• mytrouble

När får barn TIDIGAST komma hem?

Hej!

Är ensamstående och väntar tvillingar (v 29+2) - mina första barn. Har under hösten flyttat från Stockholm upp till Norrland för att få hjälp av mamma under första tiden med barnen. Bor tillfälligt med mamma i hennes lilla tvåa. Möbler och allt är kvar i Stockholm i väntan på att jag skulle få en lägenhet här uppe. Nu har jag precis fått den, men inser att den måste totalrenoveras först. Hade trott att den skulle vara klar senast i mitten av november - men fick idag veta att det kan dröja mycket längre än så! {#lang_emotions_frown} Det känns nästan omöjligt att flytta in före allt är klart - eftersom även golven troligen ska bytas. Jag hade ju räknat med att allt skulle vara klart med lägenheten och förberett innan barnen kommer, för efter dom kommit blir det ju helt omöjligt för mig att göra någonting annat i ett antal månader. Så nu är jag smått förtvivlad och jätteorolig att det inte ska hinna bli klart innan dom kommer hem. Dom kan ju mycket väl födas för tidigt.

Jag undrar - när är det TIDIGASTE som barn kan få komma hem från sjukhuset? För då bara måste allt vara klart - till varje pris! Är det vecka 34+0 som gäller, eller?

• Svar på tråden När får barn TIDIGAST komma hem?
  • Fotavtryck

Så olika.
    En kompis som fick ETT barn i v. 31 fick komma hem på bf-dagen
    En annan som fick tvillingar i v. 31 fick komm ham efter tre veckor. (utan eftervård osv.9
    En annan som fick tvillingar fick barn i v. 41.

Så ingan kan svara på din fråga.
    Tyvärr.

Allt beror ju på hur barnen mår.

• Burberry

Varierar väl från ställe till ställe. Hos oss är det 2,5 kilo som gäller. Mina tvillingar föddes i vecka 35, de stannade en månad på sjukhus, var inte sjuka utan där bara för tillväxt.

Att ha barn är inte mera jobbigt än man gör det!
  • MalinAnnaJosefine

Det beror ju på hur barnen går upp i vikt.

Min son vägde 2585 gr när han föddes, men höll sitt socker så dåligt att vi var på neonatal i 4 veckor.

• cloudberry79

Som sagt, det varierar oerhört. En del behöver bara växa till sig, en del barn behöver mycket långvarig vård. Man kan räkna på ungefär BF, men många kommer hem före det och några efter.

If you love me - please don't feed me!
  • mytrouble

Tack för svaren! Men det verkar som ni missförstått min fråga. Jag undrar alltså inte NÄR barnen får åka hem - för det förstår jag också att det varierar. Utan när de TIDIGAST får åka hem. Man låter väl inte barn födda FÖRE vecka 34+0 åka hem direkt även om vikt och allt annat är bra - eller? Jag har fattat som att det går en gräns där oavsett hur barnet mår etc. Så jag kan räkna med att dom iallfall inte kommer hem FÖRE den åldern. Förstår ni? {#lang_emotions_smile}

Väntar tvillingar, vecka 29+2
  • Katarina76

Jag tror knappast du får åka hem före v. 34+0, de flesta barn orkar inte äta själv då. Men jag hoppas du inte ska renovera själv? Ifall du föder för tidigt är du också kvar på neo lika länge som barnen.

• Goffer

Mina tvillingpojkar föddes i v. 32 den 3 februari i år. Hugo vägde 1906 och Ville 1607. Pojkarna kom hem den 22 februari efter 19 dagar på neo. Dom fick åka hem med sonden kvar som togs bort 2 dagar senare.
    Tiden man e kvar styrs inte alltid av vilken vecka utan hur dom mår och när dom kan äta själva.
    Vi valde bort amningen på sjukhuset vilket förkortade våran sjukhustid med minst 2 veckor.

• mytrouble
    Katarina76 skrev 2009-11-04 19:37:58 följande:
    Jag tror knappast du får åka hem före v. 34+0, de flesta barn orkar inte äta själv då. Men jag hoppas du inte ska renovera själv? Ifall du föder för tidigt är du också kvar på neo lika länge som barnen.
    Tack för vettigt svar! Och det verkar av svaren här också att inga barn kommit hem innan dess. Mina är ju dessutom lite i underkant viktmässigt redan nu - så då är väl risken ännu mindre...? Nej, för jösse namn. Jag gör ingenting själv. Det är ju fastighetsägaren som ska renovera - och det är det som det tydligen är sån väntetid på {#lang_emotions_frown} Men då ska jag säga till dom nu att det MÅSTE vara klart senast 8 december (= v 34+0) - annars vete tusan vad jag ska ta mig till... {#lang_emotions_cry}
  • Goffer

Väntar du tvåäggs eller enäggs?

Väntar du tvåäggs så kan du mycket väl gå tiden ut.

Jag fick enäggs som delade hinnsäck så jag hade planerat snitt v. 32.

• mytrouble

Ja gud, vi får verkligen hoppas det. Men man VET ju aldrig. Det är 'tvåäggs' (DC/DA) alltså varsina moderkakor och dubbla hinnor... Vet inte hur vanligt det är att såna föds för tidigt. Statistik för tvillingfödslar räknar väl säkert ihop enäggs och tvåäggs? Mitt ev planerade snitt skulle bli i v 36 nånting tror jag...
    Men tack för påminnelsen! {#lang_emotions_smile} Alltid ett litet positivt hopp i mörkret!

• Carr0n

Jag fick tvillingar i v36. Först så skulle vi få åka hem dagen efter.
    Mina vägde 3105g och 2750g.
    Men under natten så fick den större svårt att andas pga att dom fick dra ut honom med sugklocka och var tvungen att ligga och få hjälp att andas i 2 dagar.. så efter 5 dagar fick vi åka hem, då var hans lungor mogna.

• Jaz1

Våra tvillingpojkar föddes v 31+5. Vi åkte hem från Neo när de var v 35+1, men då åt de inte alls själva utan vi sondmatade dem och de vägde då 2,3 kg. I vårt fall var det avgörande att vi fick åka hem, fast de varken kunde äta själva och inte var över 2,5 kg, att de hade fått stabil andning och att de kunde hålla kroppstemeraturen. Det kanske finns en gräns vid v 34, som flera här har skrivit.

• hotten

som regel utgår man ifrån att barnet kan hålla värmen bra, kan äta själv (sen kan man behöva ha sonden för att barnet inte äter bra eller orkar äta så mycket som behövs men som regel försökerman att få bort sonden innan man åker hem, då det inästan samtligafall förkortar användandet av sond.) men åkerman hem med sond så har man vart inne ett bra tag, de skickar aldrig hem nån nästadag med sond!

De vanliga är väll att man kan åka hem runt v 37 då man längre inte klassas som prematur om man hade fötts då... men v 35-42 är väll nått att ha i minnet, tror det är sällan man åker hem i v 34 å inte innan iallfall..
    sen har de säkert övereende för dig som ensam stående att du inte kan åka hem med ett barn utan att båda måste kunna åka hem samtidigt, vilket förmodligen ökar tiden på sjukhuset med en vecka eller två

• mytrouble

Tack alla söta för era svar! {#lang_emotions_kiss} Känns som jag har hyfsad koll på ungefärliga hemkomst-datum nu {#lang_emotions_dreamer} Har dessutom fått glädjande besked från fastighetsägaren idag (jätteschysst vaktis) och dom ska tydligen ge mig förtur så att allt är klart 1 dec (då är jag v 33+1) Så jag är så glad idag - allt verkar lösa sig!! {#lang_emotions_sunny}

Väntar tvillingar, vecka 29+4
  • BebisVagga

min son e 15 veckor prematur.. vi var hemma 3 veckor inna BF.. så i 2.5 månad låg vi inne

• jenkaan

jag arbetar på en neonatalavdelning som sjuksköterska. Vi blir nog i princip alltid inkopplade när ett barn föds innan v 36+0. När man föds innan 36+0 hör det till ovanligheterna att man orkar äta själv fullt ut, vi brukar sätta sond för att stötta barnet direkt så att barnet inte behöver lägga all sin energi på att äta via bröst/snipa/napp. Sen föds det såklart titt som tätt barn innan v 36+0 som inte alls har problem att orka äta utan verkar mer mogna. Ett annat bekymmer när man föds tidigt är att man kan ha svårt att hålla värmen, vissa barn behöver kuvösvård eller värmemadrass.

Om manfår ett friskt barn exempelvis i v33 händer det att vårdtiden på neo blir väldigt kort, så snart man är "stabil", kan försörja sig "per os" (dvs klara sig utan dropp" och kan hålla värmen själv kan det vara aktuellt att man får gå hem med stöttning av vårt hemsjukvårdsteam. Dessa barnen kan med hjälp av hemsjukvården vara hemgångsklara redan i v 34-35, naturligtvis är föräldrarna då upplärda på att sondmata och gör det i hemmet.

Om man föds ex i v27 brukar vi mycket snart få frågan från föräldrarna "hur länge behöver vi ligga inne", då brukar vi svara: Räkna med att stanna tills dess att barnet skulle ha fötts, allt innan det är "bonus" och påverkas av mycket saker på vägen. Ex på hinder på vägen är infektioner, lungskador relaterat till prematuritet, hjärtfel relaterat till permaturitet mm mm.

Variationerna i när man är hemgångsklar är mycket stora!

Lycka till önskar tjejen som tycker hon har världen roligaste jobb!

• Burberry
    jenkaan skrev 2009-11-10 11:06:09 följande:
    jag arbetar på en neonatalavdelning som sjuksköterska.Lycka till önskar tjejen som tycker hon har världen roligaste jobb!
    Och vi som haft våra barn på neo tackar dig och alla andra duktiga och engagerade sköterskor som gillar sitt jobb. Ni är guld värda!
    Att ha barn är inte mera jobbigt än man gör det!
  • mytrouble

jenkaan: Jättetack för ditt fina svar!! {#lang_emotions_sunny}
    Men det verkar ändå som att i princip ingen liten kommer hem före v 34.
    Låter härligt att du trivs så bra med ditt jobb. Säkert därför man hör att det ofta är så bra bemötande på neonatalen - pga personal som du {#lang_emotions_laughing}

Väntar tvillingar i vecka 30+1
  • tss

På danderyds sjukhus funderar det så här med hemkomst:

Tidigast 34+0 med hemsjukvård
    Tidigast utskrivning 35+0.

• 4blommor

Min dotter föddes i vecka 28+5 o fick komma hem i vecka 33+6, för att det gick bra för henne men till stor del pga att vi redan är veteraner inom prematurbarn.. fått 2 tidigare...:) hade dock en extra vecka hemsjukvård, men det e bara mysigt tycker jag =)

Svar på tråden När får barn TIDIGAST komma hem?