ut nästan 2 miljoner i lön och vinstutdelning. "

Listan på brister kan göras lång. Vår åsikt är att Olympens förskolor håller en våldigt låg kvalité.

• lisenlil

Jag har inget barn på olympen men i vår lokaltidning står det att de fått mycket kritik. Stor personalomsättning med mera det började en liten tjej på min dotters förskola som slutat där efter bara några månader.... den här förskolan ligger i Älvsjö

• Blivandepedagog

Som tidigare anställd på en av Olympens ABs förskolor kan jag bara säga att deras pedagogik är ett jävla skämt rent ut sagt. Som anställd utan någon som helst utbildning blev jag ombedd av chefen att ljuga om att jag var utbildad barnskötare på ett föräldrarmöte, vilket är helt absurt. Styrelsen i Olympen ABs enda pedagogik verkar vara att anställa så billig personal som möjligt så de själva kan plocka ut en stor vinst ur företaget. Klart att ingen förskollärare vill jobba för den skitlön som jag vet att de erbjuder de sökande. Personalen, precis som jag gjorde då, försökte självklart göra sitt bästa, men jag skulle aldrig kunna rekommendera någon att sätta sitt barn på denna förskola, där man aldrig så vitt jag vet ens tittat åt vad läroplanen säger...

• Tomten

Som Sandra76 skrev så har de fått en hel del negativ uppmärksamhet i lokaltidningen.

www.mitti.se/
    Sök efter: olympen
    så får du upp en antal artiklar från hösten

Ägarna verkar inte ha någon kompetens alls att driva fler dagis och verkligen inte grundskolor. Som förälder ska man känna sig trygg när man lämnar sitt barn, det gör man inte om personalen ständigt är underbemannad och dessutom inte har lärarkompetens! Blir man lovad en speciell inriktning, som i Olympens fall hälsosam mat, utflykter och aktiviteter och det inte infrias är det så klart man man blir missnöjd!

Jag har hört att det är massor av personal som har slutat på Olympen i Älvsjö. Ja, det kan inte varit lätt att arbeta under en sån ledning. Och tusan så fräckt att ta ut 2 miljoner i vinst när personalen går på knäna. Såg på deras hemsida att de ska öppna ett nytt dagis och förskola vid Telefonplan i Stockholm och ett gymnasium i Kiruna! Gymnasium?! Ytterligare områden som kommer att få dåligt rykte på grund av dom. Jag hoppas att ingen sätter sina barn där så ägarna kanske fattar till slut att de inte kan bedriva fler dagis och andra verksamheter.

• Argo

Olympen är ett skämt. Varken mer eller mindre.

Här i villaförorten söder om stan har vi några grannar som valde Olympen fsk för något år sedan. Nu när det är dags att börja i skolan kommer samtliga att flytta tillbaka till den kommnala skolan. De har talat om: 

- Icke anpasssade lokaler.
    - Icke fungerande ventilation.
    - Stort underskott på toaletter under en period.
    - Den ekologiska hemgjorda maten blev uppvärmd catering av den billigare sorten.
    - Underbemannat.
    - Enorm personalomsättning.
    - Ingen styrning och struktur.

Och så vidare ...

Jag vet ingen här i närheten som kommer att välja Olympen som skola och särskilt inte de som en gång valde Olympen som fsk.  

http://www.mitti.se/article.php?id=05088620090609906403
    http://www.mitti.se/article.php?id=050886200910061035420
    http://www.mitti.se/article.php?id=050886200910131036539
    http://www.skolinspektionen.se/Documents/Rapporter/2010/09sep/beslut-tillsyn-stockholm-olympensveatorn.pdf

Men så är det.

En privat skola får inte mer pengar per elev än en kommunal. För att ägarna ska kunna ta ut vinst ur bolaget så är de tvugna att utföra verksamheten billigare än vad motsvarande kommunal skola gör.

Då blir det tio ungar per förskolelärarinna och billigaste maten.

• Anonymous343

Olympen är ett skämt!!! Enligt skolagen lärare måste ha utvecklingssamtal med föräldrar minst en gång varje år, 1 år och halv gick förbi och fortfarande ingenting!!

Jag kunde sitta här och skriva en kompedium med nackdelar angående Olympen, men det är inte alls värd. Det är klart att de vill/ska inte förbättra.

Olympen har inte alls kompetens inom utbildningsbransch och vi känner inte alls trygg. Hoppligtvis vi ska snart hitta en bättre skolan, som vi kan anlita på :)

Observation: det vore bli fantastiskt om AcadeMedia eller liknad organisation köper Olympen och bygger upp på nytt :D

• Stockholmsmamma

Jag brukar aldrig skriva inlägg men känner att jag måste göra så här p.g.a. tidigare inlägg om Olympen. Noterar att vissa inlägg i denna tråd är något daterade och därmed har nog vissa förändringar gjorts sedan dess.

Min son går på småbarnsavdelningen på Olympens förskola Svea Torn och jag måste säga att det är helt underbart fantastiskt där. Personalen är engagerad, trygg, snäll och alltid positiv. Rektorn Ann är fantastisk, väldigt trevlig och personlig. De har de absolut bästa utegårdarna på Östermalmsområdet. Tro mig, vi har besökt massor av förskolor. Avdelningschefen skickar informationsmail i princip varje vecka vilket gör att man alltid är uppdaterad om olika projekt, vad man behöver ta med sig etc.

Barnen får röra på sig jättemycket både ute och inne och de har danslärare, gymnastiklärare och sedan simskola för de äldre barnen. De har Olympens dag då barnen leker olympiska spel och får diplom. Maten är bra och är framtagen av Olympen själva och alltså inte catrad från separat företag som på nästan alla andra förskolor i stan.

Småbarnsavdelningen delas ofta upp i smågrupper och gör små utflykter till Lill Jansskogen som ligger runt hörnet där de får uppleva alltifrån myrornas värld till skiftande färger på löv på träden. Inomhus har de jättebra pedagogik och genomför mycket spännande projekt (som även de allra minsta är med på) vilket kan vara alltifrån experiment med sand till att bekanta sig med olika språk och kulturer. Ibland har de fredagsbio vilket barnen verkar älska. Avdelningarna för de äldre barnen har en liten "flat" som tillhör varje avdelning som är uppbyggd som en liten lägenhet med utklädnadskläder, leksakskök m.m.. vilket barnen älskar. Det är en internationell atmosfär vilket är berikande för samtliga barn.

Lokalerna är fina och mysiga och barnen flyttas upp till de äldre avdelningarna enligt mognadsgrad och inte baserat helt på ålder/läsår. De har även manliga förskolelärare/assistenter vilket alla barn älskar. Jag skulle rekommendera Olympen Svea Torn till alla och blev själv rekommenderad Svea Torn av en bekant som hade sin dotter i den engelskspråkiga avdelningen och var jättenöjd.

Långt inlägg men Olympen Svea Torn är ett toppenställe!!!

Svar på tråden Olympen förskola -erfarenheter?