• Pussesnuttan

Funderingar kring äggdonation

Efter 3 misslyckade ivf-behandlingar har vår läkaren föreslagit att vi ska fundera på äggdonation.

Det kan kanske verka naivt men vi har hittils aldrig tänkt tanken och känner oss nu helt förvirrade.

Det finns mycket skrivet här på forumet om hur det rent praktiskt går till men väldigt lite om hur ni resonerat innan ni fattade beslutet.

Jag är helt övertygad om att den dagen man sitter där med sin bebis gör det ingen skillnad hur man kommit dit, men så här innan har jag många funderingar.

Tänker ni som har genomgått äggdonation berätta för tex släkt och vänner hur barnet kom till?

Kommer ni berätta det för barnet?

Var det självklart för båda från början att ni skulle göra det?

Vill gärna ta del av andras tankar för att bättre kunna sortera mina egna.

• Svar på tråden Funderingar kring äggdonation
  • Vitros

Pusesnuttan: jag har inte svar på alla dina frågor men jag funderade i samma banor när vi inte kunde bli gravida. Vårt alternativ var hela tiden att adoptera för jag tror att man får precis samma kärlekskänslor för ett adopterat barn som ett biologiskt, men jag kunde känna en längtan efter att få vara gravid och även att min make skulle få uppleva att få ett biologiskt barn, även om jag inte skulle kunna få ett.

Nu lyckades vi bli gravida så det blev aldrig aktuellt i vårt fall, men om vi hade genomgått ÄD hade vi berättat för släkt och vänner, men kanske inte alla på stan/jobb etc. Dvs jag tycker att vi ska vara öppna med den här typen av frågor i samhället för det är så otroligt jobbigt att tro att "man är den enda i världen" som inte kan bli gravid och ju fler som är öppna med det desto mindre ovanligt/svårt blir det att inse faktum när man själv står där.
    Jag hade definitivt berättat för barnet, men kanske väntat tills det gick att ha en sådan diskussion med honom/henne.

• joseline

Vi har genomgått ÄD och har en dotter på 2 år, för oss var det ett enkelt val eftersom jag inte kan få barn pga cancer.

Största delen av vår släkt och de flesta vänner vet hur barnet kom till.

Vi kommer självklart berätta för barnet när hon är stor nog att förstå. Att hålla nåt sånt hemligt tror jag inte på, barnet har rätt att veta.

På frågan om det var självklart så ja det var det. Enda andra alternativet hade varit adoption och med kraven på att vara gifta den tid som krävdes så hade vi varit tvungna att gifta oss och sen få vänta ännu längre.

Precis som du skriver så spelar det ingen roll hur hon kom till, hon är lik sambon men jag har faktiskt fått höra att hon även är lik mig (av personer som inte vet hur hon kom till). En del tycker att det är viktigt att barnet är likt båda föräldrarna. Donatorn matchas så långt det går med mottagaren så barnet blir ju inte jätteolikt mamman.

Vet inte om du tycker mina svar gav så mycket, är det nåt mer specifik svar du vill ha så säg till.

• Bette
    joseline skrev 2009-11-02 22:47:47 följande:
    Vi har genomgått ÄD och har en dotter på 2 år, för oss var det ett enkelt val eftersom jag inte kan få barn pga cancer. Största delen av vår släkt och de flesta vänner vet hur barnet kom till. Vi kommer självklart berätta för barnet när hon är stor nog att förstå. Att hålla nåt sånt hemligt tror jag inte på, barnet har rätt att veta. På frågan om det var självklart så ja det var det. Enda andra alternativet hade varit adoption och med kraven på att vara gifta den tid som krävdes så hade vi varit tvungna att gifta oss och sen få vänta ännu längre. Precis som du skriver så spelar det ingen roll hur hon kom till, hon är lik sambon men jag har faktiskt fått höra att hon även är lik mig (av personer som inte vet hur hon kom till). En del tycker att det är viktigt att barnet är likt båda föräldrarna. Donatorn matchas så långt det går med mottagaren så barnet blir ju inte jätteolikt mamman. Vet inte om du tycker mina svar gav så mycket, är det nåt mer specifik svar du vill ha så säg till.
    Har du läst något om epigenitik, det är rätt spännande. Vi får vår lilla kille i början på dec, han har kommit till via ÄD, det är helt fantastiskt att det finns tycker jag.

Bette
  • Pussesnuttan

Bette, har du något tips var jag kan hitta något att läsa?
    Vår läkare har pratat en del om det.

Var gjorde ni er ÄD?

• Pussesnuttan

Hittade förresten en barnbok som handlar om hur man berättar för barnet:

"Hur kom jag till" av Märit Jonsson.

• callimero

Någon som gjort embryodonation? Har funderat på ÄD efter många ivf men nu har vårt förhållande spruckit så alternativet finns tyvärr inte. Det blir lite dubbelt upp med frågeställningarna. Matchar man alls något med mammans utseende?

• isisisis
    callimero skrev 2009-11-03 15:45:10 följande:
    Någon som gjort embryodonation? Har funderat på ÄD efter många ivf men nu har vårt förhållande spruckit så alternativet finns tyvärr inte. Det blir lite dubbelt upp med frågeställningarna. Matchar man alls något med mammans utseende?
    Det finns flera kliniker som har embryodonationer ute i europa.
    Kontakta reprocentralen och fråga.
Svar på tråden Funderingar kring äggdonation