• rosenmattias

Jobbar i Norge,bor i Sverige,hur blir det med pappaledighet?

Ingen betalt pappapermisjon
    Per og Maria er samboere og venter barn. Per har jobbet i Norge i over et år, mens Maria jobber i Sverige. I Norge opptjener fedre rett til pappapermisjon basert på morens rettigheter, så når Maria bor og jobber i Sverige, har ikke Per rett til betalt pappapermisjon. Her skjer det en forskjellsbehandling: Menn som jobber i Norge men er gift med noen som ikke bor i Norge får ikke rett på pappapermisjon etter norske bestemmelser, til tross for at de betaler skatt til Norge.
    Stämmer detta exempel?Är det nogon som är i samma situation som mig?

• Svar på tråden Jobbar i Norge,bor i Sverige,hur blir det med pappaledighet?
  • aeli

Jag vet inte om jag förstår din fråga rätt men för oss funkar det så här: Jag jobbar i Sverige, min man i Norge och vi är bosatta i Sverige. Han får ta ut max 60 pappadagar baserat på hans lön i Norge, de pengarna betalas alltså ut från norska tryggdekontoret. Resterande dagar tas ut av mig i Sverige. OM vi vill så kan alla dagar tas ut på mig och jag räknas då som ensamstående (av någon anledning). Denna information har vi lyckas få fram efter ett antal samtal till fk i både Sverige o norge. Lycka till!

• Mollemupp

Vi har samma situation, min man jobbar i Norge men vi båda bor i Sverige, och jag arbetar i Sverige.
    Efter ett antal samtal/mail så fick vi informationen att alla föräldradagar tillhör mig, eftersom min man inte tillhör det svenska försäkringssystemet längre.
    Dock kan jag överföra av mina dagar till honom.

Det var dock inte helt lätt att hitta information, svenska försäkringskassan verkar sällan ha stött på denna situation...

• Venezuela

Intressant tråd, befinner mig också i liknande situation. Vi ska ha barn om en månad och min sambo jobbar i Norge. Han bor bara här fre - sön. har förstått det som att han inte har några rättigheter enligt det svenska systemet. Nu vill han väldigt gätna vara hemma 10 dagar i samband med förlossningen och utiofrån det jag läst mig till på norska fsk så har de inte ersättning för de 10 dagarna. Vet nån av er om det stämmer? Kan han ist ta av de 60 dagar som det skrivs om här ovan?

• aeli
    Venezuela skrev 2009-11-09 21:34:22 följande:
    Intressant tråd, befinner mig också i liknande situation. Vi ska ha barn om en månad och min sambo jobbar i Norge. Han bor bara här fre - sön. har förstått det som att han inte har några rättigheter enligt det svenska systemet. Nu vill han väldigt gätna vara hemma 10 dagar i samband med förlossningen och utiofrån det jag läst mig till på norska fsk så har de inte ersättning för de 10 dagarna. Vet nån av er om det stämmer? Kan han ist ta av de 60 dagar som det skrivs om här ovan?
    De 10 dagarna betalas av arbetsgivaren i Norge och inte deras försäkringskassa. Därför kan det se väldigt olika ut hur många dagar man får ta ut. Min man fick 5 arbetsdagar av sin arbetsgivare, men kunde ta ytterligare 5 dagar utan lön. På så sätt kunde han ändå vara hemma ca 2 veckor när lillen föddes.
  • Venezuela

aeli: Okej, då får han vara hemma utan lön för hans arbetsgivare har sagt att han inte kommer att få något alls av företaget, trist!

• Carniwhore

Min sambo får inte heller betald pappaledighet. Han jobbar i Norge på veckorna och kommer hem på helgerna. Blev lovad av sin dåvarande arbetsgivare när lillen föddes att han skulle få betalt de tio dagarna som de brukar få här i Sverige. Men det fick han inte.

Försäkringskassan vet ingenting om det här, verkar aldrig varit med om liknande. Varit många turer hit o dit och pratat med nav i Norge.
    Men jag får alla dagar, även hans 60.
    Så synd om honom, han vill så gärna vara hemma med våran son.

• Jaz1

Grensetjänsten kan hjälpa till: www.grensetjansten.no/
    eller mail till: info@gtm.nu

Försäkringskassan i Sunne är experter på Norge-frågor. Man får ringa till FK kundtjänst (0771-524 524 )och så får man tjata att en handläggare från Sunne ska ringa upp, man kan inte bli kopplad till dem. De är jätteduktiga och kan allt om detta och hur samordningen mellan länderna ska fungera och om vilka problem som kan uppstå. Lycka till!

• Venezuela
    Jaz1 skrev 2009-11-11 11:18:47 följande:
    Grensetjänsten kan hjälpa till: www.grensetjansten.no/eller mail till: [email protected]örsäkringskassan i Sunne är experter på Norge-frågor. Man får ringa till FK kundtjänst (0771-524 524 )och så får man tjata att en handläggare från Sunne ska ringa upp, man kan inte bli kopplad till dem. De är jätteduktiga och kan allt om detta och hur samordningen mellan länderna ska fungera och om vilka problem som kan uppstå. Lycka till!
    Okej, då ska jag definitivt ringa och be att få prata med någon från Sunne. Jag blir nämligen inte klok på vad som gäller kring detta. I går ringde min sambo och sa att han varit iväg till Nav och pratat med dom och att han fått besked om att han hade 29 v med 100 % betalning eller 39 veckor med 80 %. Det kan väl ändå inte stämma? Hur många dagar har jag kvar av Sveriges 480 då måntro?
  • marriz99

Hej!

Vi befinner oss i exakt samma situationn, vi ska ha barn i februari.  Jag har pratat med försäkringskassan Utland i Sunne vid två långa tillfällen. Jag bor och jobbar i Sverige och pappan i Norge. Dock bor han hos mig med jämna mellanrum.

Detta gäller!

* Eftersom han inte finns med i det svenska systemet tillfaller ALLA 480 dagar mig automatiskt.

* Han får inte 60 pappadagar från Norge( jag ha arbetat i Norge för att ahn ska ha rätt till dem.) utan 10 dagar vid födseln om arbetsgivaren tillåter.

* Om han vill vara föräldraledig tar han ut intjänad föräldrapenning från Norge, dessa dagar räknas då av från de 480 svenska dagarna.

* Direkt om pappan tex skulle komma in på det svenska systemet( han tar jobb i Sverie) tillfaller automatiskt de 60 "pappadagarna" i det svenska systemet honom. Då är de inte "mina " längre.

Hör av er om ni har mer frågor!

Maria

• tacotrader

Jag bor i norge och jobbar här min flickvän bor i sverige. När ja prata med nav så sa hon att ja kunde ta ut full ppapledighte men ja vågar inte tro på det. Ja är skriven i norge och min flickvän skriven i sverige va gäller?

• Mamma201809

Jag har en likande fråga men tvärt om.

Jag ( mamman ) jobbar på norsk företag på svenskt kontor men är försäkrad i Norge. Pappa jobbar i Sverige. Kan någon förklara för mig vad dom gäller för mig när jag ska vara föräldraledig. Från vilken land från jag ersättning? Tack på förhand!!! / vilsen mamma

Svar på tråden Jobbar i Norge,bor i Sverige,hur blir det med pappaledighet?