• annmcm

flytta utomlands med 9åring

Finns det någn som har erfarenhet av att flytta utomlands med ett lite större barn , runt skolåldern? Min man och jag funderar på att flytta till vårt sommarhus i Italien, ute på landsbygden. Vi talar inte Italienska i familjen eftersom ingen av oss är därifrån. Men vi vill komma bort från stress och leva ett lugnare liv. Min största oro är hur det skall gå för vår son. Kommer han att lära sig Italienska, han talar och förstår engelska, men det hjälper inte mycket i Italien eftersom de inte är så duktiga på det där. Eller är vi för sent ute, skulle vi gjort detta tidigare.
    Behöver lite råd.
    /Ann

• Svar på tråden flytta utomlands med 9åring
  • Cia o krabaten

Börja på någon kvällskurs i Italienska tillsammans så lär nog sonen sig fort!
    Eller kasnke hellre annonsera om en privatlärare för er 3

Barn lär sig ju så himla fort!
    Jag tror det går kanon, bara sonen är med på det hela.

• siamusen

Har inte sjâlv flyttat med barn, men vâxte upp som granne till bara diplomater. Deras barn, i varierande åldrar lârde sig svenska felfritt pa den tiden de stannade i Sverige.

Tror absolut inte det är för sent pa nagot sâtt.

• mi07va

hej
    jag kan bara tala för mig själv eftersom jag var 15 år när jag flyttade till ett annat land och tro mig det blir inga problem för din 9-åring att lära sig italienska. Barn anpassar sig oavsett man är 2, 9 eller 15 år gammal. Jag är nu 30år har en 2-åring hemma och är gravid nu och min man och jag funderar på att flytta till Spanien om ett par år och redan nu vet jag att det blir inga problem och att man kan anpassa sig var som helst trots att man ikanske inte tror det. Så länge man har en vilja så klarar man nästan allt här i livet. Oavsett hur ni gör så önskar jag er lycka till!

• annmcm

Herregud, va kul, skönt att få respons så snabbt. Tack så mycket för uppmuntran!

• reb80

Hej!!
    Hur går det? Blir det nån verklighet i planerna?

Vi/mest jag är intresserade av att bara lämna allt och flytta nånannanstans.
    Italien gillar vi jätte mycket eller kanske mest jag då jag bott där 1,5 år som barnflicka, sen har vi bekanta som bor i södra italien.
    Men vill ha det ställe som "hälsa på vänner land"

Min man skulle vilja åka till canada, då ytorna verkar så stora...Han tycker om fyrhjuling/skoter...

Jag vet inte riktigt var jag skulle vilja bo..

Men nånstans...behöver absolut inte ha värme.

Barnen är 6 och 8 och de är jag minst nervösa för.....

Svar på tråden flytta utomlands med 9åring