• Anonym (tandlös..)

32 år och ska få tandprotes...

Fram tills jag var 19 år var mina tänder helt ok sen blev de lite sämre och jag väntade in i det längsta för att slippa gå till tandläkaren.

Men de flesta tänderna var helt ok, jag fick dra ut visdomständerna och någon hörntand.

När jag fick en allvarlig sjukdom för några år sen började mina tänder mer eller mindre ramla isär.

Nu efter 3 år har jag inga hela tänder kvar utan mest tandstumpar.

Min tandläkare vill söva mig och dra ut de flesta resterande stumpar och då jag inte har råd med tänder som sitter på titanskruvar så får jag sådana proteser som min mormor hade. Såna man ser gamla på roliga filmer har som de tappar ut etc.

Jag tror inte min pojkvän kommer tycka att det är positivt att jag inte kan rispa honom med tänderna om jag suger av honom eller att det är sexigt med tänderna i ett glas vatten jämte sängen.

ville bara skriva av mig.

• Svar på tråden 32 år och ska få tandprotes...
  • Anonym

Usch vad tråkigt att du har så dåliga tänder. Men det finns ju hjälp att få.
    Att din kille har problem med hur du suger av honom är väl egentligen ditt minsta problem?
    Hur mycket kostar "riktiga" tänder? Kan du ta ett banklån? Samla in pengar hos vänner och släktingar? Kan du spara ihop till nya tänder och använda löständerna under tiden? Du kanske kan söka pengar ur någon fond (lista finns på biblioteket).

• Anonym

Inte för att vara elak på nåt sätt, (jag lider med dig) men vad kostar såna proteser? Jag har också väldigt dåliga tänder o ständig tandvärk...

• vindil

Jobbigt, men tänk hur mycket pengar du kommer spara på tandkräm!

• Anonym (tandlös..)
    Anonym skrev 2009-11-05 20:31:36 följande:
    Usch vad tråkigt att du har så dåliga tänder. Men det finns ju hjälp att få. Att din kille har problem med hur du suger av honom är väl egentligen ditt minsta problem? Hur mycket kostar "riktiga" tänder? Kan du ta ett banklån? Samla in pengar hos vänner och släktingar? Kan du spara ihop till nya tänder och använda löständerna under tiden? Du kanske kan söka pengar ur någon fond (lista finns på biblioteket).
    När det gäller avsugning tänker jag mest på när någon skämtsamt sagt att tandlösa (gamlingar) antagligen suger bättre än de med tänder.
    Jag tror inte han har problem om jag suger av honom med eller utan tänder.

Varje tand kostar 4600-4800kr då vet jag inte om stiftet och tandläkarkostnaden är inräknad.
    Hängande broled ca 1800kr
    Jag vet inte hur många tänder man skaffar om man sätter in fast protes men vanligtvis har man 28 tänder utan visdomständer.

tandvårdstödet förutom de 150kr så får man om det kostar mellan 3000-15000kr 50% rabatt
    mer än 15000kr 85% rabatt

Jag kan inte begära att mina föräldrar eller min rätt nya pojkvän ska ta lån åt mig då jag inte får något själv. Har hos kronofogden.

Har kollat upp fonder men inte hittat någon passande.

Är ensamstående mamma med en 5 åring och är sjukskriven så några större inkomster har jag inte. Vet inte ens om jag blir fortsatt sjukskriven efter början av året.
  • Anonym (tandlös..)
    vindil skrev 2009-11-05 20:55:22 följande:
    Om jag minns rätt så borstade mormor sina löständer...
  • Anonym

Kan du inte sätta kronor på tandstumparna då? Då behövs ju inga titanskruvar utan måste bli lite billigare iallafall? Kolla upp fonder också som #1 sa. Eller någon form av avbetalningsplan? Gå till fler tandläkare om inte din går med på det, någon annan kanske gör.

• Anonym (tandlös..)
    Anonym skrev 2009-11-05 20:32:19 följande:
    Inte för att vara elak på nåt sätt, (jag lider med dig) men vad kostar såna proteser? Jag har också väldigt dåliga tänder o ständig tandvärk...
    Jag får det på högkostnadskortet då jag går på kbt för tandvårdsrädsla på sjukhustandvården.
    Dvs 900kr/år
  • Anonym (tandlös..)
    Anonym skrev 2009-11-05 20:57:13 följande:
    Kan du inte sätta kronor på tandstumparna då? Då behövs ju inga titanskruvar utan måste bli lite billigare iallafall? Kolla upp fonder också som #1 sa. Eller någon form av avbetalningsplan? Gå till fler tandläkare om inte din går med på det, någon annan kanske gör.
    Jag går till sjukhustandvården och jag tror inte det blir många tandstumpar kvar efter att 2 tandläkare ska operera i min mun 4-6 timmar (dock har jag inte fått den tiden än)
  • Mary Jo

Men det finns ingen avbetalningsplan då?
    Eller,ta en protes först och så börjar du spara?
    Även om det är en dyr summa så är det ju faktiskt värt det!
    Hoppas det löser sig!

• mamita64
    vindil skrev 2009-11-05 20:55:22 följande:
    Du kan ju inte vara på riktigt.
    Så enfaldigt svar till en som är ledsen och mår dåligt.
    Fy sjutton alltså
  • Mrs Winter
    Anonym skrev 2009-11-05 20:32:19 följande:
    Jag betalade 26.000 kr ur egen fick för ca 12 år sedan.Har nytt i nästan hela överkäken.Det är fastsittande broar/bryggor,har det även nertill.Ej titanskruvar.
    Var glad att du kan få nya tänder,de är så fina nu mot för det vi hörde om tandproteser förr.
    Ett påspacklat skal är ej allt.
  • vindil

Anonym (tandlös..) skrev 2009-11-05 20:55:58 följande:

Om jag minns rätt så borstade mormor sina löständer...
    Jag menade inte att vara hånfull. Menade att man får se det positiva. Visst får du köpa sånt där rengöringsmedel som gör att de inte torkar ut, eller som din mormor gjorde - borsta dem och rengöra dem från matrester - men du spar ju in på tandläkarbesök och rotfyllningar blir ett minne blott. Iofs kostar väl besök hos tandhyginisten lite kanske, är inte så insatt.
  • Menhir

Först: det är sorgligt att det gått så långt att du inte kan spara på tänderna.

När det gäller proteser så brukar det funka rätt bra även om man tex inte kan bita av ett äpple och får lära sig att tugga lite annorlunda (ha mat på båda sidorna samtidigt tex).

Du är ung och ska kunna tugga mat ännu många år. När tänderna saknas "sparar kroppen in" på käkbenet som alltså långsamt långsamt bryts ner. Jag tycker därför absolut att du ska ställa in dig på titanimplantat så småningom även om det inte är någon brådska. Det är förståss också tryggare att ha "tänder" som sitter fast och inte kan lossna (även om implantat kräver mycket skötsel!).

I sällsynta fall kan man få implantat betalda av landstinget men det är som sagt ovanligt. Troligen får du "nöja" dig med avtagbara proteser tills du har möjlighet att bekosta implantaten själv.

Hoppas det kommer fungera bra för dig!
    Menhir, leg tandläkare

• Platano

Det hade helt klart varit billigare att åka utomlands och fixa dina tänder. Beklagar din situation hoppas det ordnar sig med implantat. Fungerar implantat som vanliga tänder annars?

• zygoma girl
    maddisen m 3 skrev 2011-09-04 22:12:57 följande:
    Hej vet någon vad som menas med detaljerat avtryck till helprotes
    Ja, varför frågar du? Dvs vad ska du ha svaret till, egen nyfikenhet eller som svar på en tenta?
  • zygoma girl
    maddisen m 3 skrev 2011-09-04 22:19:13 följande:
    Ska göra ett detaljerat avtryck snart nämligen
    Jag har svarat i din nya tråd.
  • Anonym (Ensamstående mamma)

Jag saknar 3 kindtänder just nu.
    I övermorgon saknar jag ytterligare 2 kindtänder, och en visdomstand som behöver opereras ut från tandköttet.

Det blir med andra ord så att min tuggfunktion kommer att påverkas av att jag kommer att sakna 3 st kindtänder på ena sidan i nedre käken och en kindtand på den andra sidan i nedre käken.
    Jag har fått information om titanskruvar, men är skeptisk. Det kostar verkligen mycket pengar och tänk om jag inte tål materialet.

Jag funderar faktiskt på delprotes. Jag har letat efter information om det, och dagens avtagbara tandproteser ser ju fina ut. 
    Min mamma hade helprotes i övre käken och delprotes I underkäken. Hon fick den väldigt ung och tog inte hand om sin munhälsa så bra. 

Jag tror att jag faktiskt vill ha löständer och inte en större glugg i munnen. Jag som dessutom gillar att äta och njuta av mat. Bara det blir en trevlig känsla i munnen och inget obehag. 

Svar på tråden 32 år och ska få tandprotes...