• Tindra09

Fars dag?

Hej på er!

Hur firar man fars dag i en styvfamilj? Hur brukar ni göra, ni som inte själva har biologiska barn? Min sambos son kommer till oss över helgen och han har säkert pysslat något till sin pappa i skolan. Men vad ska jag ha för roll i firandet? Borde jag baka en tårta eller ska jag låta pojken fira sin pappa helt själv? På ett sätt känns det konstigt för mig att fira min sambo på farsdagen då jag inte är barnets mamma, men å andra sidan vill jag ju så gärna att min sambo ska få en fin farsdag, och tar jag inte initiativ blir det ju ingen tårta till exempel. Jag vill ju att han ska firas för att han är en så fin pappa -och förhoppningvis är han ju pappa även till mina barn i framtiden.

Hur brukar ni göra? Tacksam för era svar och funderingar!

• Svar på tråden Fars dag?
  • Silverkatten06

Jag har visserligen inga bonusbarn, men jag tycker absolut att du kan baka en tårta. Eller rättare sagt fråga bonussonen om han vill baka en tårta till sin pappa och hjälp honom. Det är väl en alldeles lysande grej för er att göra tillsammans?

• Hannah76

Egentligen spelar det ju ingen roll att du inte har barn med honom. Jag tycker du kan fira honom, tillsammasn med hans son.

Jag har alltid firat min bonuspappa, fast det är ju tvärtom mot ert "problem". = )

• Tindra09

Tack för era snabba svar, skönt att få höra hur andra tänker och resonerar! Nu känner jag mig övertygad, klart att vi ska fira fars dag alla tre! Bra idé att baka tårta tillsammans. Kram till er!

• Emmli 84

Jag hjälper min bonusson att fira sin pappa på fars dag. Förra året hade jag köpt en liten present son sonen fick överlämna. Det jag inte gillar är när biomamman skickar kort/presenter till min sambo från sonen. Han är alldeles för liten för att göra sånt själv och förstår inte heller vad vi firar så egentligen blir det ju bara en uppvaktning från exet. I framtiden är det förhoppningsvis sonen själv som firar sin pappa med någon teckning, blomma, tårta, present men tills dess hjälper jag honom lite på traven!

• Hannah76

Emmli 84 skrev 2009-11-04 08:44:36 följande:

Jag hjälper min bonusson att fira sin pappa på fars dag. Förra året hade jag köpt en liten present son sonen fick överlämna. Det jag inte gillar är när biomamman skickar kort/presenter till min sambo från sonen. Han är alldeles för liten för att göra sånt själv och förstår inte heller vad vi firar så egentligen blir det ju bara en uppvaktning från exet. I framtiden är det förhoppningsvis sonen själv som firar sin pappa med någon teckning, blomma, tårta, present men tills dess hjälper jag honom lite på traven!
    Fast det är ju inte så konstigt att hon skickar med en present med sonen, det är ju deras barn som de har fått ihop. hon kan ju inte veta att du även firar honom.
  • Livelovelearn

Vi kommer att ha min sambos två barn i helgen och jag är övertygad om att de vill fira hnm på Fars dag. De har säkert redan tänkt på det tillsammans med deras mamma men jag har tänkt fråga dem hur de vill göra och föreslå att tex hjälpas åt att laga en extra fin frukost.

Det är ju ett strålande tillfälle för er att knyta samman er alla som en ny familj.

Lycka till och ha en mysig Fars dag tillsammans!

• Emmli 84
    Hannah76 skrev 2009-11-04 09:27:12 följande:
    Emmli 84 skrev 2009-11-04 08:44:36 följande: Fast det är ju inte så konstigt att hon skickar med en present med sonen, det är ju deras barn som de har fått ihop. hon kan ju inte veta att du även firar honom.
    Fast vad spelar det för roll att de råkar vara biologiska föräldrar till samma barn? Hon ska ju inte fira honom. Spelar väl ingen roll vem som hjälper sonen att fira sin pappa, det är ju just inte en mammas uppgift. Kan lika gärna farmor, styvmamma, syskon eller andra göra.
  • flake

Hej Tindra,

Du har ju redan kommit fram till att du ska fira farsdag {#lang_emotions_smile}, jag är i samma sits som du,  min sambos 2 yngsta barn kommer i helgen och vi ska  överasska honom med frukost på Sängen och sen kanske vi bakar nåt gott ! det är som sagt ett perfekt tillfälle att göra nåt kul tillsammans med barnen !!

Jag tycker för övrigt att det borde införas en "bonusmamma dag" i almenackan, eller hur !!?? {#lang_emotions_wink}

• Emmli 84
    flake skrev 2009-11-05 16:02:44 följande:
    Hej Tindra, Du har ju redan kommit fram till att du ska fira farsdag , jag är i samma sits som du,  min sambos 2 yngsta barn kommer i helgen och vi ska  överasska honom med frukost på Sängen och sen kanske vi bakar nåt gott ! det är som sagt ett perfekt tillfälle att göra nåt kul tillsammans med barnen !! Jag tycker för övrigt att det borde införas en "bonusmamma dag" i almenackan, eller hur !!?? 
    Absolut!
Svar på tråden Fars dag?