Hurviktit är det att följa kostrekommendationer?
Har precis fått ett +. Hur viktigt är det egentligen att följa livsmedelsverkets kostrekommendationer?
Har precis fått ett +. Hur viktigt är det egentligen att följa livsmedelsverkets kostrekommendationer?
Jag tro det e bra om man faktiskt följer dem då dem troligen har forskning på hur saker kan skada barnet. Och kan man undvika att öka risken genom att bar avstå från vissa saker e det ju toppen
Min högst personliga åsikt, inte alls. Försök äta varierat och näringsrikt. Man behöver ju inte klämma i sig tonvis av opastöriserad ost och tonvis av insjöfisk utan man klarar sig långt med sunt förnuft. Livsmedelsverket anser jag är alldeles för hätsiga. Listeria är inte vanligt i Sverige och detta med toxoplasma så ska det vara så att flesta som har katt ett skydd mot parasiten, kommer dock inte ihåg var jag har läst det någonstans. Sedan är det naturligtvis upp till var och en. :)
Jag tycker att det verkar vara lite överdrivet liksom... Jag älskar grönmögelost ibland, den gravade laxen på julbordet, en latte då & då, sushi ibland. Äter dessa livsmedel sporadiskt. Kan man inte fortsätta med det..?
Ber om ursäkt för stavningen i trådens rubrik, det gick lite för fort... :)
Det handlar ju om risker och sannolikheter. Det finns en vetenskapligt konstaterad risk med vissa livsmedel och vissa sätt att hantera livsmedel. Det betyder i princip att 99 gravida av 100 kan moffa grönmögelost i mängder utan att barnet på något sätt påverkas eller så. Medan kanske 1 av 100 får listeria och komplikationer i samband med det. (siffrorna är rena exempel).
Så det är ju upp till en själv och hur man väljer att leva sitt liv och vilken syn man har på risktagande. Antingen väljer man att utgå från att man tillhör dom 99% som allt går bra för, och slirar på kostråden, eller så vågar man inte ta risken att vara den där 1% som får komplikationer och därför följer man alla råd slaviskt.
Sedan så har jag för mig att vissa saker är "värre" i början av graviditeten, medan andra saker är "värre" i slutet av graviditeten. T.ex. alkohol har ju stor risk att vara skadligt när man än dricker under graviditeten, men är extrafarligt i början när barnet utvecklas, och lite mindre farlit på slutet när barnet i princip är färdigutvecklat och bara växer. Listeria vill jag minnas däremot är extra farligt i slutet av graviditeten (liksom svininfluensa, för att koppla till ett aktuellt ämne ), och inte lika farligt i början av graviditeten.
Jag läste eller hörde någonstans att det förekommer några fall av listerios hos gravida och nyfödda varje år. Men jämfört med antalet som är gravida och förlossningar årligen så är det ju inte många. Som sagt, det är ett personligt val.