• Virrpirr

Billig symaskin för en amatör?

Hej på er! :)

Har blivit sugen att köpa en symaskin. Den kommer användas huvudsakligen till att sy gardiner, alltså enklare saker.

Jag känner inte att lägga flera tusen på en maskin när jag bara kommer använda raksöm och sicksack.

Kollade på elgiganten på dessa:
    www.elgiganten.se/product/hem-hushall/ovrigt/AEG795/aeg-symaskin
    www.elgiganten.se/product/hem-hushall/ovrigt/SSDA25/symaskin-och-noppa-bort

Nån som har nåt att säga om dessa? Eller har ni några andra tips?

• Svar på tråden Billig symaskin för en amatör?
  • Stårschan

Köp en begagnad gammal Huskvarna för lite och ingenting. Gamla maskiner håller i en evighet, och de fungerar alldeles utmärkt till så enkla saker. Dessutom har de bra bruksanvisningar på svenska och är lätta att förstå sig på när det är dags för underhåll.

Vet gör blott den som vida far och färdas bland mycket folk
  • Virrpirr

Tack för tipsen! Kanske är en riktig skitmaskin då..

Ska kolla lite efter begagnade, men det känns ju också lite vanskligt.

Svårt att veta vad det är för skit man köper egentligen genom tradera, blocket etc.

Hellst skulle man ju vilja provsy först :P

• Stårschan
    Virrpirr skrev 2009-11-10 11:13:45 följande:
    Tack för tipsen! Kanske är en riktig skitmaskin då..Ska kolla lite efter begagnade, men det känns ju också lite vanskligt.Svårt att veta vad det är för skit man köper egentligen genom tradera, blocket etc.Hellst skulle man ju vilja provsy först :P
    Köper du på Blocket så måste du ju ändå åka hem till säljaren, och då bör du kunna be om att få provsy. Satsa på någons mormors gamla maskin från 60-talet.
    Vet gör blott den som vida far och färdas bland mycket folk
  • Stormorsan

Eller så köper du en begagnad maskin i en symaskinsaffär. Då får du viss garanti, maskinerna brukar vara nyservade och du kan provsy.

Brukar ligga något högre i pris än blocket men man slipper köpa grisen i säcken.

• kaprifol66

Du kan även titta på begagnade maskiner i symaskinsaffärerna. Då har de sett över maskinen o du får en som fungerar.
    Har en gammal PFAFF från -78 som jag inte skulle vilja byta ut mot någon annan. Den är gedigen och i metall, men med en rak hård huv som gör den enkel att transportera. Den var ny när den köptes och jag har sytt jättemycket på den under åren.

• Stormorsan

Kolla åtminstone upp om det finns någon där du bor som reparerar och servar det märke du funderar på.

• Virrpirr
    Stormorsan skrev 2009-11-10 11:30:15 följande:
    Kolla åtminstone upp om det finns någon där du bor som reparerar och servar det märke du funderar på.
    Ja det var en bra tanke, husqvarna har en affär i närheten. Tänkte ta mig dit och kolla om de har några begagnade. En maskin som krånglar är det sista jag orkar med. Då försvinner ju verkligen den lilla skaparglädje man har..
Svar på tråden Billig symaskin för en amatör?