• crimson

Vad är det som luktar så illa i badrummet?

Emellanåt luktar det fruktansvärt illa i mitt badrum. Jag bor i en hyresrätt som är stambytt. Jag har rensat golvbrunnen, handfatet och vattenlåset, toaletten är en vägghängd variant så man kan inte lyfta på något lock och rengöra.

Jag misstänker att lukten kommer från tvättmaskinen, det luktar inte illa i själva trumman men det kanske finns något filter någonstans? Eller att det har fastnat gojs i rören? Någon som har erfarenhet eller nån idé?

• Svar på tråden Vad är det som luktar så illa i badrummet?
  • luckyme83

använder du tvättmaskinen ? om du inte gör det så kan det funka att du spolar vatten i det rör som vattnet från tvättmaskinen rinner ut i..

• Cremo

Jordalger tenderar att lukta hur mycket man än rensar och sköljer. Kanske det är det? Det enda jag tycker funkar är att köra med klorin, men det är ju inte så särskilt miljövänligt.

• crimson
    luckyme83 skrev 2009-11-03 16:10:05 följande:
    använder du tvättmaskinen ? om du inte gör det så kan det funka att du spolar vatten i det rör som vattnet från tvättmaskinen rinner ut i..
    Ja den används några ggr i veckan, den är helt sprojlans ny, köpte den för 2-3 månader sedan.

Men alltså spola vatten med typ duschslangen ner i röret?
  • crimson
    Cremo skrev 2009-11-03 16:11:41 följande:
    Jordalger tenderar att lukta hur mycket man än rensar och sköljer. Kanske det är det? Det enda jag tycker funkar är att köra med klorin, men det är ju inte så särskilt miljövänligt.
    Köra en tom maskin med klorin? Rensar det rören oxå? Trumman är ju helt luktfri.
  • luckyme83
    crimson skrev 2009-11-03 16:12:41 följande:
    Ja den används några ggr i veckan, den är helt sprojlans ny, köpte den för 2-3 månader sedan.Men alltså spola vatten med typ duschslangen ner i röret?
    fast om du använder tvättmaskinen så är det nog inte problemet..
    men om man inte gör de, så kan det hjälpa att spola i det röret som avloppsvattnet från tvättmaskinen rinner ut i....
  • DonaAna

Testa med lite propplösare i dusch och handfat, det kan sitta såpass långt ner att man inte kommer åt när man rensar. (syns inte heller)

• Zabw

Jag har samma problem här hemma. Har dock inte tvättmaskin i samma rum. Har rengjort allt som går att rengöra.. Men vad är propplösare??

• crimson
    DonaAna skrev 2009-11-03 16:16:34 följande:
    Testa med lite propplösare i dusch och handfat, det kan sitta såpass långt ner att man inte kommer åt när man rensar. (syns inte heller)
    Jag har sniffat ner i avloppen och det verkar inte som att det är därifrån det kommer men det är absolut värt att testa!
  • crimson
    Zabw skrev 2009-11-03 16:18:28 följande:
    Jag har samma problem här hemma. Har dock inte tvättmaskin i samma rum. Har rengjort allt som går att rengöra.. Men vad är propplösare??
    går att köpa på affären, heter propplösare kort och gott
  • Zabw

Absolut värt att testa. Dock blir det bättre här om jag rengör allt, men efter några dagar kommer lukten tillbaka... mystiskt det här...

• crimson
    Zabw skrev 2009-11-03 16:21:44 följande:
    Absolut värt att testa. Dock blir det bättre här om jag rengör allt, men efter några dagar kommer lukten tillbaka... mystiskt det här...
    samma här, ska testa allt som sagts här men vill ha fler tips!
  • Joico

Det är inte så att det kommer från rören till tvättmaskinen då? Det luktade riktigt jävla illa innan vi fixade ett vattenlås. Blev nästan kräkfärdig av att gå in där. Lukta bakom tvättmaskinen (eller var du nu har rören)

• crimson
    Joico skrev 2009-11-03 19:00:34 följande:
    Det är inte så att det kommer från rören till tvättmaskinen då? Det luktade riktigt jävla illa innan vi fixade ett vattenlås. Blev nästan kräkfärdig av att gå in där. Lukta bakom tvättmaskinen (eller var du nu har rören)
    Det är där jag tror att det kommer ifrån. Hur löste ni problemet? Skaffade vattenlås?
  • Joico

Jepp, köpte massa rör på Biltema som vi byggde ihop till nån snygg liten kringelkrok Nu luktar det inte alls längre

crimson skrev 2009-11-03 20:29:33 följande:
    Det är där jag tror att det kommer ifrån. Hur löste ni problemet? Skaffade vattenlås?
  • Jemp

Kanske lite självklart, men har du tömt ev. papperskorg/soptunna?

Svar på tråden Vad är det som luktar så illa i badrummet?