Hej!
Jag har nån slags luddig kanyl/blodådrefobi.... Eller iallafall har haft tror jag...
Sen jag var gravid blev det bättre....
När jag var typ 15 skulle jag få hjälp av dåvarande PBU... JAg fick träffa nån psykolog som hade lärt sig någon ny metod... Jag skulle blunda..... tänka på "det läskiga"... medans hon knäppte med fingrarna, höger-vänster-häger-vänster....
Jag träffade henne 2-3 gånger, sen blev det sommarlov och besöken slutade. Sen hörde jag inget mer från dem. UNDERBAR hjälp....!! *mycket ironisk*
När jag var typ 19 (och började noja för att skaffa barn eftersom det innebär blodprov o så...) så var jag på vippen att gå med i en teststudie för en ny terapiform...
Hade mailkontakt med denna psykolog eller vad han var, men jag fegade ur i sista stund och så vart det inget med det....
Så blev jag gravid.... 24 år gammal.... Vid inskrivningen skulle man ta stick i fingret och venprov. (Ryser av blotta ordet...)
Jag fick närapå panik och höll på att svimma... Jag satt i min sambos knä och grät när de skulle sticka i fingret.
Armen fick vi vänta med, jag klarade inte av det.... (Lite intressant info är att jag ALDRIG hade tagit blodprov i armen innan detta... Tror att det är en rest från tidigare liv, om man nu tror på detta...
)
Så kom då dagen då venprovet skulle tas... Jag hade laddat hela dagen... EMLA på SÅKLLART...!! Fattas bara annat...!
Fick ligga ner på britsen och jag höll min kompis krampaktigt i handen - men det kom inget blod. Sköterskan försökte länge, men utan lycka och vi fick avsluta.
Andra gången gick det lite bättre... EMLA på och sköterskan fick ut vad hon behövde...
SOM jag mådde dåligt inför dessa prover....! Det var ruskigt... För att inte tala om att jag gav den stackars sköterskan prestationsångest... fick jag höra i efterhand...
Tredje gången gick det faktiskt bra, EMLA på och så körde vi... Och de sade alltid att jag var SÅ DUKTIG...!
Men så i vecka 33 startade min förlossning.... möttes upp av ambulans och de satte kanyl i handen... *ryyys*
(usch, nu mår jag dåligt.... Blää, min fobi kanske inte är borta trots allt....)
Jag låg på sjukhuset i sex dagar och de tog venprov typ 4 gånger - alla utan EMLA, de första gångerna fanns det ju ingen tid, då det var lite akut... Jag kände mig FANTASTISKT duktig som klarade av det...!
Jag fick två sprutor i baken, men trots att de gjorde lite ont var det ingen fara, för sprutor klarar jag av.
Handen där katetern satt rörde jag knappt alls under de dagarna... Höll den så stilla jag kunde för att undvika att känna hur det kändes...
FRIHET när de tog bort den på morgonen dagen då jag skulle åka hem. Men även det var otäckt.... =/
Ojj... detta blev långt... och inget vidare svar på dina frågor...
MEn nåt med kognitiv beteendeterapi har jag för mig ska vara bra......... Kolla upp det....
Kram och jag önskar dig all lycka på din väg att bli fobifri!!!