• WolfTatto

Ensamstående pappa

Jag är ensamstående pappa till två tonårsbarn, en av varje sort! vad jag undrar över är att jag får höra att jag är en dukltig pappa som tar hand om båda barnen, men vaddå det är ju massor av mammor som oxå gör, är jag duktigare bara för att jag är pappa och gör det?

Visst är det kul att få beröm men isåfall ska ensamstående mammor oxå ha beröm!

• Svar på tråden Ensamstående pappa
  • qwoxy

Jag har många kollegor som blir förvånade och kanske rent av chockade av att det är jag som har huvudansvaret för min femåriga dotter. Visst, det är vanligare att mamman gör det, men det är väl varken svårare eller lättare för att man är pappa.

Möjligen är det lite svårare för att omgivningen tycker det är lite konstigt.

• WolfTatto
    qwoxy skrev 2009-11-08 09:26:45 följande:
    Jag har många kollegor som blir förvånade och kanske rent av chockade av att det är jag som har huvudansvaret för min femåriga dotter. Visst, det är vanligare att mamman gör det, men det är väl varken svårare eller lättare för att man är pappa. Möjligen är det lite svårare för att omgivningen tycker det är lite konstigt.
    Roligt att höra att du har din dotter! ja ibland reagerar omgivningen lite konstigt!
  • wellyes

Enligt mig är det absolut inget konstigt att du som förälder tar han om dina barn, oavsett vad du har för kön.

Men i samhällets ( =feministernas) ögon är det du beskriver som om en apa, eller annat djur, tar hand om människobarn, kan jag tänka mig. Det är därför de tappar hakan när de hör sånt här, som egentligen är helt naturligt.

• WolfTatto
    wellyes skrev 2009-11-14 20:29:18 följande:
    Enligt mig är det absolut inget konstigt att du som förälder tar han om dina barn, oavsett vad du har för kön. Men i samhällets ( =feministernas) ögon är det du beskriver som om en apa, eller annat djur, tar hand om människobarn, kan jag tänka mig. Det är därför de tappar hakan när de hör sånt här, som egentligen är helt naturligt.
    Helt sant
  • daddy XL

har oxå funderat på detta massor av ggr är ensam med 3 grabbar 2,4,6 år och när jag vart med dom på badhuset eller bara gått på stan har jag fått massor av kommentarer visst e jättekul men man undrar ju ändå varför ....

• WolfTatto

daddy XL skrev 2009-12-09 14:45:32 följande:

har oxå funderat på detta massor av ggr är ensam med 3 grabbar 2,4,6 år och när jag vart med dom på badhuset eller bara gått på stan har jag fått massor av kommentarer visst e jättekul men man undrar ju ändå varför ....
    ja, du gör ju bara vad du ska! men visst är alla som tar hand om tre barn i de åldrarna duktiga oavsett kön!
  • Rolling

Pappor kan inte ta hand om barn, fråga vilken socialtant eller familjerätt som helst
    (OBS IRONI)

• WolfTatto
    Rolling skrev 2009-12-09 22:48:28 följande:
    Pappor kan inte ta hand om barn, fråga vilken socialtant eller familjerätt som helst (OBS IRONI)
    näe vi e sånna som släpar knogarna i marken när vi går oxå!
  • wenger

Bara två ;) själv har jag två tonåringar boende hos mig på heltid och 3st mellan 3-5 som bor 3 veckor hos mig och 2 veckor hos mamman. Klart du inte är duktigare men det finns nog fler pappor än mammor som lämnar sina barn frivilligt tyvärr. Klart folk undrar när man bryter normen.

• WolfTatto
    wenger skrev 2009-12-24 00:15:30 följande:
    Bara två ;) själv har jag två tonåringar boende hos mig på heltid och 3st mellan 3-5 som bor 3 veckor hos mig och 2 veckor hos mamman. Klart du inte är duktigare men det finns nog fler pappor än mammor som lämnar sina barn frivilligt tyvärr. Klart folk undrar när man bryter normen.
    ja då har du ju fullt upp eller hur?
  • Decnet

Är själv ensam vårdnadshavare av in grabb och varit inne och fäktats i kommentarer som varit likvärdiga era.. Detta UNDER att någon med k*k kan ensammen ta hand om ett barn.. Heeeeelt otroligt enligt vissa..

Visst är det lite halvkorkat när man tittar lite objektivt på det hela, och det är lite så man känner sig lite könsdiskreminerad absolut. Skulle jag som pappa inte kunna ge barnet samma närhet och omtanke som ett fruntimmer?.. Nej.. Se till att bryta trenderna och ge mannen både samma rättigheter till barnen som kvinnorna.. Vi var juh med och skapade, då kan vi fan vara med och göra resten också..

• wenger
    WolfTatto skrev 2009-12-24 12:03:53 följande:
    ja då har du ju fullt upp eller hur?
    haha ja det är lite att göra men får ju koppla av när jag bara har tonåringarna annars är det städa, laga mat, läxläsning och leka med barnen varje vaken sekund känns det som :) tycker det är jättekul nu när man har nya småbarn hemma man kan få pyssla om och göra saker med.

Råkade ut för lite såna kommentarer i början om man var hemma och bakade med barnen t.ex då blev ju folk helt förvirrade men det har lagt sig. Och i kontakt med familjerätt o dyl nu inför våran boendetvist så har ingen ifrågasatt att barnen skulle ha mindre bra hos mig snarare tvärtom dom märker ju att barnen mår bättre när dom är hos mig så är adrig någon som ifrågasatt det.
  • WolfTatto
    Decnet skrev 2009-12-24 12:08:08 följande:
    Är själv ensam vårdnadshavare av in grabb och varit inne och fäktats i kommentarer som varit likvärdiga era.. Detta UNDER att någon med k*k kan ensammen ta hand om ett barn.. Heeeeelt otroligt enligt vissa.. Visst är det lite halvkorkat när man tittar lite objektivt på det hela, och det är lite så man känner sig lite könsdiskreminerad absolut. Skulle jag som pappa inte kunna ge barnet samma närhet och omtanke som ett fruntimmer?.. Nej.. Se till att bryta trenderna och ge mannen både samma rättigheter till barnen som kvinnorna.. Vi var juh med och skapade, då kan vi fan vara med och göra resten också..
    Kunde inte hållit med dej mer!
  • WolfTatto
    wenger skrev 2009-12-24 13:50:37 följande:
    haha ja det är lite att göra men får ju koppla av när jag bara har tonåringarna annars är det städa, laga mat, läxläsning och leka med barnen varje vaken sekund känns det som :) tycker det är jättekul nu när man har nya småbarn hemma man kan få pyssla om och göra saker med. Råkade ut för lite såna kommentarer i början om man var hemma och bakade med barnen t.ex då blev ju folk helt förvirrade men det har lagt sig. Och i kontakt med familjerätt o dyl nu inför våran boendetvist så har ingen ifrågasatt att barnen skulle ha mindre bra hos mig snarare tvärtom dom märker ju att barnen mår bättre när dom är hos mig så är adrig någon som ifrågasatt det.
    Vad härligt, det gläder mej mycket att du har fått det så bra med dina barn! du låter som en toppenförälder!
  • fmvjc

Jag förstår inte allt uppståndelse.
    Jag fick huvudansvaret för mina barn när dom var 4, 6 och 8 år gammla.
    Nu är dom 11, 13 och 15 och sover iaf oftast hos sin mor varannan vecka.
    Men jag har vart med om när helt främmande människor kommer fram och tycker att man gör ett bra jobb.
    Men vadå. det är ju självklart att man gör ett bra jobb. det gör även en ensamstående mamma.

Är det bara för att man är pappa och då förväntas man inte kunna ta hand om barnen ordentligt??

• WolfTatto
    fmvjc skrev 2010-01-18 09:27:50 följande:
    Jag förstår inte allt uppståndelse. Jag fick huvudansvaret för mina barn när dom var 4, 6 och 8 år gammla. Nu är dom 11, 13 och 15 och sover iaf oftast hos sin mor varannan vecka. Men jag har vart med om när helt främmande människor kommer fram och tycker att man gör ett bra jobb. Men vadå. det är ju självklart att man gör ett bra jobb. det gör även en ensamstående mamma. Är det bara för att man är pappa och då förväntas man inte kunna ta hand om barnen ordentligt??
    Håller helt å fullt med dej! har man satt barnen till världen så får man se till å ta hand om dom oxå! dessutom är det ju det bästa som finns att ha sina barn hos sej eller hur?
  • Maravillo

Nä, du är inte duktigare, men jag slår vad om att dina ungar tycker du är grym.

Ja, vad är svårast (eller lättast)? Att bara göra det som förväntas av en, eller att göra lite mer. Som pappa blir man ibland underskattad av folk som inte inser att man faktiskt tar det mesta av ansvaret, på dagis i början osv. Jobbar mamman osv. Konstiga frågor och ingen blöjreklam ställd till mig men dubbla till min sambo

Men ofta får man uppmuntran, särskilt av mammor, och det är ju lite larvigt men mysigt och vi behöver alla lite beröm ibland. SYnd att mammor inte får det beröm de förtjänar alla gånger. Jag ska börja berömma lite mer.

• WolfTatto
    Maravillo skrev 2010-01-23 23:00:17 följande:
    Nä, du är inte duktigare, men jag slår vad om att dina ungar tycker du är grym. Ja, vad är svårast (eller lättast)? Att bara göra det som förväntas av en, eller att göra lite mer. Som pappa blir man ibland underskattad av folk som inte inser att man faktiskt tar det mesta av ansvaret, på dagis i början osv. Jobbar mamman osv. Konstiga frågor och ingen blöjreklam ställd till mig men dubbla till min sambo Men ofta får man uppmuntran, särskilt av mammor, och det är ju lite larvigt men mysigt och vi behöver alla lite beröm ibland. SYnd att mammor inte får det beröm de förtjänar alla gånger. Jag ska börja berömma lite mer.
    jag ska fälja ditt exempel och oxå berömma mammor mer!
  • Str4nger

Alla behöver vi väl lite beröm ibland :)

• WolfTatto
    Str4nger skrev 2010-01-25 21:32:29 följande:
    Alla behöver vi väl lite beröm ibland :)
    sant!
Svar på tråden Ensamstående pappa