• idamedi

OROLIG. Progesteron supp smalt i thailand!

Hej,
    Ar nu i vecka 9.
    jag anvander progesteron vagitorium 2 ggr dagligen relaterat till upprepade missfall.
    Det star pa forpackningen att medicinen hogst far forvaras i 25 grader.

Problemet ar nu; jag ar i thailand och har rakat ha lakemedlet i valdigt stark varme. Markte att vagitorumet hade smallt och blivit kletigt.
    Har lakemedlet nu forlorat sin effekt?

Ar mycket tacksam for svar.
    Ida

• Svar på tråden OROLIG. Progesteron supp smalt i thailand!
  • Lapplandspärlan

Kan tyvärr inte svara på om effekten är borta, men på dotterns alvedon suppar står det att man kan spola under kallt vatten för att återfå formen.

• kaksmulan

Nejdå, det är bara "vaxet" i dem  som smält och det aktiva ämnet fungerar ändå fortfarande. Om de stelnar igen så är det helt ok att använda dem. Progesteron är ett relativt stabilt ämne. Det vet jag sen jag forskade på ägglossning och gulekroppsbildning. Då injicerade vi möss med progesteron...

Felixens♥, Ellendellens♥ och Krumelurernas♥ stolta mamma!
  • idamedi
    Lapplandspärlan skrev 2009-11-10 11:36:17 följande:
    Kan tyvärr inte svara på om effekten är borta, men på dotterns alvedon suppar står det att man kan spola under kallt vatten för att återfå formen.
    Okej, later bra... men star det hogst 25 grader pa de ocksa?
  • idamedi
    kaksmulan skrev 2009-11-10 11:40:06 följande:
    Nejdå, det är bara "vaxet" i dem  som smält och det aktiva ämnet fungerar ändå fortfarande. Om de stelnar igen så är det helt ok att använda dem. Progesteron är ett relativt stabilt ämne. Det vet jag sen jag forskade på ägglossning och gulekroppsbildning. Då injicerade vi möss med progesteron...
    Tack for ditt svar. Kanner mig lugnare nu. Ar sa otroligt radd att detta skulle kunna orsaka mf pga smalta progissar... Om de blivit mjuka idag, men lagger in dem i en kyl om ca 24 h da vi ska aka till ett annat boende med kylskap, tror du att det ar okej?

Varfor tror du de har angivit 25 grader som max?
    Tack sa hemskt mycket igen for att du svarade.
  • Lapplandspärlan
    idamedi skrev 2009-11-10 11:40:17 följande:
    Okej, later bra... men star det hogst 25 grader pa de ocksa?
    Jajemen, högst 25 grader står det.
  • kaksmulan
    idamedi skrev 2009-11-10 11:44:45 följande:
    Tack for ditt svar. Kanner mig lugnare nu. Ar sa otroligt radd att detta skulle kunna orsaka mf pga smalta progissar... Om de blivit mjuka idag, men lagger in dem i en kyl om ca 24 h da vi ska aka till ett annat boende med kylskap, tror du att det ar okej?Varfor tror du de har angivit 25 grader som max?Tack sa hemskt mycket igen for att du svarade.
    De har skrivit högst 25 grader just för att själva suppen ska behålla sin form och inte smälta i onödan.

Ok, jag ska nog backa lite. Var den HELT flytande och totalt smält? Eller var den fortfarande vit men kladdig? Så länge den var vit (fast lite kladdig och mjuk) så är den ok. Har den helt smält en gång så kan själva progesteronet vara påverkat.

Ha dem i kylen i fortsättningen så går det bra!

Lycka till!
    Felixens♥, Ellendellens♥ och Krumelurernas♥ stolta mamma!
Svar på tråden OROLIG. Progesteron supp smalt i thailand!