• Jag kom inte på något bättre

skulle du vågat säga så eller?!

Jag och bebisen var på b4 för en vecka sedan då hon är prematur, jag bodde på mödrarum/föräldrarum (har kommit hem nu).
    och eftersom att skötbordet som fanns på mitt rum inte fungerar (väggskötbord) så behövde jag gå till salen där hon låg (värmebädd) för att byta hennes blöjor, där det även är sköterskor som övervakar de andra prematurisarna..

Jag står där vid skötbordet och byter blöja, och precis då hon fått på sig allt så låter det "pluuurrrrrpppppppffff" som en riktig äcklig skit, jag suckar och kollar ifall hon bajsat, nepp, det var endast en fis. då tar jag på henne kläderna igen, "pluuuururrrrpppppfff" , jag suckar och kollar igen, nepp bara en fis, då går jag med henne in till mitt rum, hinner precis stänga dörren sen knackar det. Jag öppnar och där står en av sköterskorna..

"ska du inte byta på henne?!" säger hon, och jag svarar att jag inte kan byta på henne här inne på rummet, det var därför jag bytte inne på salen..
    "ja men du hade ju bytt på henne, sen så bajsade hon och du suckade! då måste man ju byta igen."
    Där står jag i dörren med dottern på två veckor på armen och kollar förvirrat tillbaka på sköterskan.. (kan hon verkligen tro att jag, bara för att jag är femton, inte kan ta hand om min dotter?! att jag inte har ORKEN att byta blöja på bebisen när hon bajsat, bara för att jag är femton? undrade jag! )

jag får bara ur mig "hon fes.." och sen stänger jag dörren, och mamma som ligger i sängen och kollar på tv ser verkligen chockad ut hon också.

Kan sköterskor verkligen bete sig sådär?! skulle hon vågat följa efter mig till mitt rum för att "läxa upp mig" ifall jag var dubbelt så gammal?

och nu till det som irriterar mig MEST..
    Varför antog hon bara att jag struntade i dotterns blöja och gick till rummet och kollar på tex tv istället? hon visste ju att det fanns skötbord där också!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-11-10 11:31
    ( Bara så att ni inte missförstår mig, jag suckade FÖRST och kollade SEN)

• Svar på tråden skulle du vågat säga så eller?!
  • snabla

fy f-n nej tror inte att hon skulle ha gjort det om du varit äldre...
    lycka till med lillan kram

• Alexandria

Dåligt gjort av sköterskan. Det är nog tyvärr så att hon tror att du inte är lika kapabel som en äldre mamma ja. Fördommar härjar överallt.

snabla skrev 2009-11-08 13:12:55 följande:
    fy f-n nej tror inte att hon skulle ha gjort det om du varit äldre... lycka till med lillan kram
    precis, usch för henne... fick ingen ursäkt senare heller!
    Tack :)
    Trollet05 skrev 2009-11-08 13:14:01 följande:
    Dåligt gjort av sköterskan. Det är nog tyvärr så att hon tror att du inte är lika kapabel som en äldre mamma ja. Fördommar härjar överallt.
    :/
  • puss

jag tror visst hon hade sagt till nån äldre också. har nog inget med din ålder att göra. om du kommer tolka vad folk gör som kritik mot din ålder är det nog för att du har komplex själv.
    andra bryr sig väl inte om hur gammal du är, bara du tar hand om barnet ordentligt. folk har annat att tänka på än din ålder.

det är tammefan roligt nästan jämt
  • puss
    Jag kom inte på något bättre skrev 2009-11-08 13:28:35 följande:
    precis, usch för henne... fick ingen ursäkt senare heller!Tack :) :/
    men gud, ursäkt förvad? ska hon säga "hörru, förlåt att jag trodde din unge hade bajsat"?

skärpning!
  • Pemmel
    puss skrev 2009-11-08 13:32:45 följande:
    men gud, ursäkt förvad? ska hon säga "hörru, förlåt att jag trodde din unge hade bajsat"? skärpning!
    En ursäkt för att hon trodde att barnet bajsat och hon struntat i det. Är väl fullt rimligt att få det?
    Sedan tror jag iofs också att det hade kunnat hända även om hon varit äldre.
  • Lilla K

Du skriver ju att skötbordet på ditt rum inte fungerar, och att du sa det åt henne, så det verkar ju underligt att hon skulle tro att du gick till ditt rum för att byta?

Jag kan inte se att något av det hon säger syftar på din ålder. Kanske har hon tyckt att du verkar osäker, som vilken förstagångsmamma som helst, oavsett ålder. Kanske har hon tyckt att du verkar nonchalant, precis som alla människor i alla åldrar kan vara. Vad vet jag, men all kritik man får beror inte på att man är ung mamma, eller gammal.

• puss

eftersom du dessutom upprepade gånger påtalar att det är SÅÅÅ jobbigt att byta blöja, vilket jag anser är en smula både omoget och onödigt, kanske det inte är så konstigt att hon undrar om du verkigen har gjort det?
    fundera över ditt eget beteende först, så kan du reflektera över varför folk bemöter dig som dom gör senare.  

puss skrev 2009-11-08 13:32:45 följande:
    men gud, ursäkt förvad? ska hon säga "hörru, förlåt att jag trodde din unge hade bajsat"? skärpning!
    en ursäkt för att hon bara antog och anklagade mig för att jag inte tänkte byta "bajsblöja" på min dotter.

Lilla K skrev 2009-11-08 13:48:22 följande:

Du skriver ju att skötbordet på ditt rum inte fungerar, och att du sa det åt henne, så det verkar ju underligt att hon skulle tro att du gick till ditt rum för att byta? Jag kan inte se att något av det hon säger syftar på din ålder. Kanske har hon tyckt att du verkar osäker, som vilken förstagångsmamma som helst, oavsett ålder. Kanske har hon tyckt att du verkar nonchalant, precis som alla människor i alla åldrar kan vara. Vad vet jag, men all kritik man får beror inte på att man är ung mamma, eller gammal.
    jag hade ju inte sagt det till henne innan hon frågade ifall jag inte skulle byta blöjan.
    puss skrev 2009-11-08 14:24:02 följande:
    eftersom du dessutom upprepade gånger påtalar att det är SÅÅÅ jobbigt att byta blöja, vilket jag anser är en smula både omoget och onödigt, kanske det inte är så konstigt att hon undrar om du verkigen har gjort det? fundera över ditt eget beteende först, så kan du reflektera över varför folk bemöter dig som dom gör senare.  
    när har jag sagt att det är såååå jobbigt?
    jag suckade eftersom jag nyss fått på henne kläderna, men det var ju inte precis som att jag stod och sa "men fyyy på dig unge, det är ju jätte ansträngande att byta blöja så sluta bajsa och kissa."
Svar på tråden skulle du vågat säga så eller?!