• zasata

Hur skall man räkna?

Min son är född v 36+5 skall man räkna han som prematur? även om det inte är mkt? tänker utveckling också, bvc räknar inte honom som prematur..

• Svar på tråden Hur skall man räkna?
  • drömhus

han är ju bara ett par dagar från fullgången så jag skulle inte räkna som prematur.

• sunsed1

dottern 37+0 alltså TVÅ dagars skillnad mot din son. Hon räknades som fullgången men de ändå höll lite mer koll på BB och vi stannade något extra nat på sjukhuset för att hon inte skulle gå ner för mycket i vikt.

• Proletariatet

Jag har en son som är född i v.35+1 och jag räknar inte honom som prematur även om han ju är det. Så få veckor har aldrig varit relevanta att korrigera och han har hängt med de som föddes fullgångna.

• hannaliza

Det beror nog mest på hur stor han är.

Min pojke är född i vecka 33 och efter att vi kom hem från neo har vi inte kompenserat alls... möjligen på första bvc besöket, men kurvor och så har vi fyllt i som vanligt hela tiden. Han vägde drygt två kg när han föddes och det finns ju fullgångna (en av hans kusiner tex) som är lika stora (små). Det de kollade extra på neo var ju sugförmåga och sånt som mer går efter veckorna.

Däremot har jag kompenserat lite själv när jag läst om olika utvecklingsfaser för bebisar... han låg ca en månad efter i "faserna" under första året tror jag.

Nu är han snart tre, över metern lång, 18 kg och pratar oavbrutet - så nu behövs det inte längre

• Lorina

Min tjejer är födda vecka 34+5 och de har aldrig korrigerats på ålder. De har heller aldrig varit sena med utvecklingen utan då hellre tidigare än normalt. Har de inte sagt att han ska korrigeras så ska han heller inte det. Sen kan man ju ha extra koll ändå.

5 barns mamma!!
Svar på tråden Hur skall man räkna?