• Anavera

Bemöta/ hantera bonusbarn

Hej,
    har två bonusbarn 13 o 15år. En egen 6-åring o halvvägs i en graviditet.
    Vi har nu bott samman i snart ett år. Bonus som är 13 (kille) funkar utmärkt, sämre dock med 15-åringen (en tjej). När våra liv sammanflätades under en jobbig tonårs-period med mkt tjafs, problem genemot sin mor o far som säkert hör åldern till. Det innebar dock att vi inte fann varandra. Det är fortfarande rätt kyligt på den fronten. Svårt att komma en 15-åring in på livet. Min fråga jag vill ventilera o få råd om. Hur ska man få bättre kontakt? Försökt föreslå saker o hon är på om pojkvännen/ kompisarna är upptagna. Hon har rätt dålig respekt genemot mig, har tagit mkt kläder, smink, skor o dyl o aldrig behövt be om ursäkt vilket jag krävt men föräldrarna inte..de är lite konflikträdda och rädda för att gör henne arg! vilket jag tycker är dumt då det ställs högre krav på 13-åringen som får dataförbud om rummet inte sköts. Han tar det o sköter sig, tjejen gör lite som hon vill och får inga konsekvenser vilket jag tycker är fel. Är det orimligt att mig att tycka att man är hemma till middagstid (kl.18) mkt för att vi ska ha lite familjetid då alla jobbar o är upptagna annars. Ingen pojkvän som sover över på skoldagar? vi har den regeln men han är alltid där istort sett jämt o de sitter uppe halva natten vilket innebär försovningar. Pappan säger ifrån men hon bryr sig inte, tycker han är en gubbe. Ska man inte kunna kräva mer av en 15-åring, jag tycker de är barn som behöver regler. Inte för att vara elak men få en fungerande vardag o ge dem rätt verktyg att visa att i vuxna livet kan man inte bete sig hur man vill o komma o gå som man vill. Tillägg att när de är hemma gör de inte ett skvatt, 13-åring gör oftast de man ber om. Men ska man inte som 15-åring kunna hjälpa till hemma? Också en anledning till att vara hemma skapligt vardagar, att hjälpas åt. Hon har nu fått egen tvättkort men har på 3månader kört en maskin..frågan är hur smutsiga kläderna är egentligen.. en tonårstjej byter ju kläder stup i kvarten.
    Är det jag som är ute och snurrar eller hur ska man hantera en sådan situation. Min sambo lyssnar o vi är på samma spår men han vågar inte ställa krav då han är rädd att inte få se sin dotter då det är lätt för dem att säga, måste jag så bor jag hos mamma istället. Känner att tålamodet tar slut, det är jag som lagar maten och vill ha respekt från alla att kunna dyka upp i rätt tid. Att inte behöva städa o plocka efter dem. Att jag oxå ska få säga mitt om att pojkvännen sover där jämt, eller är har jag som bonusföräldrar inte med det att göra? känner att det är mitt hus oxå. Hade föräldrna bott ihop hade det säkert diskuterat det med varandra, eller?..
    Snälla lite råd o tips för att få vardagen o mitt upp o ner liv som gravid att inte ta kål på en. Och hur bli bemött med respekt o vad kan man kräva!??

• Svar på tråden Bemöta/ hantera bonusbarn
  • PCOskruttan

Jag skulle ha kallat til ett familjeråd där man kunde prata allihop om hur man vill ha det hemma och hur man fördelar arbetet för att få det så rättvist. Sen skriver man ett protokoll som alla får skriva under. Då kan man alltid hänvisa till det om det blir tjafs.

Jag tycker att ni kanske kan prova att släppa in pojkvännen under "social tider" det vill säga låt honom äta middag med er etc men när det är dags för er att gå och lägga er får han gå hem.

Och jag tror du är på rätt spår när du försöker göra saker med bara henne. Särskilt om ni gör saker ni kan prata om, t.ex. se en film ihop ni kan prata om över en fika efteråt eller gör saker där man kan prata naturligt under tiden, t.ex. shoppa. Då kan du också markera genom att ni köpa varsin av något och så kan du säga "så behöver du inte låna min"...

Funkar inte det kan du ju tala om för henne att smink delar man bara om man också vill dela infektioner...

• annmcm

Förstår dig precis, är i precis samma situation. Jag har väntat och väntat på att min man skall ta tag i problemen som uppstått och som vi diskuterar. Det är alltid jag som måste vara, "the bitch" och ta tag i det när jag inte står ut längre. Håller med PCOskruttan, kalla till familjeråd, prata, prata det är så täranda att gå och hålla på allt inom sig.

Håller fullständigt med ang. dina regler, inga pojkvänner på vardagar, hemmatid med familjen, kom i tid till middag, hjälp till. Vi har städuppgiter till våra barn, som sköts sådär av tonåringen (tjej) som nu blivit 18-år och helt plötsligt gör precis som hon vill, hör aldrig av sig, sover borta 3-4 nätter i veckan. Men jag tycker att så länge hon bor hemma, bör man visa samma respekt för tider och regler som förut. Eller? Skall man släppa allt för att de är 18 år?

Stå på dig! Snart är hon 18 år och är myndig, då kanske du får ännu mindre chans att påverka, komma till tals.

Svar på tråden Bemöta/ hantera bonusbarn