• BaraLillaIda

Be safe izi kid X1 Framåtvänd??

Vi har en Be Safe izi kid X1 bilbarnstol sedan ett bra tag tillbaka nu. Men nu har lillan blivit för lång så vi måste vända stolen så att hon åker framåt. Kan man göra det med den stolen? Hur gör jag i så fall?

Jag har vatt inne och googlat det men jag hittar inget.
    Kan nån hjälpa mig?

• Svar på tråden Be safe izi kid X1 Framåtvänd??
  • cicci85

Den är väl enbart bakåtvänd. Men om hon är för lång så kan du inte ändå inte använda en kombistol framåt. Tänk på att barn ska åka bakåtvända så¨länge som möjligt, MINST 4-5 år. När barnet vuxit ur den bakåtvända stolen köper man en bältesstol.

• Joico

Ställer mig bakom varenda ord som cicci85 sa. Helt rätt

• thecarseatlady

Eftersom du funderar på att vända stolen framåt(vilket ju inte går) tolkar jag det som att din flicka inte har vuxit ur stolen. Kan det stämma? Stolen är urvuxen först när barnet har en tredjedel av huvudet över kanten, ungefär i höjd med toppen av barnets öron. ELLER när stolens viktgräns har passerats, vilket i ert fall då är 18kg. Att barnet får sitta med böjda ben har ingen betydelse för säkerheten.

• Finesse

oj.. var tvungen att kika på din sida bara för att.. du skriver att din tjej blivit för lång för att sitta bakåt.. men hon är ju inte ens 2 år!

Min dotter är 2 dagar äldre än din så ja jag vet hur stor ett barn på 1 å 10 är.. Min dotter är ca. 90 cm lång och väger 12-13 kg.. men hon har inte växt ur sin stol på länge..
  • Cecci78
    BaraLillaIda skrev 2009-11-04 09:21:29 följande:
    Vi har en Be Safe izi kid X1 bilbarnstol sedan ett bra tag tillbaka nu. Men nu har lillan blivit för lång så vi måste vända stolen så att hon åker framåt. Kan man göra det med den stolen? Hur gör jag i så fall?Jag har vatt inne och googlat det men jag hittar inget.Kan nån hjälpa mig?
    om hon verkligen är för lång för stolen så rekommenderar jag en Britax Two Way, den har hög rygg o min son som är drygt 110 lång, vet ej exakt, sitter jättebra i den, den är inte urvuxen än på ett bra tag
  • myskatt

Inte kan hon vara för lång vid 1 år och 10 månader?

Min fyraåring på 105 cm och 17 kg satt i sin fram tills förra veckan. Hade inte ens huvudet över kanten.
    3 år och 7 månader. Bak i en V70 97:a.

Mamma till ~ Tilde ~ 051202 ~ myskatt.com
  • cicci85

OJ, är barnet så litet! TS: vänd inte, livsfarligt om ni krockar.

• Adventuredad

Håller med carseatleady och de övriga.  En Izikid har standardhöjd på ryggen vilket innebär att de flesta barn kan åka bakåtvända till 4 år om dom inte är långa.  Ett barn som är 110 cm brukar få plats i denna stol.

• BaraLillaIda

Nä för lång så e hon inte men hon sitter i sort sett med benen uppe i ansiktet.
    Jag frågade bara om det går att vända stolen fråmåt för att eventuellt underlägga för henne så att hon inte åker så obekvämt.

• 4an

Kan ni inte placera stolen på annan sätesplats i bilen så att hon får mer benutrymme? Om det annars är så trångt för benen redan nu, så kanske ni måste överväga att byta bil.

• Finesse
    BaraLillaIda skrev 2009-12-17 07:32:11 följande:
    Nä för lång så e hon inte men hon sitter i sort sett med benen uppe i ansiktet. Jag frågade bara om det går att vända stolen fråmåt för att eventuellt underlägga för henne så att hon inte åker så obekvämt.
    Antagligen så har ni stolen förnära sätets rygg vilket resulterar i dåligt benutrymme. Försök sätta stolen någon annanstanns eller längre ut på sätet. Eller köp en större bil.

Jag har märkt hur dåligt barn kan sitta i samma stol som dom sitter bra i. Vi har en britax hi-way det har även svägerskan till Ebbas kusiner. Vi har bara ett barn så vi kan ha stolen långt ut på sätet i vår saab 9-5. Ebba sitter hur bra som helst där, inga knän i ansiktet. MEN hon åkte i sin kusins stol häromdagen.. dom har två barn så en i baksätet å en i framsätet, Ebba satt i framsätet.. Det fanns inget benutrymme överhuvudtaget så hon satt riktigt illa å grät hela tiden eftersom hon kunde knappt röra sig.

Så det jag vill komma fram till är att ni kan försöka fixa och trixa så hon sitter bra.
  • Przemek
    myskatt skrev 2009-11-04 21:21:08 följande:
    Inte kan hon vara för lång vid 1 år och 10 månader?

Min fyraåring på 105 cm och 17 kg satt i sin fram tills förra veckan. Hade inte ens huvudet över kanten.
    bad installation! 3-point belt routed wrong!
Svar på tråden Be safe izi kid X1 Framåtvänd??