• Strix

Kramper vid MA?

Hej!

Jag har haft flera MA och i efterhand konstaterat att jag vid varje gång haft smärtor som jag inte haft annars. Det är inte mensliknande utan väldigt intenstiva kramper som går från magen och ut i ländryggen. Det känns nästan som hugg. Samtidigt blir jag varm och svettig. Attacken är kort - gissar 10-20 sekunder. Under den har jag svårt att stå upp. Det är nästan som om kroppen spänner sig okontrollerat i en båge (kanske av smärtan). Sedan är det över. Inga smärtor, ingen blödning, inget toabesök.

Det har visat sig att dessa kramper i tiden har sammanfallit med att fostret/hinnsäcken har slutat utvecklas. I alla fall tre av fyra gånger. Den fjärde kom krampen och sedan verkar utvecklingen ha fortsatt i några veckor, men för långsamt. Den gången åt jag hälsokostpreparat som stimulerar blodomloppet.

Jag börjar tro att det jag har känt har varit proppar i livmodern. Känner någon av er igen detta eller har några svar/teorier?

• Svar på tråden Kramper vid MA?
  • Strix

Min gynekolog har precis bedyrat mig om att man inte känner en propp i livmodern och att smärtan är något annat - att "smärtor vid graviditet är vanligt". Eftersom jag aldrig har haft så här vid andra tillfällen än graviditet och dessutom fått kramperna i samband med att fostret slutat utvecklas är jag skeptisk.

Så, om någon annan har erfarenhet av detta är jag tacksam om du delar med dig.

• hammoleket79

Såg att du ville ha svar här, så jag skriver igen:
    Jag fick kramp i magen och svettades så att de bara rann utefter kroppen på mig och kräktes strax innan mitt ma upptäcktes.
    Men vid det laget hade de hunnit vara döda i åtminstone fyra veckor, så det var inte det som orsakade ma:t, utan tvärtom var det troligen ma:t som orsakade krampen. Men för min del hade jag ont längre tid, 10-30 minuter ungefär, jag vet inte riktigt hur länge. Kanske inte lika intensiv smärta som du, men jag mådde riktigt dåligt.

• Strix

tack för info! Fattar lite bättre nu. Vilken hemsk upplevelse!

• SisselaM

hej Feia
    Det här är inte exakt vad du frågar efter men jag berättar det ändå, ifall det kan bli någon liten pusselbit av det.
    Det hände inte mig någon av de gånger jag var konstaterat gravid,
    men vid mitt tredje ivf i somras, 9 dagar efter återförandet (som skedde tre dagar efter uttag av äggen) så fick jag tre oerhört kraftiga hugg som gjorde jätteont sådär så att man spontant skriker aj. Jag undrade mkt över det efteråt, om det var något som hade avstannat eller gick fel.

• Strix

Sissela M - det låter som ungefär det jag har känt. Undrar vad det kan vara!

• Elyelle

feia: Har du kommit fram till nagot mer om det har?

For mig har det hant bara en gang, sa det ar naturligtvis mojligt att det ar bara ett sammantraffande. Jag minns tydligt den konstiga "attacken" jag fick i borjan av graviditeten. Fick skarp smarta och svettningar men aven illamaende och yrsel i 6+5. Vid VUL i 9+3 kunde UL-teknikern se att fostret dott ca. 6+4. Kanske finns det ett samband dar.

• Strix

Hej!

Faktum är att en månad efter att jag skrev tråden upptäckte en fjärde missfallsläkare att jag har ett koagulationsfel i blodet - protrombin/DNA faktor II. Jag har bara en uppsättning och man ska ha två. Jag var nygravid och fick genast blodförtunnande sprutor. Jag har nu äntligen en underbar son som ligger och sover bredvid. Det är helt klart sprutornas förtjänst och den läkaren trodde att jag har haft blodproppar i livmodern som förorsakade missfallen, precis som jag misstänkte.

Om du inte har fött något barn tycker jag att det finns anledning att försöka testa lite koagulationsfel i blodet. Det är mycket svårt att få igenom det efter bara ett missfall. Titta också in på Finesssans sida för att kolla vad hon har tagit för prover. Jag känner inte till någon annan som har fått en lika heltäckande undersökning. Fråga också din familj om någon har haft blodproppar. Ingen läkare frågade mig om det och jag tänkte inte på att höra mig för om det utan fastnade i att läsa medicinska dokument på nätet. Det visade sig att flera närstående haft tidiga blodproppar och att mitt fel antagligen är ärvt.

lycka till!

• kaakis

Hej!
    Jag 3 mf varvav ett pågående.
    Känner igen i det du säger i två av mina MF ....faktist de två första.
    Tror att det var dagen efter jag plussade från båda dessa grav. som
    jag fick smärtan du beskrivit, det gjorde så ont att jag kunde knappt stå eller sitta....efter det att smärtan försvann, började alla mina grav.symptom att försvinna för att ca 1-2 dagar efter börjar att blöda och därav MF:t.

• Strix

hej kakis och beklagar!

Jag hoppas att du hittar felet. Jag vet inte var gränsen går mellan MF och MA. Vid mina MA fattade inte kroppen alls att det var över och jag fick skrapas många veckor efter det att fostret dött. En tjej i en missfallstråd sa att hennes läkare sagt att det var ett tecken på att det var mammans kropp som felade och inte embryot. Har inte hört det någon annanstans så jag vet inte om det stämmer. Men jag tror att i ditt fall då det har gått endast 1-2 dagar mellan smärta och blödning så är det svårare att veta om smärtorna beror på propp eller liknande eller om det helt enkelt är ett missfall där blödningen är lite fördröjd. Kan du inte fråga din läkare om det?

Svar på tråden Kramper vid MA?